מסגד מואזין איסלאם מוסלמים
מסגד מואזין איסלאם מוסלמיםthinkstock

איש באודיטוריום הספרייה שבאוניברסיטת חיפה לא צפה את שעתיד להתרחש. במהלך הרצאתו של שייח' ד"ר עומר סאלם (Omer Salem) לפני תלמידי החוג לפסיכולוגיה, נעמדו לפתע כמה סטודנטים ערבים ופרצו בצעקות מחאה קולניות וממושכות."אני מבקש מאחיי ואחיותיי היהודים - אל תדחפו את עצמכם להר הבית. אתם לא פועלים כאן מול אנשים חושבים. המוסלמים יסכימו להסיר את המסגד, אבל זה צריך להגיע ביזמת המוסלמים. אם יהודים ינסו לעשות זאת תהיה שפיכות דמים רבתי. כשזה יגיע זו תהיה מתנה מה'. הוא יהפוך את לב המוסלמים"

מאז התקרית, לפני כשבועיים, עלה הסרטון לרשתות החברתיות וזכה לעשרות אלפי צפיות. דוברי הערבית שבינינו יוכלו לזהות בשטף הצעקות של מוביל המהומה, סטודנט בשם ג'ול אליאס, את הקריאות הנשנות: "משת"פ" ו"תתבייש".

סטודנט אחר קרא לעברו "לך למשפחת דוואבשה וספר להם על דו-קיום", ואחר זעם "אתה עלבון למאבק הפלשתיני, לשהידים ולבני משפחותיהם".

סאלם המתין בסבלנות בעוד מנחה הערב, ד"ר אילן פישר, ניסה להרגיע את המהומה: "בבקשה לצאת", אמר, "אתם מפריעים". אך קשה היה לשכך את הרוחות שהתלהטו. די בשיחה קצרה עם ד"ר סאלם על מנת להבין מה עורר את חמתם של הסטודנטים הערבים בחיפה.

סאלם, מוסלמי אדוק שנולד וגדל במצרים, היה אמור להיות בכלל אחד משלהם. אך סאלם מנצל כל במה אפשרית כדי לצטט פסוקים מהקוראן ומספרי אסלאם נוספים המוכיחים לדבריו כי ליהודים, שאותם הוא מכנה בעקבות הקוראן 'אהל אל-כִּתאב' (עם הספר - מ"מ), יש זכות לגור בארץ ולהקים בה מדינה.

חייו של סאלם נעים בעיקר על ציר קהיר-ניו יורק. בגיל 18 עזב לארה"ב, שם השלים תואר ראשון ושני באוניברסיטאות היוקרתיות קליפורניה וייל (שם הוא מרצה כיום), לאחר מכן שב למצרים וסיים דוקטורט באוניברסיטת אל-אזהר. במשך כשנתיים ניהל את "הארגון הבינלאומי לשלום" שפועל לשיפור היחסים בין האסלאם, הנצרות והיהדות, והוציא לאחרונה ספר בשם 'השלום החסר' שבו הוא פורשׂ את משנתו באשר לפתרון הסכסוך בישראל.

בשנת 2012 הוזמן סאלם להרצות לפני הסנט האמריקני על "תפקידה של הדת בסכסוך הערבי-ישראלי" ובשנים האחרונות הוא מסתובב בעולם, נפגש עם אנשי דת ופוליטיקאים, והספיק לנאום מול חברי ממשלה במצרים ואף בפרלמנט הפלשתיני. בארץ הוא הוזמן בידי חברו הרב יעקב נגן להעביר שיחה בישיבת ההסדר בעתניאל. בפתח דבריו הוא כינה את השיחה "שיחה היסטורית" והביע את תקוותו כי "עוד שייח'ים ואימאמים יבואו וידברו בישיבה האהובה שלכם". בנוסף הוא ערך ביקור אצל הרב שמואל אליהו בצפת, עם חברו השייח' הירדני מעמאן אחמד ארדוען.

