מוטי יוגב
מוטי יוגבצילום: פלאש 90

ח"כ מוטי יוגב מגיב להחלטת ועדת האתיקה לנזוף בו על דברים שאמר נגד בית המשפט העליון ומבהיר, "אני מכבד את ועדת האתיקה ואת העומד בראשה אך דוחה את החלטתה".

"אני מוקיר ומכבד מאד את בית המשפט העליון. מערכת המשפט חיונית לחברה בישראל, היא מיסודות מדינת ישראל וצריך לחזק אותה. יחד עם זאת, לא יעלה על הדעת שחבר כנסת נבחר, המייצג ציבור, לא יוכל לבקר את מערכת המשפט ואת עמדות שופטיה", דברי יוגב.

לדבריו, כוונתו בביקורת לא היתה לפגוע במערכת המשפט. "לא היה בדבריי כלפי בית המשפט שום קריאה לאלימות ולהסתה, לא בהזכירי במטאפורה את הטרקטור ולא בביקורתי כלפי השופט פוגלמן, להיפך תמיד הדגשתי שמטרתי לחזק את בית המשפט העליון ולהשיב את האימון הציבורי בו".

"החלטה זו של ועדת האתיקה", סיכם יוגב, "מסכנת את הדמוקרטיה ומנסה לחסום את פי הנבחרים מלבקר את המערכת המשפטית. לא ארתע מלבקר את מערכת המשפט או את מי משופטיה שישפוט בחוסר צדק, חוסר מקצועיות, או מוסר".

נזיפת הוועדה, נעשתה בעקבות דיון על קובלנות שהוגשו נגד יוגב, בעקבות אמירתו ולפיה צריך להרים כף של D9 על בית המשפט העליון, וכן בעקבות דברים חריפים שהשמיע נגד שופט בית המשפט העליון עוזי פוגלמן.

הוועדה החליטה לנזוף בח''כ יוגב אך לא להטיל עליו סנקציות פרלמנטריות.

נזכיר כי בעקבות פסיקת הבג"ץ להרוס את "בתי דריינוף" ביישוב בית אל אמר יוגב לערוץ 7 כי ''צריך להרים כף של D9 על בית המשפט העליון. הגיע הזמן להעמיד את הרשות השופטת על מקומות ולהראות לה מי הריבון. הזנב מכשכש בכלב".

מוטי יוגב: להרים על בג"צ כף של טרקטור D9

חברי הוועדה סברו כי אמירתו של יוגב "בוטה חריפה ומקוממת", אולם לדבריהם ההגנה הניתנת לחופש הביטוי הפוליטי של חברי הכנסת היא רחבה וכוללת בתוכה גם התבטאויות קשות ולא ראויות. ''לכן התבטאות זו על אף שמצויה קרוב מאוד ל'קו הגבול', אינה מצדיקה הטלת סנקציה", נקבע.

כאמור, חברי ועדת האתיקה דנו גם בדברים חריפים שאמר ח"כ יוגב נגד שופט בית המשפט העליון עוזי פוגלמן, בעקבות החלטתו לעכב הריסת בתים של מחבלים רוצחים. 

"שופט בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, בפסק דינו מהיום שעיכב הרס בתי מחבלי רוצחים, שם את עצמו בצד של האויב", אמר אז יוגב. ''על זכויות רוצחים הוא מגן ובכך מונע ענישה מרתיעה ומסכן חיים''.

"זה אותו שופט פוגלמן שמגן על שוהים בלתי חוקיים שהורה על סגירת מתקן חולות ולא חס על סבלם של תושבי דרום תל אביב", הזכיר יוגב וקרא לשופט לפשוט את מדי השופט ולהצטרף לרשימה המשותפת שפסיקותיו כדעותיה, כלשונו.

ועדת האתיקה קבעה כי דבריו שלו של יוגב גובלים בהסתה "תוך ניסיון לעשות דה-לגיטימציה לשופט מכהן''. חברי הוועדה הדגישו כי ''אין מניעה לבקר החלטות שיפוטיות אך להקפיד כי הביקורת תהיה לגופם של דברים ובשפה ראויה".