פולין
פוליןצילום: רויטרס

ראשי הקהילה היהודית בפולין קוראים לנשיא המדינה הפולני ולראש הממשלה לנקוט בצעדים חריפים כנגד פאבל קוקיז, פוליטיקאי פולני בכיר שטען כי "ההפגנות נגד ממשלת פולין ממומנות על ידי בנקאים יהודים".

בתחילת השבוע טען קוקיז בראיון רדיו כי ההפגנות ההמוניות המתרחשות בשבועות האחרונים בערים רבות בפולין כנגד הממשלה החדשה "ממומנות על ידי יהודים, בעיקר בנקאים יהודים".

על פי פרשנים מקומיים קוקיז התכוון בעיקר לג'ורג' סורוס, הבנקאי היהודי-הונגרי המפעיל עמותה לקידום "חברה דמוקרטית ופתוחה בפולין", שהתבטא פעמים רבות כנגד מפלגות הימין הקיצוני באירופה. בבחירות האחרונות בפולין זכתה מפלגת הימין "חוק וצדק" ברוב משמעותי, שאיפשר לה להקים ממשלה ללא צורך בשותפים קואליציוניים.

לסלב פישבסקי, יו"ר ארגון הגג של הקהילות היהודיות בפולין, אמר כי התבטאויתיו של קוקיז מדאיגות מאוד. "בפעם הראשונה מאז הבחירות הדמוקרטיות בשנת 1989, פוליטיקאי מכהן, שהתמודד גם לנשיאות פולין, השתמש ברטוריקה אנטישמית ברורה".

הוא גם קרא לנשיא פולין אנדז'יי דודה ולראשת הממשלה ביאטה שידלו לנקוט "צעדים חריפים" נגד קוקיז. הפוליטיקאי הפולני עצמו דחה את ההאשמות נגדו על אנטישמיות וכינה אותן "חסרות בסיס".

קוקיז, זמר ושחקן מפורסם בפולין, הדהים בבחירות האחרונות כאשר מפלגתו שהוקמה רק בחודש יולי האחרון, זכתה ב-21 אחוזים מהקולות ותפסה את המקום השלישי, אחרי שתי המפלגות הגדולות בפולין.

למרות שהוא מכהן באופוזיציה, קוקיז נחשב כבעל דעות פוליטיות קרובות מאוד למפלגת השלטון "חוק וצדק" ותומך במרבית מהלכיה.