בביקור האחרון שלו בארץ, שהסתיים לפני ימים אחדים, הוא הרצה בין היתר בבית הכנסת "ידידיה" שבירושלים לפני קהל רב שגדש את המקום. בסיום השיחה היו מי שניגשו להודות לו ולחבקו.

במהלך ההרצאה הודה סאלם כי הוא מקבל לא אחת איומים על חייו. קשה שלא לתהות מה מניע אותו, אב לשבעה ילדים שיכול היה לחיות חיים רגועים כמרצה באוניברסיטת ייל, להסתכן ולתמוך בישראל ובכינון שלום המבוסס על אמונה בה'. את הגעתו ארצה לביקור קצר ביקשנו לנצל על מנת להיפגש עמו פנים אל פנים, להבין טוב יותר את הבשורה שהוא נושא וגם לעמת אותו עם שאלות נוקבות.

ליהודים צריכה להיות מדינה"מדינת הלכה יכולה להראות לאנשים המוסלמים בעולם המוסלמי שישראל היא לא חילונית אלא ממשיכה את הנביא משה עליו השלום, שישראל מכבדת את השבת ואת המסורת ועושה את המיטב כדי לחיות בשלום ולהעניק שלום לערבים"

שמונה בבוקר, מלון הר-ציון בירושלים. לרגע אפשר היה להתבלבל ולחשוב כי לפנינו עומד רב. אך האיש המזוקן בעל הכיפה הגדולה הלבנה הציג את עצמו, בחיוך לבבי, כד"ר עומר סאלם.

"היהודים רוצים לחיות בשלום ורוצים לאפשר גם לשכניהם לחיות בשלום", הוא ניגש ישר לעניין. "ליהודים צריכה להיות מדינה. הם לא יכולים לסמוך על אחרים".

סאלם אמנם משמיע קול נדיר בעולם המוסלמי, אך הוא ממש לא לבד. אף שדעותיו אינן אהודות במיוחד, אין ספק שהוא דמות שזוכה על פי רוב להערכה ולכבוד. במצריים קיבל סאלם במה להשמעת תפיסתו באחד מערוצי הטלוויזיה הממלכתיים, ולאחרונה עוד ועוד אנשים מצטרפים אליו ומבקשים לשנות את יחסם לישראל לאור הקוראן.

לדבריו, "אנשים רבים תומכים בי ותומכים בסובלנות ובעם ישראל. הם מבינים שעם ישראל הם 'אהל אל-כתאב'. התכנית שלי היא להגיע לדבר בכמה שיותר במות".

שוב ושוב מתעקש סאלם כי "כל מה שאני אומר מבוסס על הקוראן ומעולם לא שיניתי את דעתי בנוגע לישראל. בבית חונכתי לאסלאם שמתעמק בקוראן, ולא הורעלתי בידי האסלאם הפוליטי. הרבה כסף מושקע כדי לקדם את התפיסות נגד ישראל. צריך להבין שהרבה ממה שאנשים אומרים זה פוליטיקה ולא קוראן".

גם בשיחה שהעביר בעתניאל טען סאלם כי מקור הבעיה ביחס לישראל היא ש"הספר הזה (הקוראן) מוחבא מאחור". לדבריו, "כשהספר הזה מלפנים דברים נראים אחרת. אנשים הופכים אדיבים. מי שיחזור לקוראן יהיה אדיב לשכן שלו גם כשהשכן שלו יהודי. המלחמה שלכם היא לא במוסלמים, משום שמי שהולך אחרי הקוראן יהיה אדיב כלפיכם ולא יאמר לכם לעזוב את הארץ".

האסלאם לא רואה ביהודים כופרים?

סאלם עורך הבחנה בין יהודים שומרי תורה ומצוות ובין יהודים חילונים. "יש יהודים כופרים, כאלו שצוחקים על תורת משה עליו השלום ועליהם נאמר בסורה (פרק) החמישית בקוראן: 'איך יכולים הם לשימך שופט עליהם, בעוד אצלם התורה ובה משפט אלוקים, ומיד אחר כך לפנות עורף? אלה אינם מאמינים'". לעומת זאת, אומר סאלם, "יש יהודים מאמינים ואִתם אין לאסלאם בעיה.

