מבחן בגרות
מבחן בגרותפלאש 90

במסגרת הפקת לקחים ממועדי בחינות הקיץ גיבש משרד החינוך נוהל חדש לשינוע בחינות הבגרות והגברת השמירה על טוהר הבחינות.

במסגרת הנוהל החדש, משרד החינוך מקים בכל המחוזות מטות מטעם אגף הבחינות שידאגו לקשר ומענה מיידי לבתי הספר.

כמו כן, חברות שליחים ימסרו בבוקר הבחינה את השאלונים ישירות ממשרדי המדפיס הממשלתי בירושלים אל בתי הספר (ללא תיווך בסניפי הדואר כבעבר).

בחינות הבגרות מתקיימות ב-1035 מוסדות חינוך בישראל. על פי המתווה החדש, כל שליח יפזר את מעטפת השאלונים לכ4-6 מוסדות חינוך, בהתאם לאזורים הגיאוגרפיים השונים.

  • שאלוני הבחינות מאובטחים - חברות השליחים ייוודאו ששאלוני הבחינות מגיעים סגורים ומאובטחים לבתי הספר.
  • חברות השליחים יגיעו לבתי הספר עד 45 דקות לפני הבחינה - חלון הזמנים של השליחים הוא 45 דקות עד שעתיים וחצי לפני הבחינה.
  • משרד החינוך שכר מלווים שיקבלו את שאלוני הבחינות בבתי הספר - המלווים יחד עם מנהל בית הספר ונאמן נוסף של בית הספר יחתמו שקיבלו את השאלונים סגורים ומאובטחים.
  • השאלונים יאופסנו בחדר המנהל – המלווה החיצוני יוודא כי השאלונים מאובטחים עד לתחילת הבחינה, ובמהלכה.

בנוסף לכך משרד החינוך החל בפיילוט של שימוש בכספות משוכללות לאבטחת הבחינות בבתי הספר. 

הפצת הבחינות אל בתי הספר תעשה על ידי חברות השליחים, שיגיעו ישירות לבתי הספר ויאפסנו את השאלונים בכספות מאובטחות. הכספות תיפתחנה חצי שעה בלבד לפני הבחינה, בכל מקרה אחר של פתיחת דלת הכספת תתקבל התרעה של חשד לפריצה במוקד ייעודי של מערכת אבטחת הבחינות.

מיכל כהן, מנכ"לית משרד החינוך, מדגישה כי השמירה על טוהר הבחינות ועל זכותם של תלמידי מדינת ישראל להיבחן ולזכות בציון הוגן הן הגורמים המניעים לשינוי במתכונת ביצוע מבחני הבגרות. "יש לנו אמון מלא במנהלים, ומבחינתנו הישגים עם ערכים, יושר וטוהר באים לפני כל הישג אחר.

''יחד עם זאת, לאור האירועים שהיו בעבר - הדלפת השאלונים ואיום על שנתון שלם בביטול בחינות הבגרות – נערך משרד החינוך לאבטחת הבגרויות, כדי שתלמידי ישראל יוכלו להתמיד בבחינות ולא לחשוש מהדלפה", הוסיפה.