על השמנת יתר ומשקל עודף

ההשלכות נפשיות, גופניות ובריאותיות. האם המחלה של המאה העשרים ואחת היא תורשתית בלבד? ואיך אפשר לטפל בה?

טליה שפר , א' בשבט תשע"ו

בפשטות מדובר באכילה מרובה, אבל ישנה חשיבות גם להרכב המזון
בפשטות מדובר באכילה מרובה, אבל ישנה חשיבות גם להרכב המזון
צילום: פנימה

די, גם חנוכה נגמר. החגים רשמית מאחורייך. סיימת עם הטיגונים ועם התירוצים.

הגיע הזמן להתבונן בעצמך במראה ולשאול: האם אספת איתך משקל עודף? והאם הוא אכן נחוץ לך? היכולת לצבור אנרגיה בצורת שומן הייתה בעבר יתרון משמעותי בהישרדות, בסביבה שבה המזון היה יקר המציאות ואספקתו לא הייתה סדירה. השומן המאוחסן ביעילות רבה בגופנו יכול לספק את האנרגיה הדרושה למחייתו של אדם למשך כחודשיים בממוצע. אולם בחברה המערבית, חברת השפע שבה המזון זמין בכל עת ובכל מקום, היכולת לאגור שומן מעודפי מזון הפכה במידה רבה לאבן נגף. 

השלכות
השמנת יתר מוגדרת כמחלה של המאה העשרים ואחת. בארצות הברית שליש מהאוכלוסייה מוגדרים כסובלים מהשמנת יתר. הבעיה הולכת ומחמירה, והנתונים בארצנו גם הם מדאיגים: שישים ושניים אחוזים מהמבוגרים בישראל סובלים מהשמנת יתר ורובם סובלים גם מתת תזונה. התופעה מפריעה לרבדים שונים של החיים, משום שעודף המשקל מפר את האיזון המכני והכימי של הגוף. 

בהתנהלות היומיומית מפריע המשקל העודף לבצע פעילויות שונות כמו משחק עם הילד, השתתפות בפעילויות ספורטיביות, קושי להתרווח בנוחות בכיסא ואפילו קושי לקיים יחסי אישות. השמנת יתר גוררת איתה גם בעיות פיזיולוגיות, כמו פעילות יתר של הלב, בעיות מפרקים, סוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב, ובל נשכח גם את ההשלכות הנפשיות, הכוללות ערך עצמי נמוך עד כדי הימנעות מלקיחת חלק באירועים חברתיים, דיכאון ונטייה למצבי רוח קיצוניים. 

הגורמים לתופעה
 
תורשה: 

לתורשה יש השפעה ניכרת על צורכי האנרגיה של הגוף. צרכים אלה כוללים שלושה מרכיבים עיקריים: צורכי אנרגיה בסיסיים – האנרגיה הדרושה לקיום חילוף חומרים (מטבוליזם) של כל רקמות הגוף וכן לפעילויות הבסיסיות של הגוף, כגון פעילות הלב ונשימה, בזמן מנוחה מוחלטת; צורכי אנרגיה הדרושים לפעילות גופנית; וצורכי אנרגיה הדרושים לתרמוגנזה, שהמרכיב העיקרי שלה הוא האפקט התרמי של המזון. כלומר, האנרגיה הדרושה לגוף לביצוע פעולות הפירוק, הספיגה והמטבוליזם של המזון. פעולות אלה מלוות בפליטת חום וצורכות בממוצע כעשירית מצורכי האנרגיה של הגוף.

מחקרים מראים שברוב מקרי ההשמנה אין הבדל בין אנשים שמנים לרזים בצורכי האנרגיה הבסיסיים. כלומר, האנרגיה שמושקעת בפעולות החיים הבסיסיות של אדם שמן אינן נמוכות מאלה של אדם בעל משקל תקין. לעומת זאת, יש ראיות לכך שבני אדם בעלי עודף משקל נוטים להיות פחות פעילים, ולכן צורכי האנרגיה הדרושים לפעילות הגופנית שלהם קטנים יותר. 
כמו כן, ממחקרים עולה שאצל רבים מבעלי עודף משקל האפקט התרמי של המזון נמוך מאשר אצל בעלי משקל תקין. כלומר, איבוד החום לאחר אכילה קטן יותר אצל אנשים שמנים, ועקב כך הם נוטים לאצור בגופם אנרגיה רבה יותר, המתבטאת בהשמנה.

 הרגלי תזונה:

בפשטות מדובר באכילה מרובה, אך ישנה חשיבות גם להרכב המזון. 
נמצא כי תפריטם של בני אדם שמנים עשיר בעמילן ובשומן, ומרביתם כמעט לא אוכלים פירות. מחקרים מראים שאנשים שתפריטם מבוסס על מזונות מן הצומח, מלאים ולא מעובדים, הם רזים יותר ובריאים יותר. אחד ההסברים לכך נעוץ בהבדל בצורכי האנרגיה לתרמוגנזה: צמחונים שורפים יותר קלוריות והופכים אותן לחום גוף, במקום לאגור אותן בצורת שומן. 

ואמנם הקפדה על תפריט צמחי שמכיל מזונות מלאים אינה מספיקה. מי שעובר לצמחונות ופשוט מחליף את הבשר במוצרי חלב עשירים בשומן ובפחמימות מזוקקות כמו פסטה ודברי מאפה – גם אם הם מקמח מלא – לא יזכה לשינוי מהיר במשקלו.

  הצטברות פסולת:

בעודף משקל תמיד מעורבת בעיה של הצטברות פסולת, שנובעת מחוסר יכולת של הגוף להיפטר מרעלים שמקורם במזון מעובד כמו חומרים משמרים, צבעי מאכל, שומן טרנס ושאריות הדברה. כאשר הכנסת הרעלים גדולה מהוצאתם, יש לגוף מנגנון הגנה שבו לוכדים תאי השומן שבגופנו את הרעלים. מסיבה זו חשוב לצרוך מזונות טבעיים ולא מעובדים, שאינם מכילים את כל אותם חומרים שמתווספים למזון על מנת לשמר אותו ולגרום לו להיראות מושך. 

אז מה אפשר לעשות?

 פעילות גופנית:
כאמור, עיקר ההבדל בין שמנים ללא שמנים הוא רמת הוצאת האנרגיה ותהליך הפקת האנרגיה בגוף. כדי להעלות את רמת האנרגיה צריך פשוט לקום מהספה ולעשות פעילות גופנית. פעילות גופנית מעלה את קצב חילוף החומרים ומבטיחה פעילות מעיים תקינה. 

אולם כאן חשובה ההדרגתיות, כדי להקל על פעולת הלב ולהקטין לחץ על המפרקים. הפעילות המומלצת בתחילת השינוי היא תרגילי גמישות, מתיחות וכפיפות. לאחר ירידה במשקל יש להמשיך בפעילות אירובית כמו הליכה או שחייה כדי לשמור על מטבוליזם תקין.

שינוי בהרגלי האכילה:  
כפי שנזכר לעיל, רצוי לעבור לתפריט צמחי הכולל מזונות מלאים ולא מעובדים כמו פירות, ירקות ודגנים מלאים. 
והחשוב ביותר הוא התמדה באורח חיים זה, על מנת להבטיח בריאות טובה לטווח ארוך.

פורסם בפנימה

לרכישת מנוי