"בסורה השלישית כתוב: 'יש בעם הספר עדה המקיימת התחייבויותיה, קוראים את אותיות אלוקים באישון לילה ומשתחווים. והם מאמינים באלוקים וביום האחרון ומצווים על הצדק ומרחיקים מן הרע ונחלצים לעשות טוב. אכן, אלה הם הישרים. לא יתעלם אלוקים מכל מעשה טוב אשר יעשו, כי יודע אלוקים את היראים אותו'. בין היהודים", הוא מסכם, "יש כאלו ששומרים את השבת ומקפידים על כשרות, ויש כאלו שלא עושים זאת. הפסוקים בקוראן משבחים ומהללים את היהודים, על כך שהם הולכים בדרך התורה".

כמוסלמי אתה לא רוצה שיהודים יתאסלמו?

"אם אני כמוסלמי בא אליך ואומר לך: תלך אחרי ספר אחר שהוא לא התורה, אני עושה משהו רע מאוד מאוד".

אלמלא ציטוטי הקוראן התכופים אפשר היה בקלות לחשוב שלפנינו רב מחזיר בתשובה. שוב ושוב הוא מדגיש כי "היהודים צריכים לעבוד את אללה על פי התורה".

לדעתך, צריכה להיות בישראל מדינת הלכה?

"מדינת הלכה יכולה להראות לאנשים המוסלמים בעולם המוסלמי שישראל היא לא חילונית אלא ממשיכה את הנביא משה עליו השלום, שישראל מכבדת את השבת ואת המסורת ועושה את המיטב כדי לחיות בשלום ולהעניק שלום לערבים".

האם יהודים צריכים לבוא לגור בארץ ישראל?

"זו שאלה קשה. יהודים צריכים לבוא לתורה, לא משנה היכן הם גרים".

המוסלמים – מגִני העם היהודי"יש יהודים כופרים, כאלו שצוחקים על תורת משה עליו השלום, ויש יהודים מאמינים ואִתם אין לאסלאם בעיה. בסורה השלישית בקוראן כתוב: 'יש בעם הספר (עם ישראל) עדה המקיימת התחייבויותיה, קוראים את אותות אלוקים באישון לילה ומשתחווים. והם מאמינים באלוקים וביום האחרון ומצווים על הצדק ומרחיקים מן הרע ונחלצים לעשות טוב. אכן אלה הם הישרים"

אולי אתם מפקפקים בכך שהאסלאם מעריך את היהודים ומכבד אותם, אבל לסאלם יש הוכחות היסטוריות. נכון שיש גם הוכחות סותרות, אך לדבריו מדובר בסטיות מדרך האסלאם.

"איך אתם חושבים שהיהודים שרדו ושגשגו בבגדד תחת הח'ליפות הבגדדית? איך הם שגשגו תחת המוסלמים בספרד?" הוא תוהה בקול ומפרט: "ליהודים היה תור הזהב שבמסגרתו פעלו גדולים דוגמת הרמב"ם, וכל זה תחת השלטון המוסלמי. האם אתם חושבים שאלו ששלטו על פי ספר הקוראן חשבו שהיהודים הם אנשים רעים?

"אם היו חושבים כך הרי היו הורגים את כולם! הם שלטו בכל העולם. הם היו הבוס הגדול, והם הקפידו להיות מגִני העם היהודי. החזון שלי הוא להחזיר את היחס הזה ליהודים. אני רוצה לומר לאחיי ואחיותיי המוסלמים: אתם לא אויבי היהודים, אתם מגני היהודים".

את האשמה המרכזית ביחס העוין של האסלאם ליהדות הוא מטיל על הנצרות. "הבעיה הגדולה היא לא בין יהדות ואסלאם אלא בין אסלאם ונצרות. כשהיהודים גורשו מספרד גם מוסלמים גורשו, וכשהיהודים הגיעו למצרים הם היו מוגנים.

