פרופ' משה בר אשר
פרופ' משה בר אשרצילום: פלאש 90

האקדמיה ללשון העברית מפרסמת הבוקר (חמישי) מתוך המילון החדש למונחי הסוציולוגיה שאושר ביום שני השבוע על ידי מליאת האקדמיה ללשון העברית.

מילון החברה החדש מקיף כמעט אלפיים מילים, ומטרת מנסחיו היתה לקבוע במידת האפשר מונחים עבריים תמורת המונחים הלועזיים הרוֹוחים בחקר הסוציולוגיה כדי לאפשר לאנשי מקצוע לכתוב את מאמריהם בעברית. 

מהיום תוכלו להשתמש במילה הַסְחָרָה במקום המילה קומודיפיקציה, המתארת הפיכת רעיון או אדם למעין סחורה. המילה נְסוּתִי תחילף את המילה הלועזית אמפירי והנְסוּתָנוּת תחליף ממילא את האמפירציזם. המילה הותיקה אַחֲוָה נקבעה כתרגום למילה סולידריות וההֲמוֹנָאוּת היא התרגום המעודכן לעברית של הפּוֹפּוּליזם.

המילה אפקטיביות זכתה לשני מונחים עבריים שיחליפו אותה. בתחום הארגונים היא תוחלף במילה העברית תַּכְלִיתִיּוּת ואילו בהקשרים אחרים נקבע שהמילה העברית הנכונה היא מוֹעִילוּת – להבדיל מן המילה יְעִילוּת.

קַדְמוֹנַאי – בן קדמונֵי המקום, כגון האבוריג'ינים באוסטרליה והאינדיאנים בארצות הברית. הִשְׂתָּרְרוּת – מחליפה את המילה הלועזית ascendance, ומשמעותה עלייה למעמד של כוח ושלֵטות (דומיננטיות), ולאו דווקא לשלטון. הַחְדָּשָׁה היא מוֹדֶרְנִיזַצְיָה, גִּילָנוּת (ageism) היא יחס מפלה כלפי בני גיל מסוים ומִינָנוּת (סקסיזם) היא יחס מפלה כלפי בני מין מסוים.

במקום דיאטה אימרו מעתה תַּפְרִיט תְּזוּנָה, במקום פניקה אימרו תַּבְהֵלָה, וכתחליף למונח הלועזי הרווח well-being נקבעה המילה שְׁלוֹמוּת.

המילה החדשה שָׁלוּב תחיה לצד אחותה הבכורה "חורג", וכעת תוכלו לבחור האם לומר אח שלוב או אח חורג, אב שלוב או אב חורג, בת שלובה או בת חורגת. המונח 'שלוב' נוצר לדברי אנשי האקדמיה בהשראת הצירוף משפחה משולבת, שהיא משפחה שבה לאחד מבני הזוג או לשניהם יש ילד או ילדים מלפני הקשר הזוגי הנוכחי.

הוֹרֶה יְחִידָנִי הוא אדם שללא בן זוג הביא לעולם ילד או אימץ ילד (במקום "חד־הורי"); משפחה שבראשה עומד הורה יחידני היא מִשְׁפָּחָה יְחִידָנִית. מֶשֶׁק בַּיִת חַד־הוֹרִי הוא משק בית שבראשו עומד הורה אחד (ללא בן זוג), בין שהוא גרוש, בין שהוא אלמן בין שהוא הורה יחידני.

הוֹרִים בְּשִׁתּוּף הם גבר ואישה שאין ביניהם קשר זוגי ובהסכמה הביאו לעולם ילד משותף ומגדלים אותו בשיתוף. המונח המופשט הוא הוֹרוּת בְּשִׁתּוּף. יְחִידִיּוּת (singlehood) היא  רווקות מבחירה.

פרופ' משה בר אשר, נשיא האקדמיה ללשון העברית, אמר כי המילון למונחי הסוציולוגיה הוא אחד ממפעלי המינוח הגדולים והחשובים שנעשו במסגרת האקדמיה, והשלמתו היא בשורה משמחת לשוחרי העברית.

בר אשר הוסיף כי הוא מקווה ומצפה שהחלופות העבריות ייטמעו במהרה בקרב אנשי המקצוע ויקדמו את הכתיבה העברית בחקר הסוציולוגיה.