מה חושבים שהיא חושבת. יונית לוי
מה חושבים שהיא חושבת. יונית לויצילום: מיכל פאטל. פלאש 90

רק 24% מהדמויות בחדשות הן נשים, מגישות הטלוויזיה הן צעירות יותר מעמיתיהן הגברים ומרבית החדשות מחזקות באופן משמעותי סטראוטיפים מגדריים מאשר קוראות עליהם תיגר.

נתונים אלו עולים ממחקר חדש שנערך על ידי ד"ר עינת לחובר מביה"ס לתקשורת במכללה האקדמית ספיר, העומדת גם בראש הפורום הפמיניסטי במכללה האקדמית ספיר.

המחקר הישראלי נערך כחלק מפרויקט הניטור הגלובלי (Global Media Monitoring Project) שהחל ב-1995 ובוחן באופן שיטתי מדי חמש שנים את דרכי ייצוגם של נשים וגברים בחדשות ברחבי העולם, ויוצג לראשונה בכנס "היא-תונאות: נשים בתקשורת הישראלית"  שיתקיים ב-11 בינואר במכללת ספיר בהשתתפות עיתונאיות, חוקרות ועוד.

הממצאים מראים כי על אף שישנו שיפור מסוים לאורך זמן, העולם כפי שהוא מדווח בחדשות עודנו עולם גברי ועדיין נוטה לסקסיזם וסטראוטיפיזציה מגדרית, דבר החוצה מדינות.

מהמחקר עולה כאמור כי על כל אישה אחת שמופיעה בחדשות ישנם שלושה גברים, כאשר במדיום הטלוויזיוני החזותי, ניתן באופן יחסי סיקור יותר רחב לנשים מאשר בסוגי המדיה האחרים כגון עיתונות כתובה, אינטרנט ורדיו.

עוד עולה מן המחקר כי רק 18% מסיפורי החדשות מעמידים במרכזם נשים, 95% מסיפורי החדשות חזקו בדרך זו או אחרת סטריאוטיפים מגדריים קיימים על-ידי שימוש בשפה ודימויים מסוימים, ורק 4% מכלל הסיפורים החדשותיים עסקו בדרך כלשהי בחוסר השוויון המגדרי.

כשליש מהנשים המופיעות בחדשות מוזכרות בהקשר של תפקידן המשפחתי (אימא של, בת של, אחות של), לעומת רק 10% מהגברים. המחקר מראה  גם כי אין שום תחום בחדשות בישראל שבו קולן של נשים משתווה לזה של גברים. בחדשות בתחום פוליטיקה וממשל רק 6% מהדמויות הן נשים, במדע ובבריאות רק 19%, בתחום החברה והמשפט רק 26% ובתחום הכלכלה רק 38%.

מנגד, התחום שבו יש כמעט ייצוג שוויוני לנקודת המבט הנשית הינו סיקור ידוענים, אומנות ומדיה, שם כמעט מחצית מהדמויות בתחום (47%) הינן נשים.

עוד נמצא כי נשים היוו רק 27% מהמומחים והפרשנים ו- 18% מהדוברים שהופיעו בחדשות. לעומת זאת, הן מייצגות באופן יחסי הרבה יותר (40%) דמויות שהוצגו כ"דעה הפופולרית".

המחקר מראה עוד כי ישנה נטייה להציג את הנשים כקורבנות גם בהקשר של אירועים המשפיעים על שני המינים כמו תאונות, קונפליקטים אלימים וכו', ובעוד 11% מהנשים מופיעות בתפקידי קורבן, רק 5% מהגברים מופיעים כך.

כמו כן, מראה המחקר כי לנשים סיכוי גבוה בהרבה מגברים להופיע בצילומי עיתונות וכי נשים עיתונאיות מעדיפות מקורות נשיים. יש לציין כי רוב גדול של הדמויות בחדשות המקומיות, הנתפסות כפחות חשובות, הן של נשים (75%). בעוד בחדשות הלאומיות הנתפסות כיותר חשובות, הנשים תופסות רק 26%.