"הרמב"ם למשל עזב את ספרד דרך מרוקו והתיישב במצרים. הנוצרים רואים את היהדות כאיום, אך המוסלמים לא רואים בהם איום כי הם יודעים שהיהודים עובדים אל אחד".

לטענתו, כיבוש המוסלמים בידי הנוצרים השפיע על המוסלמים ביחסם ליהודים. "המוסלמים ירשו את השנאה ליהדות מהנוצרים. אלפיים שנים הנוצרים לימדו שהיהודים רצחו את ישו, שהיהודים הם השטן, ועד היום יש כנסיות שאוחזות בתיאולוגיה הזו".

ארץ הקודש הצפונית והדרומית

אם חשבתם ששמעתם את כל התכניות המדיניות האפשריות, חכו לשמוע את ההצעה של עומר: ברוכים הבאים לארץ הקודש הצפונית והדרומית. לשיטתו, "לנגב יש עבור המוסלמים משמעות דתית כי בעבר הייתה דרך ממצרים למכה שעברה בנגב. אנשים שבאו מקהיר לעיר מדינה עברו בנגב, ובקוראן נאמר שהדרך הזו צריכה להיות פתוחה.

לחאג' (המצווה הדתית של עלייה לרגל למכה, מ"מ) צריך להגיע דרך היבשה. יותר מאלף שנים הדרך הייתה פתוחה עד שישראל חסמה אותה". ובעוד הנגב יקר למוסלמים, הרי שירושלים מקודשת ליהודים. לפיכך, "אני מנסה לשנות את התפיסה ולומר לערבים: חכו רגע, ישראל לא צריכה ללכת לשום מקום". החלק הצפוני עד לבנון וכולל יהודה ושומרון וחברון יישלט בידי היהודים ויחיה בו מיעוט מוסלמי, ואילו החלק שמדרום לבאר שבע יישלט בידי מוסלמים ויחיה בו מיעוט יהודי".

כשסאלם מכנה את ישראל "ארץ הקודש" הוא עושה זאת בכוונת מכוון. "השם פלשתין לא נושא משמעות חיובית עבור היהודים, והשם ישראל אינו נושא משמעות חיובית עבור הערבים. לכן, עיינתי ומצאתי שישראל מכונה 'הארץ הקדושה'. אותו מונח מוזכר גם בקוראן (ה:21)".

כשסלאם נשאל לגבי מושג הג'יהאד, הוא נחרץ מאוד: שוב הפוליטיקה היא זו שהשתלטה על העולם המוסלמי. "האסלאם הפוליטי רוצה שהאסלאם ישלוט בכל העולם, אבל זה לא התכנון של אללה. אללה לא רוצה שיהרגו כל מי שאינו מוסלמי. אני לא ממציא שום דבר. הבעיה שיש לנו בעולם המוסלמי היא שהדת הוסטה הצדה ונלקחה על ידי אנשים בעלי אג'נדה פוליטית. הם לקחו את הטקסט הקוראני כדי שישמש את צורכיהם".

בשיחתו בעתניאל ערך סאלם הבחנה בין שני סוגי ג'יהאד. "הג'יהאד הנעלה מוזכר בקוראן ואין לו קשר לחרב. זהו ג'יהאד של מילים. אי אפשר לנצח בלי שמגיעים לג'יהאד המילים". ואכן, בשנת 2008, הוא ייסד את מכון אִבּן רושד שמטרתו לשכנע מוסלמים "להתמקד פחות בתשוקה האינסופית לג'יהאד הקטן (מלחמה) ולהתמקד יותר בג'יהאד הגדול (שלום)".

מתקשה לגנות

חרף קריאתו לזנוח את האלימות וחוסר הסובלנות, קשה לחלץ מסאלם גינוי נחרץ לטרור, אולי משום שהוא חושש שמדובר בקו אדום מבחינת הפלשתינים שלא כדאי לו לחצות. גם כשהוא נשאל על צעקות הסטודנטים הערבים בהרצאה שנשא, הוא בוחר לגמד את האירוע. אמנם זה "היה אירוע חריג" כלשונו, אך הוא נבע משום ש"הסטודנטים לא הבינו את המסר שלי".

