ברק אובמה
ברק אובמהפלאש 90

חשיפת פרשת הריגול של ממשל אובמה אחרי ראש הממשלה בנימין נתניהו, תפסה את הציבור הישראלי מופתע ולא מוכן. בינתיים נשמעו מעט תגובות מצד שרים, אבל ראש הממשלה עצמו לא מגיב בנושא.

שמואל רוזנר, מומחה לארה"ב, מסביר לערוץ 7 כי אין באמת סיבה להיות מופתעים. "זה סיפור שלדעתי בתוך תוכנו אנחנו יודעים אותו גם אם הוא לא היה כתוב בעיתון. האם למישהו היה ספק שארה"ב מרגלת ככל יכולתה אחרי ישראל? אני מופתע מההפתעה ולא מבין את העלבון".

הוא מוסיף, "זו דרכה של ארה"ב. זו דרכן של מדינות בינהול יחסיהן הבינלאומיים, הדבר שלא רצוי הוא להיתפס – אבל זה שמרגלים נראה די ברור".

ישראל תמיד מבהירה שהיא לא מרגלת אחרי האמריקנים. אין בעניין הזה הדדיות?

"ישראל נתנה התחייבות פומבית לא לרגל אחרי ארה"ב, ואני לא יודע להעריך האם היא מקיימת את ההתחייבות הזו או לא. אבל ברור לגמרי שמדינות בעולם צריכות לרגל אחת אחרי השניה כדי לנהל את המדיניות שלהן, ברור לגמרי שהן עושות את זה וברור לגמרי שארה"ב יכולה להרשות לעצמה לעשות זאת יותר ממדינות אחרות, משום שאין מי שיעניש אותה גם אם תיתפס. הפרסום בעיתון נותן לזה חותמת של פרסום בעיתון, אבל אם היית שואל אותי לפני שבוע האם ארה"ב מרגלת אחרי נתניהו, הייתי עונה שמן הסתם כן, במידה והם יכולים".

האם אתה מעריך שתהיה השפעה על יחסי המדינות בעקבות פרסום סיפור הריגול?

"אני חושב שבאופן בסיסי מכיוון שישראל לא יכולה להעניש את ארה"ב באופן משמעותי, ומכיוון שאנחנו מדינה קטנה שתלויה במעצמה גדולה, אז זה מסוג העלבונות שנצטרך לבלוע. אז אם נגיד משהו בקול חלוש, או שלא נגיד אותו, וזה לא ישנה כך או אחרת את המדיניות האמריקנית - זה לא נראה לי ממש חשוב".

"זו עוד עננה קטנה במערכת יחסים עכורה בין הממשלים. אני לא חושב שתהיה לזה השפעה דרמטית על מכלול היחסים בין ישראל וארה"ב, כי להערכתי הגורמים המוסמכים בישראל לא הופתעו, ואם הופתעו זה רע מאוד".

רוזנר מוסיף כי כרגע ישראל צריכה לדאוג בעיקר לעצמה בענייניה הכמוסים. "אני מציע שנפתח את האמצעים הטכנולוגיים המקסימליים שיאפשרו לנו לחמוק מריגול עד כמה שאפשר, ואני מציע שכל בכיר בכל אגף של ממשלת ישראל ייקח בחשבון את האפשרות שהאמריקנים וגם מדינות וגורמים אחרים מנסים לעקוב אחריו".

במקביל, פורסם ביממה אחרונה כי ממשל אובמה לא הציב כיעד שנתי מבחינתו, לראשונה זה שנים רבות, את ניסיון קידום תהלים השלום. "אני לא חושב שזה יעד של ממשל אובמה לטפל בנושא הישראלי-פלסטיני", אומר רוזנר, וסותר את דברי אנשי הממשל שאמרו כי היעדים שפורסמו אינם מקיפים את כל התחומים..

"ארה"ב לא תגיד באופן רשמי וגלוי שזה לא מעניין אותה יותר, אבל ברור שבמכלול האינטרסים של הנשיא בתקופה שנותרה לכהונה, קידום מהלך הזירה הישראלית-פלסטינית לא נמצא בסדר העדיפויות".

אז לא נראה את אמריקה מתערבת בנושא הזה?

"כרגע, הם לא רואים סיכוי לעשות שום דבר. מבחינתם יש במזרח התיכון דברים יותר משמעותיים שתובעים מהם תשומת לב. את הסכסוך הישראלי-פלסטיני ממשל אובמה יוריש לבאים אחריו".