מצטרף להסתה? בג"ץ
מצטרף להסתה? בג"ץצילום: פלאש 90

שופטי בג"ץ דחו הערב (שלישי) את עתירת משפחותיהם של המחבלים בהאא עליאן שביצע יחד עם בלאל עומר מוחמד אבו גאנם את פיגוע האוטובוס בשכונת ארמון הנציב ועלאא אבו ג'מל, המחבל עובד "בזק" שביצע את הפיגוע ברחוב מלכי ישראל.

השופטים יצחק עמית וצבי זילברטל, כנגד דעתו החולקת של השופט מני מזוז, קבעו כי יש להרוס את שני הבתים על פי צווי ההריסה שהוציאו אלוף פיקוד המרכז ואלוף פיקוד העורף.

שופטי הרוב ציינו כי יש ללכת בהקשר זה אחרי פסיקות בג"ץ לפיהן התקנה המאפשרת הרס בתי מחבלים עומדת בתוקפה וכי ניתן גם היום להוציא מכוחה צווים להרס בתי מחבלים.

עם זאת ציין השופט עמית, "עודנו באים לדון בטענות הקונקרטיות-פרטניות שהעלו העותרים, אצביע על זוית נוספת הנוגעת להריסת בתים, אף היא במישור התועלתני, ואשר חזקה על מקבלי ההחלטות שהיא נלקחת בחשבון – כמה זה עולה לנו? הכוונה היא לתשומות שמשקיעים גורמי הביטחון בביצוע ההריסות ולפוטנציאל ההסתבכות הנובע מכך".

לדבריו, "לפחות בחלק מהמקרים, ביצוע צו ההריסה כרוך במבצע צבאי של ממש, המצריך הצבת כוחות אבטחה במספר מעגלים. ההריסה כרוכה לעיתים בסיכון של הכוחות המאבטחים, וביצוע הצו כרוך, לעיתים, במעגל נפגעים נוסף בקרב התושבים המקומיים, מה שעלול, כשלעצמו, להסלים את המצב הבטחוני. לכך יש להוסיף כי ביצוע צווי הריסה תחת לחץ זמן ואילוצי ביטחון, עלול לגרום לפגיעה בבתים סמוכים, כפי שעולה לכאורה מתמונות שהוגשו לנו במהלך הדיון, המתייחסות להריסת דירה באמצעות פיצוץ במחנה קלנדיה".

"מעבר לפגיעה הרכושית בבלתי מעורבים, על כל ההיבטים הכרוכים בכך, הדבר עלול בנסיבות מסויימות לחשוף את המדינה לתביעות פיצויים בנזיקין", הוסיף השופט.