עזרא נאווי
עזרא נאוויצילום: עובדה, שידורי קשת

מנכ"ל תנועת 'אם תרצו', מתן פלג, משוכנע שתחקיר עזרא נאווי הוא רק דוגמא למה שבאמת מתרחש ובהיקפים הרבה יותר גדולים ונרחבים בעמותות השמאל הקיצוני.

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס פלג לתחקיר ששודר בתכנית 'עובדה' ביום חמישי שעבר, ובתחילת השיחה עמו התבקש להעריך מה גרם לתכנית כמו 'עובדה' ולעיתונאית כאילנה דיין שזכו בעבר ללא מעט ביקורת מימין על תחקירים שנויים במחלוקת, להיות התכנית שתעלה תחקיר מסוג שכזה.

"ברמה האובייקטיבית ביותר, מדובר בתחקיר חשוב ובמידע חשוב. לאילנה דיין חשוב לשמור על אובייקטיביות ועל הגינות ולכן היא בחרה להתעסק עם החומרים הללו. אלו חומרים נפיצים שהחברה הישראלית צריכה להתוודע אליהם וחשוב שתיפתח חקירה במשטרה בעקבות המידע הזה".

ומה באשר לאדישות היחסית שבה התקבל התחקיר במספר לא מבוטל של כלי תקשורת גדולים בישראל? פלג מעדיף שלא להתעמת עם כלי תקשורת אחרים ולעסוק בשיקוליהם, אך עם זאת הוא משוכנע ש"התחקיר יצר מבוכה אדירה בקרב השמאל הישראלי שעד היום לא התמודדו שם עם דבר כזה. יש כאן סימון 'וי' על הטענות של 'אם תרצו' וטענות בכלל של המחנה הלאומי שלא מדובר בארגוני זכויות אדם אלא באנשים שחצו את כל הקווים ופועלים נגד המדינה ולא בוחלים באמצעים וזה גורם למבוכה".

"הם לא מגנים את התופעות הללו כי יש כעת פאניקה והיסטריה בארגונים ובשמאל. עדיין לא שמענו את זהבה גלאון שקראה לעזרא נאווי לפני שנים אחדות כאימפריה בגלל הפעילות שלו לזכויות אדם, ועכשיו מתברר שהוא מעורב בדברים שהם דיני נפשות. מדובר באדם שהעביר מידע לביטחון המסכל שידוע שהוא מענה אנשים והוא עצמו עומד בקשרים עם גורמי טרור", אומר פלג.

"כשב'אם תרצו' אמרנו של'בצלם' ול'שוברים שתיקה' יש קשר עם גורמים פלשתיניים, עכשיו הצמידו לטענה הזו עוגן חזק לקרקע. השתיקה בשמאל ובמערכות התקשורת היא סוג של הלם. הם לא יודעים איך להתייחס לזה כי הם אלה שיצרו את האווירה הזו, והכשירו את הקרקע לפעילות הזו של חציית כל הקווים".

על תגובתו של העיתונאי גדעון לוי לתחקיר, תגובה בה הביע את מורת רוחו על עצם שידור התחקיר מאחר ולטעמו מדובר בהאשמת מחנה שלם בגלל מעשה של אדם אחד, קובע פלג כי ברור שעזרא נאווי הוא מאפיין של תופעה בהיקפים הרבה יותר נרחבים ואין מדובר במעשה יחידי של אדם יחידי".

מתוך התחקיר ב"עובדה"

"מדהים שהוא מתלונן על חשיפת הדברים. אף ארגון שמאל קיצוני לא עובד לבד. הם מחולקים לגזרות, הם מתואמים. יש סיורים משותפים לתעיוש ושוברים שתיקה. הם מכירים אחד את השני. הם עובדים יחד בעולם ובעצומות משותפות. הם ידעו את הדברים. כולם ידעו את הכול. הם יודעים שזה לא עשב שוטה ועזרא נאווי לא פעל לבד. הוא אדם נערץ באותם ארגונים שתולים. הצביעות נחשפת במערומיה. אין כאן זכויות אדם ואין כאן נעליים. יש כאן תופעה מסוכנת וכולם צריכים לתת את הדין על זה".

בעקבות מכתבו של ראש מועצת הר חברון הבוקר ליועמ"ש וממנו עולה חשש שחקירת הפרשה תתמוסס ותטויח משום שמדובר בנחקרים המוגדרים כפעילי זכויות אדם, אומר פלג כי הוא "מאמין שהחברה הישראלית וגורמי הביטחון יפעלו בנושא. אני לא חושב שמישהו ימסמס. צריך ללחוץ שזה לא יקרה, אבל אני מאמין שהיושרה תחייב את החקירה הזו.

"בוא לא נשכח שיש קרן פלשתינית שמתהדרת בכך שדרך 'בצלם' היא מפעילה לוביסט בכנסת. מי זה הלוביסט הזה? צריך לחשוף את זה ובכל הכוח. זה לא עניין פוליטי של ימין או שמאל. יש כאן דיני נפשות".

על הטענה החוזרת ונשנית ולפיה ב'אם תרצו' אין רק פעילי ימין, אומר מתן פלג כי "בסמינר של אם תרצו תראה שבזמן הפנאי יש ויכוחים גם מדיניים. מה שמחבר את כל הפעילים זו המהות והרצון לשמירה על מדינה יהודית ודמוקרטית. זה לא עניין מפלגתי.

"אני מצפה שגם יאיר לפיד שהתבטא נגד 'שוברים שתיקה' יקרא  לחקירה של 'בצלם', לבדוק מה הקרנות הפלשתיניות האלה ומה הפלשתינים מפעילים, אנחנו לא יכולים לדעת מי מממן את תעיוש ומי מפעיל אותם. הם לא רשומים ברשם העמותות ובשום מקום. זו תופעה מדאיגה. אין בקרה עליהם והשאלות הקשות נשאלות על ידי ארגונים כמו 'אם תרצו' ולא על ידי מקבלי ההחלטות".

"הם פועלים נגדנו בתוך החברה הישראלית, אלו גופים שלא יודעים מי מממן אותם וחלקם בקשר עם ארגוני טרור. אלו דברים מסוכנים. ברור שאם הייתה תופעה הפוכה כל השמאל היה נעמד על רגליים אחוריות תוקף את הימין, את 'אם תרצו' ואת איילת שקד. עכשיו הם שותקים כי הם נחשפו גם בצביעותם וגם בסכנה שהם מביאים אלינו".

להערכת פלג בקרוב ימשיכו וייחשפו תחקירים נוספים המגוללים את פעילות ארגוני השמאל הקיצוני. הוא מבהיר כי לארגונו אין קשר לחושפי התחקיר על עזרא נאווי, בניגוד לטענות הנשמעות על קשר שכזה. "יש עוד חומרים וכל מי שנמצא בקהילת התקשורת יודע על כך. אני מניח שעוד הרבה חומרים יפורסמו בהדרגה".