הרבנית צביה אליהו. "חכמת נשים בנתה ביתה"
הרבנית צביה אליהו. "חכמת נשים בנתה ביתה"ערוץ 7

כתוב במסכת אבות (א, יב): "הלל אומר: הווי מתלמידיו של אהרן, אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה". 

כלומר, לא מספיק לאהוב שלום. השלום הוא חמקמק. על מנת להשיגו עלינו לרדוף אחריו - "אוהב שלום ורודף שלום".
מה מרחיק את האדם מאהבת הבריות? מחשבות כמו: "איך הן נראות, תראו איזו התנהגות, והלבוש שלהן..." ועוד כגון אלה. כאשר אנחנו לא מסכימות עם דרך או הנהגה מסוימת, איך עלינו לנהוג? רצוי להתפלל לה' גם על שמירת הלשון. 

ריבונו של עולם, יהי רצון מלפניך, אל רחום וחנון, שתזכני היום ובכל יום לשמור פי ולשוני מלשון הרע ורכילות וקבלתם.
ואזהר מלדבר אפילו על איש יחידי, וכל שכן מלדבר על כלל ישראל או על חלק מהם. ואזהר מלדבר דיבורים אסורים, דברי שקר, חנופה, מחלוקת, כעס, גאווה, אונאת דברים, הלבנת פנים, ליצנות, דברים בטלים וכל דיבור רע. 
וזכני לדבר רק על דבר הצריך לענייני גופי או נפשי, ושיהיו כל מעשיי ודיבוריי לשם שמים.
(על יסוד תפילת החפץ חיים, חובת השמירה)

איסור לשון הרע, אפילו על אמת, הוא איסור. אפילו אם מספר האדם על איש פרטי, וכל שכן על עיר שלמה שבישראל – בוודאי עוון גדול (אור החיים). ואיך נגרום לאחדות, למרות השוני והריחוק? נקבל על עצמנו לקיים בלי נדר "והוי מקבל את כל האדם בסבר פנים יפות" (אבות א, טו).

השוני קיים. נרדוף אחר הנקודות המשותפות לנו, על מנת שנוכל לחיות באחדות. אחדות היא עמוד תווך גדול לתקן ולקיים כל דבר, ורוח המקום נוחה הימנו. חז"ל אמרו על הפסוק: "והוא באחד" – "אחד לא נאמר, אלא באחד". שאין השכינה שורה בישראל אלא כשהם באחדות (פלא יועץ, לרב אליעזר פאפו).

בית שני נחרב בגלל שנאת חינם. התיקון שתביא את הגאולה הוא אהבת חינם. נהיה באחדות, ריבונו של עולם רוצה לראות את כולנו כאיש אחד בלב אחד. מתי ניתנה תורה? כשנאמר: "ויחן ישראל כנגד ההר". ויחן - לשון יחיד. כנגד ההר - ממול ההר. ועוד: "כנגד ההר" - כנגד הר של שנאה נגדנו. אם אנחנו מאוחדים אנחנו בע"ה מנצחים את אויבינו. נשתדל לקיים "והוי דן כל האדם לכף זכות" ולומר בכל בוקר לפני התפילה מה שכתב האר"י הקדוש: "הריני מקבלת עליי מצוות עשה של ואהבת לרעך כמוך, והריני אוהבת כל אחד מבני ישראל כנפשי ומאודי", ורק אחרי זה נמשיך ונאמר: "והריני מזמנת את פי להתפלל לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא". איזו נחת רוח לריבונו של עולם שרואה ושומע אותנו כך.
יהי רצון שנזכה כולנו לכך. אמן.

פורסם בפנימה

לרכישת מנוי