ח"כ ישראל אייכלר
ח"כ ישראל אייכלרצילום: פלאש 90

הוועדה לפניות הציבור בראשות ח"כ ישראל אייכלר דנה היום (רביעי) בפניות שקיבלה מעמותות המחלקות מזון לנזקקים הטוענות כי הוקשחו התנאים  לקבלת תמיכה ממשרד הרווחה. מדובר ב-8.5 שקלים שהמדינה משתתפת בסל מינימום של 150 שקלים.

לדברי הפונים, משרד הרווחה "שינה את המדיניות" והוא לא מאפשר קבלת רשימות שנפסלו לבירור ולתיקון. מדובר ברשימות שהוגשו לקבלת התקציב עבור חלוקת המזון שבוצע לקמחא דפסחא בשנת 2015.

הפונים טענו כי הסיוע ניתן בדיעבד, בלי לדעת מראש מה התקציב שיתקבל. זאת גם לאחר החלוקה בפועל, כשנוסחת הסיוע היא תעריף הסל כפול מספר הזכאים התקינים שקיבלו סלי מזון.  התשלום בדיעבד, מקשה על ההתנהלות השוטפת של העמותה ובעצם העמותה לא יודעת כמה סלים לחלק. בנוסף טענו, כי מבחן התמיכות לא מתחשב בגודל משפחה.

מנכ"ל אחת העמותות אמר כי התקציב שלנו כולו מבוסס על תרומות פרטיות. "חלק זעום בא מתקציב המדינה. אין לנו אדם אחד שמקבל אפילו משכורת של שקל, והמערכת רק מקשה עלינו. החשיבה שלה היא איך לא לתת ולא איך לתת".

יו"ר הוועדה ח"כ אייכלר אמר כי האבסורד הוא ש"המגזר השלישי מסבסד את רשויות המדינה בחלוקת סלי מזון. עובדים סוציאליים מטעם המדינה והעיריות פונים לעמותות לקבל סיוע כי אין להם תקציבים. עומק הביורוקרטיה צריכה להיות, לפי גודל התמיכה. לא יכול להיות שגם אין תמיכה וגם מערימים קשיים".

בתום הדיון הודיע אייכלר כי הוועדה תיזום הצעת חוק שתאפשר לחברות ללא כוונות רוח המחלקות מזון לנזקקים, לקזז את המע"מ שעל המוצרים, כמו כל חברה כלכלית. 

הועדה גם קבעה כי התמיכה בחלוקת הסל צריכה להיות לפי מספר הנפשות במשפחה וכי משפחה של למעלה מחמש נפשות תהיה זכאית לשני סלים.