איילת שקד
איילת שקדצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

בפני ועדת שרים לענייני חקיקה יועלה היום לדיון חוק העמותות שאותו מקדמת שרת המשפטים, איילת שקד.

החוק שמבקש לחייב שקיפות באשר למימון זר המוענק לעמותות שמאל, זוכה לביקורת צפויה בחוגי השמאל אך יש מי שסובר שלנוכח ההתנהלות האירופית מדובר בחוק כמעט הכרחי.

נשיא מכון המחקר NGO Monitor, פרופ' ג'ראלד שטיינברג שבאופן עקרוני התנגד לחקיקה מגבילה לארגונים לא-ממשלתיים התייחס להצעת החוק הנוכחית ואמר, "אם ממשלות אירופה התורמות לארגונים פוליטיים מענקים שנתיים לא תתעשתנה ולא תיכנסנה לדיאלוג עם ממשלת ישראל בנוגע למימון שפוגע במדינה בניגוד למדיניות מוצהרת של אירופה, לא יהיה מנוס מחקיקה כמו זו של השרה שקד, שלעומת הצעות אחרות אינה מענישה ארגונים אלא מבקשת להגביר השקיפות".

פרופ' שטיינברג מביע תקווה שהחוק לא יהיה נצרך לאחר פעילות דיפלומטית נצרכת של ממשלת ישראל. "אני ממשיך לקוות כי לא יהיה הכרח בחקיקה ושלפני שתהיה תמיכה בה, על ממשלת וכנסת ישראל לצאת במסע שכנועים נוסף מול האירופאים לקביעת קווים מנחים משותפים למימון ארגונים פוליטיים במסווה זכויות אדם". 

ביקורת על החוק המוצע משמיעה ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, הרואה בו מאפיין של ימים שחורים עבור המדינה, כלשונה. "החוק שעתיד לעלות מחר בפניי ועדת שרים מייצג ומדגיש את הימים השחורים בהם מדינת ישראל הדמוקרטית נמצאת בהם. הממשלה בחרה לקחת את הצעת החוק הפרטית של ח"כ סמוטריץ ולקדם אותה כאמירה ברורה נגד חופש הביטוי. ממשלת ישראל לא דורשת זאת מנבחריה שממומנים על ידי אישי ציבור שונים, אנשי עסקים ובעלי אינטרסים אחרים. שקיפות אמורה להיות בין כולם, ולא ממוקדת לארגונים מסוימים. חוק העמותות מבקש לשים אות קין על ארגוני זכויות האדם, מה שלא לקחו החשבון הוא  שזכויות אדם אינם נחלת השמאל אלא נחלת הכלל וחוק כזה מבקש לבייש את אותם ארגונים, להחליש אותם ולמנוע מהם לעשות לטובת הציבור בישראל ולבקר את הממשלה. וולטר אמר 'אני שונא את דעותיך אך מוכן להילחם עד מוות כדי שתוכל לבטא אותן".

עוד הוסיפה אלהרר ואמרה כי "ממשלת ישראל מוכנה להלחם רק שדעתה בלבד תשמע. אני מאמינה שהחוק עושה שם רע למדינת ישראל ופוגע פגיעה קשה ביחסי החוץ ובקשרים הרעועים במילא עם ממשלות זרות".