כשהוא נשאל מדוע הפלשתינים שאמורים לדבריו לכבד את היהודים הדתיים דוקרים דווקא יהודים בעלי חזות דתית, הוא עונה שאלו האנשים שהכי קל לזהות כיהודים. בהמשך דבריו הוא בוחר לפנות דווקא ליהודים ואומר כי "התשובה לדקירות היא סבלנות". ובכלל, הוא קורא ליהודים לגלות בקיאות רבה יותר בדת המוסלמית, ולהיזהר שלא לפגוע בכבודו של מוחמד. סאלם אף מבקש למסור מסר לקוראי 'עולם קטן': "הקוראים שלכם הם אנשים משכילים ואני רוצה שהם יקראו את הקוראן ויראו בעצמם את מה שאני אומר".

רק מאוחר יותר, דרך הדוא"ל, הוא ינסה לרכך את התשובה ויסביר כי "היהודים שנדקרים הם בעיקר חרדים, משום שהפלשתינים הדוקרים עושים זאת מתוך רגשות לאומיים ולא דתיים. לא כל הפלשתינים דתיים, רבים מהם לאומיים הרואים בחרדים איום גדול יותר מזה של החילונים".

לדברי רבקה אברהמסון, עיתונאית חרדית שכתבה בעבר (בערוץ 7 באנגלית) על סאלם ונמצאת אתו בקשר רציף, סאלם לומד את הצד הישראלי לאט-לאט, וחרף אמירותיו החשובות יש לה מחלוקת בנוגע לחלק מהתבטאויותיו. "אמרתי לו: אתה חייב לגנות את הטרור. הוא אמר לי: רבקה, זה לא יעזור. הוא כתב לי שגינוי לא הופך את המציאות לטובה יותר. הוא שאל אותי - מתי גינוי הפך דברים לטובים יותר?"

ה' יהפוך את לב המוסלמים

הפעם השנייה בשיחה שבה גילה סאלם קוצר רוח, ולעתים נדמה היה שהוא על סף איבוד העשתונות, היה כשעברנו לעסוק בהר הבית ובית המקדש.

בתקופה שבה כל אמירה בנושא עשויה להצית את העולם המוסלמי, אפשר להבין מדוע הוא בורר את מילותיו בקפידה. "היהודים יכולים להתפלל בהר הבית בשלום", הוא קובע, אך עם זאת, הוא מבקש מהיהודים להמתין בינתיים עם העלייה להר, משום שלדבריו הדבר רק יחמיר את היחסים בין יהודים לערבים.

"אני ואחרים במצרים פועלים לשינוי התודעה של האנשים כדי שיתאפשר ליהודים להתפלל בהר הבית בשלום. בינתיים אני מבקש מאחיי ואחיותיי היהודים - אל תדחפו את עצמכם להר הבית. אתם לא פועלים כאן מול אנשים חושבים. הדם שלכם כל כך חשוב ויקר, אסור לכם לעשות דברים שיפגעו בכם. אנשים רבים נרצחו, יהודים וערבים. למה? אתם תקבלו את הר הבית אבל צריך שזה ייעשה בשלבים. אלפיים שנים אין בית מקדש. אני מבקש שתתאזרו בסבלנות".

מה עמדתך בנוגע לבניית בית המקדש?

"המוסלמים יסכימו להסיר את המסגד, אבל זה צריך להגיע ביזמת המוסלמים. אם יהודים ינסו לעשות זאת תהיה שפיכות דמים רבתי. כשזה יגיע זו תהיה מתנה מה'. הוא יהפוך את לב המוסלמים".

