דרשת הרב אליהו בבית כנסת היכל יעקב
דרשת הרב אליהו בבית כנסת היכל יעקבבית כנסת היכל יעקב

לפני כשלוש שנים נודע למתפללי בית הכנסת הפועל בסניף בני עקיבא בבת ים וכן לחניכי הסניף שעומדים לפנות אותם מהמבנה. תנועת הפועל המזרחי, שהמבנה בבעלותה, הודיעה כי הוא נמכר לקבלן עקב קיצוצים בתקציבים."שר החינוך בגד בציונות הדתית. האיש שעמד כאן בסניף והבטיח שלא יפגעו בו, שיקר לנו מבלי למצמץ. אתה מוכר בית כנסת בשביל לכסות את החובות שלך? אנחנו מדברים עם יושב ראש מרצ או עם ראש הבית היהודי?"

מופתעים על שלא ידעו דבר על העסקה הנרקמת מאחורי גבם ומהעובדה שאין להם מקום חלופי לעבור אליו, ביקשו המתפללים ובוגרי הסניף לחקור את דבר העסקה. בבדיקה פשוטה הם גילו כי מי שבפועל מוכרת את השטח היא לא אחרת מאשר מפלגת הבית היהודי (שהתמזגה עם הפועל המזרחי ב-2008). מדוע? "לכיסוי חובות המפלגה", כך נמסר להם בתגובה.

קהילת בית הכנסת בסניף בני עקיבא בת ים מונה כ-500 בוגרי התנועה שהתחנכו בסניף, וחניכים שפעילים בה כעת. את העסקה למכירת בית הכנסת והסניף גילתה הקהילה במקרה, לאחר שכבר נחתמה מול קבלן. במשך שלוש שנים נאבקו החניכים והבוגרים מול גורמים שונים ובאמצעות ניסיון להפעלת לחץ ציבורי, אך ללא הצלחה. השבוע קיבלו החניכים והבוגרים צו פינוי מהמבנה.

חשים נבגדים

כבר בתחילת הפרשה החליטו חברי הקהילה להיאבק נגד ההחלטה. בכנס תמיכה שאורגן הוזמן נפתלי בנט, יו"ר המפלגה ושר הכלכלה דאז, לשאת דברים. לטענת המתפללים, בנט הבטיח באותו כנס שבית הכנסת יישאר במקומו: "יש מפלגות ששואלות איפה הכסף ואני שואל איפה הערכים" - במילים אלו חתם בנט את דבריו לא לפני שהבטיח למנות את מזכ"ל התנועה ניר אורבך לטפל בנושא.

הקבלן שקנה את בית הכנסת התייחס ללחץ הציבורי של המוחים והסכים לוותר על העסקה בתמורה להחזרת הכסף ששילם ובתמורה לפיצוי. כשפנו מתפללי בית הכנסת למפלגת הבית היהודי עם הבשורה, הם לא נענו, עד היום.

לדברי לירון יחזקאל, מבוגרי הסניף וממארגני המאבק, הבית היהודי הופתעה שהקבלן הסכים לבטל את העסקה ולא היו מוכנים לתרחיש שכזה. "מפלגת הבית היהודי לא באמת חיה את הערכים שבהם היא דוגלת", הוא אומר. "מדובר בבית כנסת פעיל. לאחר שראינו שהבית היהודי שקועים עמוק בחובות מהפריימריז, הבנו שזה הולך לכיסוי חובות, בניגוד לכל ערכיה ואמונותיה של המפלגה".

כעת, לאחר שלוש שנות מאבק חברתי, חברי הקהילה החליטו לתבוע את עיריית בת ים ואת הפועל המזרחי על ההסכמה לפנות את הנכס. אמיר אוחנה, ממארגני המאבק, משמיע טענות קשות: "שר החינוך בגד בציונות הדתית. האיש שעמד כאן בסניף והבטיח שלא יפגעו בו, שיקר לנו מבלי למצמץ. אתה מוכר בית כנסת בשביל לכסות את החובות שלך? אנחנו מדברים עם יושב ראש מרצ או עם ראש הבית היהודי?"

מדוע לא נאבקים כמו בגבעת זאב?

בשבוע הקרוב ייערך המשפט ובו יציגו המתפללים את טענותיהם אל מול טענות מפלגת הבית היהודי. הכאב הגדול של חברי הקהילה בבת ים הוא תחושת האיפה ואיפה: "בפינוי בית הכנסת בגבעת זאב התגייסה המפלגה למאבק ונמצא פתרון. מדוע המקרה שלנו שונה?" נזכיר כי במאבק בפינוי בית הכנסת בגבעת זאב אמרו ראשי הבית היהודי ש"אין זה מכבוד התורה לפנות מקום קדוש, ופינוי כזה לא יקרה".

תגובת הבית היהודי: "מדובר בשקר מהטעם הפשוט - המכירה נעשתה לפני הבחירות הכלליות והמוניציפליות, בתקופת אורלב".

הצטרפו עכשיו למנויי"מקום בעולם",  

מגזין הנוער של עולם קטןלדפדוף בגליון לדוגמאלחצו כאן