המחירים עולים. בניה
המחירים עולים. בניהפלאש 90

"ועדת הרפורמות" בראשות חה"כ אלי כהן (כולנו), קיימה היום (שלישי) דיון בנושא תמרוץ והעמקת מעורבות הרשויות המקומיות בהתחדשות עירונית והסכמי גג.

ראשי רשויות רבים הגיעו לדיון בוועדה וביניהם ראש העיר ראשון לציון דב צור, ראש העיר קרית אונו ישראל גל, ראש העיר בת-ים יוסי בכר, ראש העיר קרית ביאליק אלי דוקרסקי, סגן ראש העיר באר שבע טל אל על, סגנית ראש העיר קרית גת שלומית סהלו, סגנית ראש העיר רמת גן אביבית נמרודי ועוד.

יו"ר הוועדה הודה לראשי הרשויות שהגיעו וציין בפניהם את ההישגים השונים אשר הושגו במסגרת דיוני הוועדה עד כה, וביניהם המדיניות החדשה לגבי קרקע משלימה, אשר תינתן על פי הנדרש בכדי ליצור כדאיות כלכליות, שילוב ההתחדשות העירונית בהסכמי הגג, והתחייבות הממשלה לארבעת העקרונות אשר ייגנו על דייר הדיור הציבורי בפרויקטים של ההתחדשות העירונית.

עד ציין יו"ר הוועדה את הסיכון שהושג עם משרד הבינוי והשיכון על הקצאת 100-150 מיליון ש"ח לטובת ערים בפריפריה שאין בהן כדאיות כלכלית להתחדשות עירונית כיום.

"התחדשות עירונית זה לא רק פרויקט נדל"ני אלא גם פרויקט חברתי. בכל עיר ועיר יש פריפריה חברתית, ומפתח מרכזי לקידום ההתחדשות העירונית יא לערב את הרשות המקומית ולעבוד עימה בשיתוף פעולה", ציין כהן.

ראש העיר ראשון לציון ציין, "תיאורטית יש לנו 70 אלף איש במרכז העיר שהיו שמחים להשביח את דירתם ע"י פינוי בינוי, אבל אני לא יכול להכניס למרכז העיר מעל שני מיליון איש לאחר הפינוי בינוי על אותם תשתיות. ברמת אליהו לא הייתה ברירה אלא ללכת לפינוי בינוי, אך הסתבר שבמחירים של המקום צריך 15,000 יח"ד כדי להפוך לכדאי, והמהנדסים שבדקו אמרו שלא משנה מה נעשה לא נכניס שם יותר מ-7500".

"במפגש מקרי עם בינת שוורץ היא סיפרה לי על שטח חקלאי בחלק אחר של העיר, אז בדקנו את הנושא לעומק, ולאחר שהתחלפה החשיבה באוצר, הצלחנו לשכנע את המדינה ללכת איתנו, לתת את הקרקע חינם, ואז יזמנו מהלך של בינוי-פינוי-בינוי", הוא סיפר.

לדבריו, "בגלל ההנחה המשמעותית שניתנה ליזמים על הקרקע, בכל בניין חדש שהם מקימים, 30% מהדירות הולכות לדיירי השכונה הקיימים. כך, מבחינת הדייר אין שום סיכון, שכן עד שאין לו בידו את המפתח לדירה החדשה, הוא אינו מפנה את ביתו הקיים".

ראש העיר בת ים טען בדיון, "הסכמי הגג חייבים לכלול עוד אלמנטים, כמו אפשרויות קיום והכנסה לעיר. התחדשות עירונית היא אינטרס לאומי, אך אף עיר לא תכניס אותה ללא פתרונות תעסוקה בעיר. אולי לפחות בערים בדירוג סוציו-אקונומי 1-5 ניתן לשקול את הדבר".

בסיכום הדיון פנה כהן לנציגי משרד הבינוי והשיכון וביקש מהם, בהתאם למדיניות השר גלנט, להעביר לוועדה עד סוף חודש ינואר, את האופן בו מתכוון המשרד לסייע לרשויות המקומיות בהקמת מנהלות התחדשות עירונית בהן.