צריף בן גוריון
צריף בן גוריוןצילום: קובי פינקלר

ביתו המקורי של ראש הממשלה הראשון של ישראל, דוד בן גוריון בשדה בוקר, הוא דוגמא אישית לחזון פיתוח הנגב.

הבית נשאר כפי שהיה שכן, בצוואתו ביקש להשאיר  כך את ביתו,  ועד היום ניתן לראות את הצניעות הרבה בה הוא חי, ואף אירח אישים וראשי מדינות במשך 20 השנים בהם חי במקום, עד למותו בשנת 1973.

כיום משמש הצריף כאתר מורשת מודרני ברמה בינלאומית, שבו  ניתן להציץ אל חייו הפרטיים של דוד בן-גוריון.

לאחר מהלך נרחב של שימור ושיפוץ, טופלו לאחרונה 3 מבתי השכונה, סמוך לביתם של בן-גוריון ואשתו פולה, ובהם הקימו חדרי תצוגה חדישים.

בית הגבס, הוא הבית הראשון שנבנה בקיבוץ. בתוך בית זה נמצא כעת מוזיאון של הקיבוץ, המראה באופן מרתק את התפתחות הקיבוץ מיום הקמתו ועד היום. בחדר זה נפתחה גם תצוגה מרגשת החושפת את המבקרים לאותם חלוצים אשר הקימו את הקיבוץ ולחזון הנגב של דוד בן-גוריון.

החדר השני חדר שולחנות פעילות ממוחשבים עם מיצג אינטראקטיבי המאפשר למבקרים להיות שותפים פעילים בנושאים שהיו קרובים וחשובים לבן-גוריון -הנגב, צה"ל ותפקידו של הנוער בישראל. מייצג זה מאפשר למבקרים להתחבר וללמוד על מורשתו של דוד בן-גוריון  ולקחת נושאים אלו לאקטואליה של ימינו. בחדר זה מוצגות גם קריקטורות של בן-גוריון, ואסופת מכתבים מרתקת בינו לבין בני נוער.

בחדר השלישי מוקרן, על גבי מסך ענק, הסרט "איזהו מנהיג" המביא רגעים מכוננים בהם נדרש דוד בן-גוריון לקבל החלטות מדיניות הרות גורל, לצד התמודדותו עם משפחתו, בזמנים בהם היה רחוק ועסוק בניהול המאבק להקמת המדינה ולביסוסה. כדוגמה לכך מוצג מכתב שכתבה לו פולה, בו בישרה לו על הולדת בתם הבכורה וכך כתבה "למרות דמיונה אליך היא חמודה מאוד."

לצד החדרים החדשים נמצא הצריף המקורי, אשר נשמר כפי שהיה לפני למעלה מ-40 שנה.

בין החדרים נמצאים חדרי השינה הנפרדים, המטבח הצנוע שבו תלתה פולה את התפריט היומי של בעלה, וחדר העבודה המרשים ובו למעלה מ-5,000 ספרים (המהווים רק רבע מספריו של בן-גוריון) במגוון רחב של נושאים כמו יהדות ותנ"ך, פילוסופיה, היסטוריה וגיאוגרפיה, צבא וביטחון ועוד. בחדר העבודה כתב את ספריו ומאמריו הרבים, וכן את זיכרונותיו, אותם ייעד לדור הצעיר של ישראל.

ברחבי הבית פזורות גם המתנות שקיבל בן-גוריון מאישים וממוסדות שונים, ושבהן בחר לקשט את ביתו, ומשקפות את שהיה קרוב ללבו יותר מכל: תמונת סמל המדינה, המכילה בתוכה את תמונתו ואת תמונת חברו, יצחק בן-צבי; מגילת העצמאות - שקיבל מראש הממשלה לשעבר, גולדה מאיר, וגם חנוכייה המנגנת את "התקווה" ומפת ארץ ישראל.

בדרך דרומה או משם דרומה, פיסת מורשת בארץ ישראל.