כל פגישה מקדמת אותך אל היעד
כל פגישה מקדמת אותך אל היעדצילום: פנימה

שאלה: אני בחורה רווקה בת שלושים ושתיים שנמצאת בשידוכים כבר לא מעט שנים. 

פעמים רבות אני תוהה לעצמי מהו האיזון הנכון בין תפילה והרפיה לבין השתדלות מעשית בענייני שידוכים. לפעמים אני מרגישה שיש השתדלות שהיא לא מכבודן של בנות ישראל, שבסך הכול רוצות לבנות בית נאמן אך עוברות בדרך השפלות אין ספור (הצעות הזויות משדכנים, בקשות לתמונות וסירוב לצאת בעקבות התמונה...). ומאידך, אנחנו חיים בעולם המעשה ואין מנוס מלפעול.

האם עליי להיענות לכל הצעה, או לסנן הצעות כפי ראות עיניי מבלי לחשוש ולסמוך על ה'? ובכלל, מה עליי לעשות כדי לזכות לעמוד מתחת לחופה? אודה לתשובתך.

תשובה: שלום ורוב ברכות. זה נכון. אם משתדלים יותר מדי מאבדים איזון, נכנסים ללחץ, נהיים קצרי רוח ונחלשים. ואז, אם פועלים מתוך מקום כזה, אפשר לאבד תשומת לב ולקבל החלטות פזיזות. מצד שני, רק להרפות ולתת לה' לעשות הכול, זה לא מה שהוא מבקש. הרי הוא עצמו שם אותנו בעולם של בחירה. 

איך מוצאים את האיזון? נותנים ללב להרגיש ולבחון, כל פעם מחדש. וברגע שמגלים שהפרזנו - חוזרים לתת דגש לצד השני. מתח וחוסר סבלנות הם סימנים של נטיית יתר להשתדלות. שאננות וחוסר עניין בנושא ("ה' כבר ידאג לזה כשהוא ירצה") אינם אלא ייאוש במסווה של אמונה וביטחון.

כל פגישה, גם פגישה שלא יוצאת לפועל, מקדמת אותך אל היעד. רבי נחמן כותב שאפילו כשמישהו מציע איזה שידוך וזה לא יוצא לפועל – נסגר איזה חשבון, נגמר איזה תיקון. לא כל שכן כשנפגשים ומתברר שזה לא זה, הכול זה "ניקוי שולחן" עד שיבוא המיועד האמיתי.  את מה שמדבר אלייך ומרגש אותך שמצאת בכל אחד צריך לזכור – כזה אני רוצה, ואת מה שזר לך ומאיים עלייך גם צריך לזכור – כזה איני רוצה. כך מתברר מה כן ומה לא ונבנה הדיוקן של המיועד והראוי.

 להיענות לכל הצעה, לעניות דעתי, הוא מעשה נואש. אין שום סיבה לבנות שוב ציפייה ולהתאכזב. מותר וראוי לסנן הצעות. רק שחשוב שהמסננת תהיה אמיתית ושלך, ולא חיקוי של קריטריונים שאולים. על מה שמהותי בשבילך – אל תוותרי. גם במראה החיצוני, גם בתחושת הלב, גם במידות, גם בתחום העיסוק והעניין, גם בשייכות החברתית. מה שמהותי בשבילך הוא מה שה' נטע בך כדי לזהות את המיועד לך. וצריך בירור אמיתי מה הלב שלך באמת אומר, ולא מה מקובל או מה לימדו אותך שצריך לחפש.

ועוד עצה בדרך לחופה: לבחון בכנות עם עצמך ועם אדם קרוב, אילו פחדים יש לך ממוסד הנישואין? ממה את חוששת באופן אישי? לעתים קרובות חשיפת הקושי וההסתייגות מפני "כל העניין הזה" משחררת ומקלה. וברגע שהדברים הופכים להיות מודעים יותר, יש אפשרות גדולה יותר להתמודד איתם, לבקש עזרת שמים ולהתגבר עליהם. ויהי רצון שייענו תפילותייך בקרוב ממש, ותזכי לפגוש ולזהות את המיועד לך מששת ימי בראשית ולהקים איתו בית קדוש ושמח לעבודתו יתברך.​​​​

פורסם בפנימה

לרכישת מנוי