ישראל אייכלר
ישראל אייכלרצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

הוועדה לפניות הציבור התכנסה בעקבות פניות רבות שהגיעו אליה והלינו על צמצום משמעותי של פעילות פקידי הבנקים השונים ועל סגירת סניפים, בעקבות השינויים הטכנולוגים המאפשרים לקבל שירותים רבים בערוץ אלקטרוני.

ממחקר שהוגש לוועדה על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה כי בשלוש השנים האחרונות קטן מספר הסניפים ביותר מ-20 סניפים בכל שנה, ירידה של כ-5% במספר הסניפים בישראל מאז שנת 2012.

יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר אמר בפתח הדיון, "לכאורה בעקבות ההתפתחות הטכנולוגית הכל יותר נגיש, אבל בגלל ההתפתחות הזו יש פחות סניפים, פקידים ושירותים. כינסנו את הדיון לראות איך מצד אחד לשפר את השירות באמצעים טכנולוגיים אך מצד שני אני לא רוצה שהבנקים יקפחו את השירות לאנשים המתקשים להשתמש באמצעים החדשים בזמן שרגילים לשירותים המסורתיים.

"בראשם ציבור הקשישים, גם באוכלוסייה היהודית וגם באוכלוסייה הערבית והרוסית, וציבור גדול של מאות אלפי אנשים שלא משתמשים באינטרנט", הוסיף.

ד"ר חדוה בר, המפקחת על הבנקים, הציגה בוועדה מצגת המפרטת את המגמות שיצרו השינויים הטכנולוגים בארץ ובעולם, "מתרחשים שינויים משמעותיים בבנקאות והם באים מכיוון הלקוחות שצורכים יותר שירותים דרך האינטרנט, הטלפון, והמכשירים האוטומטים. כל אלה זמינים הרבה יותר לציבור הרחב ככלל. השינויים האלה מובילים לשינויים שחלקו מתבטא בסגירת סניפים וטלרים.

"לנו חשוב שכל האוכלוסיות יקבלו שירות הוגן וזמין ואנחנו נבטיח ונאכוף שכך יהיה", הבטיחה ד"ר בר. "זו תופעה עולמית, ויש בנקים באירופה שהם לחלוטין דיגיטליים ואין להם סניף אחד. זו מגמה מתפתחת ואני מעריכה שנראה אותה בעתיד גם בישראל. תוצאת לוואי של התופעה הזו היא סגירת סניפים. הבנקים הגדולים בעולם סוגרים סניפים ומצמצמים את הפעילות מבחינה גאוגרפית".

לדבריה בעולם נסגרים הרבה יותר סניפי בנקים מאשר בארץ. "רוב סגירות הסניפים בארץ הן בערים הגדולות כשיש סניפים אחרים במרחק סביר. כמות המכשירים האוטומטים הם בעלייה משמעותית", ציינה. "אנחנו מאמינים שהשינויים האלה כלל יוצרים שינויים חיובים וגם יוצרים אתגרים. בין השינויים החיוביים הם הגברת התחרות, יצירת שקיפות, הורדת מחירים לצרכן כשלעתים ניתן להוזיל בעשרות אחוזים את הפעילות הבנקאית בערוץ ישיר מאשר פעולה על ידי פקיד''.

אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות, אמר בדיון כי ''בנק הוא עסק והשיקול אם להחזיק מקום או לסגור זה שיקול עסקי, יחד עם זאת לא ניתן להתעלם מהעובדה ששירות בנקאי הוא שירות חיוני. כשאנחנו עדים להתקדמות בחדירת הטכנולוגיה, השאלה שנשאלת היא האם אנחנו משאירים מאחור את האוכלוסיות המוחלשות.

"אנחנו מבקשים להציע מספר פתרונות: למפות את הסניפים, לקבוע תקן למרחק המירבי שאותו נדרש צרכן מבוגר לעשות ברגל כדי להגיע לסניף של בנק, להעמיד שירות בנק מופחת כמו סניף נייד או חלקי ואני רוצה להציע רעיון של סניף רב בנקאי שישרת מספר בנקים", הוסיף.

אייכלר סיכם את הדיון, "הוועדה פונה לבנקים בבקשה להקצות לפחות פקיד אחד בכל סניף שייתן שירותי בנק במענה אנושי, מלבד זאת שיהיה פקיד שיסייע לאוכלוסיות שמתקשות לבצע פעולות באופן דיגיטלי. כמו כן, הוועדה מציעה לפתח מסלול לשירותים בסיסיים, עם עמלות נמוכות כך שזה יהיה כדאי גם ללקוחות וגם לבנק''.