לא מעט קולות בטורקיה, גם במפלגת השלטון, תומכים בסיום המשבר עם ישראל.
לא מעט קולות בטורקיה, גם במפלגת השלטון, תומכים בסיום המשבר עם ישראל.צילום: Umit Bektas | reuters

הבשורה שפורסמה בראש הכותרות במהדורות החדשות הייתה דרמטית: מתקרבים להסכם עם טורקיה. חמש שנים אחרי המרמרה, גם אנחנו, המסקרים את התחום המדיני באופן שוטף, קיבלנו מידע מוצק שמשהו רציני קורה הפעם.

כל הסימנים העידו שהמצב הוא אכן כזה שמייצג פריצת דרך. הטורקים חלשים בזירה הבינלאומית ומחפשים קשרים טובים להתהדר בהם, וגם עניין צינור הגז שמתכנן ראש הממשלה להעביר בקפריסין וביוון, משתלב היטב באינטרסים הכלכליים הטורקיים.

השבוע. ראש הממשלה הטורקי, אחמט דאבוטולו, ציין בנאום בפני חברי 'מפלגת הצדק והפיתוח' כי טורקיה עומדת על הדרישה להסיר את המצור מעזה, וכן לפצות את הפורעים נפגעי המרמרה
אבל גם אם היה כאן מִניה ומקצתיה, הרעש הגדול שבא משני הצדדים גם יחד, הסתיים בקול ענות חלושה.

מגעים יש – על כך אין חולק. אכן באחרונה נערכו כמה פגישות רציניות בין נציגיו של ראש הממשלה, הפרופסור יוסף צ'חנובר וראש המוסד החדש יוסי כהן, לבין נציגות טורקית, והמשא ומתן מתנהל בצורה אינטנסיבית יותר מבעבר.

אבל מכאן ועד להסכמות וסיכומים, התקדמות משמעותית, התערבב הרבה דימיון במעט מציאות. תנאי אחד שהעיב, וממשיך להעיב על כל סיכום, קשור להתעקשות של הנשיא הטורקי ארדואן להסיר את המצור מעל עזה.

נתניהו לא מוכן לשמוע ע­ל כך. השבוע הבאנו ב'ערוץ 7' בפרסום ראשון את דבריו לחברי הכנסת ב'ליכוד', שפיזרו את האופוריה התקשורתית.

"אנחנו במגעים שוטפים עם טורקיה מדי כמה חודשים, כולל בפעם האחרונה", אמר ראש הממשלה בהתייחסות ראשונה לנושא והבהיר כי "עדיין אין לנו הבנות ואנחנו לא שם מסיבה פשוטה: יש נושאים שמעניינים אותנו, למשל עניין פעילות חמאס אבל זה לא מספיק לנו, אלא אנחנו רוצים להבטיח שלא תהיה שום פעילות טרוריסטית משטח טורקיה".

הוא גם אמר כי "הם (הטורקים, נ"ק) טענו נגד המצור על עזה וכמובן שאיננו מתכוונים לשנות את מדיניות הסגר הימי שלנו. אף על פי שישראל היא המדינה שמעבירה את הקיום והשיקום לרצועת עזה, איננו יכולים לוותר על הביטחון שלנו".

זאת אומרת שישראל מנהלת מגעים לסירוגין עם הטורקים, אבל למרות שכבר הסכימה לכמה פשרות, טורקיה ממשיכה להתעקש על תנאים שהיא יודעת שישראל לא תוכל לחתום על הסכם בלעדיהם.

בכיר במערכת המדינית העריך בשיחה עם 'מגזין ערוץ 7' כי היה כאן ניסיון לקבוע עובדות, כדי שהמציאות תתחבר אליהן. לא מעט קולות בטורקיה, גם במפלגת השלטון, תומכים בסיום המשבר עם ישראל, והיו מוכנים להתפשר בעניין המצור על עזה
גם הטורקים, שהיו שותפים לספין הנוכחי, נסוגו בהם ככל שהתקדם השבוע. ראש הממשלה הטורקי, אחמט דאבוטולו, ציין בנאום בפני חברי 'מפלגת הצדק והפיתוח' כי טורקיה עומדת על הדרישה להסיר את המצור מעזה, וכן לפצות את הפורעים נפגעי המרמרה. הוא הוסיף כי אכן מתקיימות שיחות משמעותיות בין הצדדים כדי להביא את הפרשה לסיומה, אך ציין כי לפי שעה לא הושגו הבנות סופיות, שיאפשרו להדק מחדש את היחסים בין המדינות.

בכיר במערכת המדינית העריך בשיחה עם 'מגזין ערוץ 7' כי היה כאן ניסיון לקבוע עובדות, כדי שהמציאות תתחבר אליהן. לא מעט קולות בטורקיה, גם במפלגת השלטון, תומכים בסיום המשבר עם ישראל, והיו מוכנים להתפשר בעניין המצור על עזה.

בירושלים, לדבריו, כבר מוכנים מזמן להקים קרן פיצוי לפורעים שהשתתפו במשט המרמרה, התעמתו עם חיילי צה"ל ונפגעו, ואולי אפילו לסוג של התנצלות רפה, אם כי הוא מסייג שבעניין זה לא הושגה שום התקדמות.

אז מה קיבלנו כאן? כותרת טובה, סיפור שהחזיק יום יומיים עד שהחלו ההכחשות, ובסופו של דבר – מתברר ששום דבר מהותי לא שונה בתקופה האחרונה, מאשר זו שקדמה לה.

כך מכרו לנו בשורה על הסכם, כשבעצם כולם תקועים באותה נקודה, אולי עם התקדמות שצב יתקשה להבחין בה.

נקודה חשובה לסיום – אם וכאשר יהיה הסכם, ואני מניח שהדבר יתרחש בטווח של השנים הקרובות, נדע עליו אחרי שייחתם. הפרסומים בין לבין רק מזיקים לתהליך הכל כך רגיש הזה.

---

מתוך מגזין ערוץ 7