יעקב שוואקי
יעקב שוואקיצילום: ברוך עזגאוי

בקבלת שבת ובתפילות השבת אנו אומרים ומשוררים כמה וכמה מזמורים הקשורים בעניין השירה: "מזמור שירהאמצעי הכי פחות מנותק להעברת מסר הוא דווקא על ידי 'כוח השירה', שבאמצעות הרגש שבה ניתן להעביר חוויות של שמחה, של עצבות ושל כל רגש אחר
ליום השבת", "לזמר לשמך עליון", "בזמירות נריע לו", "שירו לה' שיר חדש".

שבת קודש נקשרת לעניין השירה והחיבור בין היום הקדוש לזמרה אינו דבר של מה בכך.

תארו לעצמכם, לו הייתם יכולים להעביר לאדם אחר חוויה שהוא לא חווה באופן אישי, לדוגמה: מראה של נוף פראי מיוחד במינו, טעם של אוכל משובח, כזו שאין אפשרות לתארה במילים, (לאחרונה אפילו נכנס סלנג כזה "אין לתאר"), צריכים לחוות כדי להבין את עוצמת העניין.

האמצעי הכי פחות מנותק להעברת מסר הוא דווקא על ידי 'כוח השירה', שבאמצעות הרגש שבה ניתן להעביר חוויות של שמחה, של עצבות ושל כל רגש אחר.

חשבו לעצמכם, לו יכולים הייתם להעביר לאדם אחר חוויה כמו מראה של נוף פראי מיוחד
חשבו לעצמכם, לו יכולים הייתם להעביר לאדם אחר חוויה כמו מראה של נוף פראי מיוחדBiletskiy Evgeniy | iStock

בשבת קודש קיימים אלמנטים שלא נמצאים במצוות אחרות. יש לנו 'קבלת שבת' - בטרם תתקדש שבת המלכה אנו מקבלים אותה בבגדים מיוחדים, לבנים וחגיגיים ובשירה, לאחר ההתארגנות הכוללת עם כל בני הבית. בצאת השבת אנו 'מלווים את בשבתות הללו יש לנו לתת לקדושה לבעבע ולפעום, לנקות את הראש מענייני החולין ולהתמקד בקשר הישיר עם בורא העולם, כפי שראינו שהשבת צריכה קשר ורגש אישי הן בקבלה והן בפרידה
המלכה' ונפרדים ממנה בדרך מיוחדת. מה שאין כן בשאר המצוות, בהן אין אנו צריכים הכנה מיוחדת כמו זו של השבת.

אנחנו רואים שהשבת היא סוג של אישיות בפני עצמה, משהו ממש נושם וחי, לא עוד מצווה או מעשה חסד, צריכים לקבלה ולהיפרד ממנה כהלכה, בצורה מכובדת ויוצאת דופן.

הקב"ה נמצא בכל יהודי באשר הוא. בלהט העשייה של ימי המעשה לא תמיד יש לנו זמן ויכולת להרגיש את זה, לכן יש להתפנות אחת לשבוע מכל העיסוקים ולחוש את נועם הקב"ה. ההזדמנות הטובה ביותר היא ביום השבת ועל אחת כמה וכמה בשבתות בסדרת ימי השובבי"ם, ימים אותם אנו מתחילים השבוע. הסגוליות העיקרית של הימים האלו היא בימי השבת, ניתן לנצל את זה לטהרה מחטאים הקשורים בענייני קדושה שהם בעצם מנתקים אותנו מהקב"ה שכולו קודש ("קדוש קדוש קדוש").

בשבתות הללו יש לנו לתת לקדושה לבעבע ולפעום, לנקות את הראש מענייני החולין ולהתמקד בקשר הישיר עם בורא העולם, כפי שראינו שהשבת צריכה קשר ורגש אישי הן בקבלה והן בפרידה.

אני מזמין אתכם, גולשי 'מגזין ערוץ 7', להאזין לכבוד שבת קודש לשיר 'אך שמח' שכתב אודי דמארי (מתוך האלבום האחרון שלי 'קולות') ולהיכנס לאווירת השבת בשמחה!

שלכם,

יעקב.

---

מתוך מגזין ערוץ 7