הנשיא ריבלין ואביהו מדינה
הנשיא ריבלין ואביהו מדינהצילום: מארק ניימן, לע''מ

במשכן הנשיא בירושלים נערך הערב (ראשון) אירוע לציון יום השפה העברית בסימן "כתיבה בארץ העברית".

בערב המיוחד נשאו דברים שרת התרבות והספורט ח"כ מירי רגב, נשיא האקדמיה ללשון העברית פרופ' משה בר אשר והסופרת צרויה שלו אשר סיפרה על תהליך הכתיבה בארץ העברית.

במהלך האירוע הופיעו הזמרת חווה אלברשטיין ששרה שני שירים - "מכורה שלי" ו"ימי בנימינה" והזמר אביהו מדינה בשירים "שבחי ירושלים", "הפרח בגני" ו"אל תשליכני לעת זקנה", והשחקנית נטע גרטי בקטע משחק.

בפתח דבריו, סיפר הנשיא ראובן ריבלין על מלחמת השפות בארץ ישראל בראשית המאה הקודמת, במהלכה התחולל מאבק בין שוחרי העברית לבין המתנגדים שראו בשפות שונות ככלי לימוד משמעותי, וציין כי ניצחון העברית במאבק זה נבע מהיותה סמל לאומי.

"אולי לא תאמינו לי, אבל כשאני צועד ברחובה של עיר אינני חדל מלהתרגש", אמר ריבלין והוסיף "כבר הייתי אמור להתרגל לזה אבל שלטים בעברית עדיין מרעידים בי את נימי הלב. כשאני הולך ברחובות העיר ורואה איך המילים שהשתמרו בצנצנות יצאו מהן והן מאווררות חיות, נושמות ומנשימות את קוראיהן, גם אם הם לא מתרגשים בכל פעם מגודל הנס, עבורי זה עדיין נס''.

לדבריו, תחיית העברית הייתה מעשה גבורה שמחוללה היה אליעזר בן יהודה, שיום העברית הזה נקבע ביום הולדתו. ''אך אליעזר בן יהודה לא היה לבד. רבים לחמו לצידו, התעקשו ומתעקשים, להחיות את השפה העתיקה", הדגיש ריבלין.

צילום: מארק ניימן, לע''מ
צילום: מארק ניימן, לע''מ

הנשיא סיפר כי כאשר התמנה אביו פרופ' יואל יוסף ריבלין, לחבר ועד הלשון, הוא התנגד להגדרה כי תפקידה של האקדמיה 'לכוון את התפתחות הלשון העברית' וטען כי המוסד אינו יכול לכוון את ההתפתחות השפה ועליה להתפתח עצמאית על ידי דובריה העושים בה שימוש.

ריבלין הוסיף, "כמה שצדק אבי מורי, שחינך גם אותי בדרך הזו. כמה יפה היא העברית לא כשהיא מונחית מלמעלה אלא כשפה החיה בפיות הילדים בשיבושי העולים החדשים ובמדבקות על פגושי המכוניות. כמה קדושה השפה הזו, השפה החיה. יום העברית הנחוג כאן נועד לחזק את מעמדה של העברית בארץ ובעולם. ברצוני לברך את כולם אנשי האקדמיה העברית שוחרי העברית דובריה ואוהביה, ביום עברית שמח".

בסיום האירוע, פגש הנשיא בקהל את פרופ' עוזי אורנן בן ה-93, מי שהיה המורה שלו לעברית בגימנסיה העברית בירושלים, וציין כי את השפה העברית שלו הוא חב לו והודה לו על כל שלמד בשיעוריו. אורנן הוא בלשן ופרופסור ללשון עברית.