עם נבחר לא עושה מה שהוא רוצה

לסיום ביקשנו לשמוע מה המסר של עומר ליהודים. "תתמקדו בלימוד התורה ותקרבו אחרים לתורה", הוא אומר וניכר שהדברים מסעירים אותו. "ישבתי עם יהודים לארוחת ערב ואחד מהם שהיה יועץ לענייני נישואין סיפר לי שהמקרה השכיח ביותר שמגיע אליו הוא ניאוף. אסור שדבר זה כזה יקרה".

בהרצאתו בקהילת "ידידיה" הוא יצא נגד קיום מצעד הגאווה. לדברי רבקה אברהמסון, "הייתי מופתעת שהוא דיבר על זה. אמרתי לעומר שיושבים שם אנשים מאוד משכילים וליברליים אבל הוא בחר לומר שכשחבריו המוסלמים רואים את מצעד הגאווה הם מפסיקים להתייחס ליהודים כעם הספר".

לדברי סאלם, "צריך לעשות קירוב וללמד תורה (את המילים 'קירוב' ו'תורה' הוא אומר בעברית). כתוב במשלי פרק ט"ז, ואני רוצה שתצטטו את זה - 'בִּרְצוֹת ה' דַּרְכֵי אִישׁ ... אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ'. אם דרכיכם מתאימות ומכוונות לה', אפילו האויבים שלכם ייהפכו לאוהביכם. למה לא מתייחסים לזה?" הוא זועק. "צריך להפסיק עם הניאוף ועם השתייה האסורה ולטהר את עצמנו. תזכרו שאתם עם נבחר. אנשים נבחרים".

אתה אכן מאמין שהיהודים הם עם נבחר?

"קחו את העצה הזו ממני: העובדה שאתם עם נבחר לא אומרת שאתם עושים מה שאתם רוצים. בספר עמוס (ג, א-ב) כתוב: 'שִׁמְעוּ אֶת הַדָּבָר הַזֶּה אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' עֲלֵיכֶם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עַל כָּל הַמִּשְׁפָּחָה אֲשֶׁר הֶעֱלֵיתִי מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם... רַק אֶתְכֶם יָדַעְתִּי מִכֹּל מִשְׁפְּחוֹת הָאֲדָמָה עַל כֵּן אֶפְקֹד ... אֵת כָּל עֲו‍ֹנֹתֵיכֶם'. ישראל, אתם נבחרתם על ידי ה' לא כדי שתעשו מה שאתם רוצים! זה מה שיוביל אתכם לגלות!"

אתה אופטימי?

"אני אופטימי אם תעשו את מה שכתוב בתנ"ך".

"ד"ר סאלם נתון במצב לא פשוט", מסכמת אברהמסון. "כל עוד הוא מגן על עם ישראל הוא מאוים על ידי אנשים מהעם שלו. אני רואה בו גשר שמאפשר לאנשים ללכת אחריו. הוא מראה למוסלמים אחרים שאפשר לפגוש יהודים ולהישאר בחיים. המוניטין שלו גדל עם הזמן. הוא ידוע כמי שפוגש יהודים בישראל וכמי שמציע פתרונות שנתפסים כפתרונות בעד יהודים. שמו אמנם שנוי במחלוקת אבל העובדה היא שנותנים לו במות מכובדות".

לפני כמה ימים, בעודו ממתין למטוס מישראל לארה"ב, צלצל הטלפון של עומר. על הקו הייתה אברהמסון: "למה אתה עושה את זה?" היא שאלה אותו. עומר ענה: "לנו וליהודים יש דברים רבים במשותף ואנחנו יכולים לפתור הכול בעצמנו. אם הבעיות בישראל ייפתרו, זה ישפיע גם על מצרים. הקונפליקט כיום מזיק לכל הערבים. אני פשוט רוצה שיהיה לאנשים שלי טוב".

***

תודה לעיתונאית רבקה אברהמסון על הסיוע, וליחזקאל קורנברג ומאיה יעקבי על עזרה בתרגום מערבית לעברית

הצטרפו עכשיו למנויי "מקום בעולם",

מגזין הנוער של עולם קטן. לדפדוף בגליון לדוגמא לחצו כאן