עו"ד אלי ברש
עו"ד אלי ברשצילום: משרד עו"ד GKH

שנת 2016 נפתחת בירידה משמעותית ודרמטית בבורסות בסין ובישראל עולה השאלה עד כמה העובדה הזו תעיב על קשרי המסחר ההולכים ומתהדקים בין ישראל לסין.

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס עו"ד אלי ברש, ראש הדסק הסיני במשרד עורכי דין GKH, לסוגיה. עו"ד ברש נמצא בימים אלו בסין כחלק מכנס מיוחד שבו מציגים יצרנים ותעשיינים ישראליים רבים מתחום ההייטק את מרכולתם בפני מתעניינים סינים רבים.

בראשית דבריו מספר עו"ד ברש על ההתעניינות הרבה בתוצרת הישראלית. הוא מספר על הכנס המרשים שאותו ארגן משרד הכלכלה עם השגרירות המקומית ועיקרו ההייטק הישראלי. "הגיעו לכאן כארבעים חברות ואלפיים משתתפים סינים לצד מאות משתתפים שהגיעו מישראל", הוא אומר.

באשר להשפעת נפילות הבורסה הסינית על השוק הישראלי-סיני מציג ברש תמונה מורכבת ומעריך כי נפילות אלו עשויות בהחלט להשפיע בטווח הבינוני והארוך על הכלכלה הסינית והעולמית, אך להערכתו לנפילות הללו לא תהיינה השפעה על ההתעניינות הרבה בישראל ובתוצרתה.

את דבריו מסביר עו"ד ברש כשהוא מציין כי הדברים נוגעים בעיקר לסינים עצמם שאפיקי ההשקעה שלהם חייבים להיות בתוך סין עצמה ולא במקומות אחרים. ההשפעה העולמית תגיע בהמשך בעקבות צריכה מופחתת בסין, הפחתה שנובעת מכך שכסף רב ירד לטמיון במפולת הנוכחית, והדברים יבואו לידי ביטוי על אף שהממשל הסיני מנסה להתמודד ולייצב את המצב הכלכלי הרעוע.

עם כל זאת ולצד כל זאת מעיר עו"ד ברש כי ייתכן שלסערה הכלכלית העוברת כעת על סין תהיה השפעה "בהפוך על הפוך" לטובת ישראל שכן המציאות הנוכחית עשויה לגרום לביקוש גדול יותר להשקעה בישראל, מתוך הבנה שנכון כעת לגוון את אפיקי ההשקעה ולחפש מקומות נוספים ובטוחים יותר.

לדבריו היחסים בין ישראל לסין גורמים לכך שמשקיעים סינים מעדיפים אותה על פני ארה"ב הזוכה ליחס של מי שמתחרה על אותו נתח שוק מול הענק הסיני. מעבר לכך בארה"ב קיים מנגנון סינון השקעות שמגיעות מהחוץ, מנגנון המתווה היכן נכון להשקיע וכמה, ומנגנון זה ייתכן והוא יעיל לכלכלה האמריקאית אך עבור הסינים המבקשים השקעה חופשית ללא מגבלה ההעדפה תהיה להפנות כספים למקום חופשי יותר כמו ישראל.

בהמשך הדברים נשאל עו"ד ברש מה הם אפיקי ההתעניינות הסינית בתוצרים הישראליים והוא, בעיקר לנוכח הכנס שבו הוא משתתף כעת, קובע כי הסינים מתעניינים "בתחום הטכנולוגיה כמעט בכול. הכי מעניין אותם זה תחומים של מדעי החיים – ציוד רפואי וכל מה שקשור לבריאות, חקלאות, איכות הסביבה ועוד".

"הם מחפשים את שיפור איכות החיים בסין. המדינה שם שמה על זה פוקוס ולכן גם החברות הפרטיות שמים על הנושא הזה את הפוקוס", אומר ברש המסכם ואומר כי "סין היא מרכיב חשוב מאוד בתעשיית ההייטק הישראלית. ברור לכל מי שעוסק בנושא הזה כמה הסינים נותנים את האלטרנטיבות הכלכליות.

''חברות רבות באות אלינו, מעסיקות הרבה מאוד אנשים בארץ והן מגייסות כסף, משקיעות אותו באנשים שכן ומביאים אותם להישגים וההצלחות שאנחנו רואים בכל יום בתעשייה הישראלית".