Martin Indyk, John Kerry at 2013 peace talks launch
Martin Indyk, John Kerry at 2013 peace talks launchReuters

האם השליח האמריקני לשעבר למזרח התיכון מרטין אינדיק שיקר בגירסה שסיפר על דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לגבי רצח ראש הממשלה המנוח רבין?

מברקים דיפלומטיים ששלח אינדיק לממשל האמריקני ונחשפו על ידי האתר 'ויקיליקס' בעבר, מעלים שהמציאות שונה לגמרי.

כזכור, אינדיק טען כי בהלווית ראש הממשלה המנוח רבין לפני למעלה מ-20 שנים אמר לו נתניהו לכאורה: "הוא גיבור עכשיו, אבל אם לא היה נרצח הייתי מנצח אותו בבחירות. אחרי ההפסד הוא היה נזכר בהיסטוריה כמנהיג כושל".

לשכת נתניהו דחתה את הסיפור והבהירה שמדובר בשקרים, ואינדיק ניסה גירסה אחרת, לפיה הדברים נאמרו בטקס שהיה בכנסת לפני ההלוויה, אך דוברו של נתניהו ענה על כך שמדובר בשקר נוסף.

המברקים הדיפלומטיים שהודלפו על ידי 'ויקיליקס' מספרים את הסיפור אחרת. במברק שנשלח ביום ההלוויה, ה-5 בנובמבר 1995, טוען אינדיק שהיה אז שגריר ארה"ב בישראל שהשיחה עם נתניהו אירעה בכלל ביום הרצח עצמו. גם תוכן הדברים היה שונה לגמרי. 

במברק מתאר אינדיק את המצב הפוליטי בישראלי בעקבות הרצח, והתחושה של הימין בישראל מתבוסה בבחירות. תחת הכותרת: "רצח רבין: השלבים הבאים ברצף הפוליטי בישראל", טוען אינדיק כי "מנהיג הליכוד בנימין נתניהו אמר אתמול בלילה שרצח רבין הוא אסון לעם היהודי, אסון לעם ישראל ואסון עבור הימין שיספוג תבוסה עם הבחירות יתקיימו בקרוב". אינדיק אף סיפר שבימין חששו ממה שהגדיר "ציד מכשפות".

חשוב לציין שמבדיקה שערכנו עולה כי אין שום תיעוד אחר שיכול לאשר את הגירסה של אינדיק כפי שנמסרה ברשת הטלוויזיה הציבורית PBS, אותה גירסה שהוכחשה בתוקף על ידי אנשי נתניהו.