North Korean dictator Kim Jong Un
North Korean dictator Kim Jong UnReuters

דרום קוריאה מטילה ספק בדבר מהימנות ההודעה הצפון קוריאנית על הצלחה בניסוי שבוצע בפצצת מימן, אך העולם נותר מודאג מאוד לנוכח ההתפתחויות.

ד"ר אמילי לנדאו, ראש פרויקט בקרת הנשק במכון למחקרי ביטחון לאומי אומרת לערוץ 7 כי העולם לא מוצא מענה אמיתי ומתמודד עם המתרחש בפיונגיאנג.

היא לא פוסלת את עמדת דרום קוריאה ואומרת כי במקרים שכאלה נכון להמתין יום או יומיים עד שהעולם יבצע בדיקות באטמוספרה על מנת לבחון את הממצאים ולהגיע למסקנות של ממש באשר למה שהתחולל שם.

"צפון קוריאה הודיעה שהיא ערכה ניסוי ושמדובר בפצצת מימן ולכן מבחינתה אכן בוצע הניסוי ואכן מדובר בפצצת מימן. העולם בודק ונכון לתת 24 שעות לפני שיוצאים בהכרזות כי דברים עלולים להתברר אחרת".

ד"ר לנדאו מתייחסת לעוצמת פצצת המימן ומעריכה כי ההבדל הגדול בינה לבין פצצת אטום "רגילה" נובע מעצמת הפיצוץ ועצמת ההרס. "בפצצה 'רגילה' ההרס רציני ומגיע למאות אלפי בני אדם, כפי שהיה ביפן. כאן מדובר בעוד סדר גודל של פי מאה", היא אומרת ומוסיפה כי בסדרי גודל שכאלה די בהרס שיכולה לחולל פצצת אטום כדי שהדברים יהיו מסוכנים דיים עבור העולם כולו ואין צורך לשנות התייחסות כאשר מדובר בפצצת מימן.

לנדאו מזכירה כי בתקופת מלחמת העולם "היו לשתי מעצמות העל פצצות גרעין שיכלו להרוס את העולם פי מאה או פי שישים. המשמעות היא שהדאגה שלנו מהגרעין הצפון קוריאה היא גם מפצצה רגילה".

על תכנית הגרעין הצפון קוריאנית היא אומרת כי מדובר ב"תכנית שמעוררת דאגה. ניסו בכל דרכי המו"מ בשנות התשעים ולאחריהן להוריד את צפון קוריאה מהנושא, והמו"מ התברר ככישלון. כעת צפון קוריאה היא מדינה גרעינית ללא יכולת להתמודד מבחינת העולם. אין כלים להחזרת הגלגל לאחור".

לדבריה ישראל חייבת להתייחס ולתת מענה לשאלות העולות מהניסוי הצפון קוריאני ומשליכות על הגרעין האיראני. היא אומרת כי הניסיון הכושל מול צפון קוריאה אמור להיות כל העת לנגד עיניה של ישראל בנושא האיראני, "לא להסתמך על משאלות לב ותקוות שדברים ישתנו. אם מדינה מגיעה לשם זה פחות או יותר בלתי הפיך".

מעבר לכך, כאשר נשאלה ד"ר לנדאו, אודות ההשלכות של הגרעין ותכניות הנשק הצפון קוריאניות לישראל היא ציינה כי הדברים נוגעים לנו משום ש"צפון קוריאה היא מדינה מאוד ענייה, ומדאיגה אפשרות של שיתוף מדינות אחרות בידע ובטכנולוגיות ורכיבים גרעיניים. מי שישלם בכסף יקבל שיתוף פעולה עם צפון קוריאה. הכול שיקול כלכלי קר, ולמי שישלם הם ימכרו", אומרת לנדאו המוטרדת מאפשרות של שיתוף פעולה עם האיראנים ומזכירה כי אותה צפון קוריאה עמדה מאחורי בנייתו של הכור בסוריה".

ומה באשר להתמודדות מודיעינית וניסיונות לחבל טכנולוגית במתקני הגרעין הצפון קוריאניים? לנדאו מציינת כי עד כה "אין כמעט דיווחים על דברים כאלה. ברמה המוצהרת אנחנו שומעים מארה"ב חוסר אונים. ארה"ב מחזיקה במדיניות שאפילו לא מוכנה לקרוא לצפון קוריאה מדינה גרעינית משום שהם רוצים אולי לאלץ את צפון קוריאה לשוב כך לשולחן המו"מ. הם מפגינים חוסר אונים ואין לאף אחד רעיון טוב מה לעשות עם צפון קוריאה. ארה"ב והמערב מנסים להפנות את תשומת הלב לאיראן ולהראות שהגיעו להסכם איתה, למרות כל החורים שבהסכם הזה. הם מנסים לשים דגש על מה שנראה בעיניהם כהישג מסוים, אבל אולי עוד 10 או 15 שנה  נעמוד מול איראן שתהווה איום ללא מענה".