רוזנבלט אקספרס
רוזנבלט אקספרסיחצ התיאטרון הירושלמי

הצלחתה של הצגה על אדם, דמות, או משפחה, תלויה מאד בבימוי, בכתיבה, וביכולת של מפיקיה להביא באמת את הסיפור האמיתי לקרשי הבמה במשך שעה וחצי.

דומני, שאין הרבה הצגות שהצליחו כה טוב להביא את סיפור דמותו של אדם, כמו ההצגה החדשה בתיאטרון הבימה על גדול החזנים יוסל'ה רוזנבלט.

כל מי שתשאל אותו ברחוב היהודי ובמיוחד זה הדתי מיהו יוסל'ה רוזנבלט, יענה במילה אחת חזן. או בשתי מילים חזן גדול. אודה. גם אני חשבתי והכרתי כך. עד שצפיתי בהצגה הנפלאה הזו, שמיטבה מאד עם האיש, עם דמותו ובמיוחד עם אישיותו.

כמה מאיתנו באמת יודעים שיוסל'ה רוזנבלט, עמד בפיתוי העצום של כסף ולא הסכים תמורת סכומים אגדיים, אחרי פשיטת גל גדולה להופיע באופרה, כי שם יש נשים ודברים שאינם הולמים את אישיותו?

כמה תמים הוא היה? כמה הוליכו אותו שולל.

זו הצגה מוזיקלית סוחפת ומרגשת המגוללת את סיפור חייו של גדול החזנים יוסל'ה רוזנבלט (1882-1933), המביאה אל הבמה את קולו השמימי ומורשתו המוזיקלית המפוארת.

יוסל'ה, ילד הפלא מגליציה שכבש את אמריקה בסערה, הוא מעין פורסט גאמפ יהודי הנקלע לצמתים חשובים בהיסטוריה, נמצא בתנועה מתמדת ומתמרן כל חייו בין אמונתו הדתית לפיתויים הרבים שהעולם הציע לו.

מסע מטלטל ברכבת הרים של פסגות חסרות תקדים ושפל נורא, המסתיים בחטף בירושלים. "רוזנבלט אקספרס" הוא סיפור על מסע מהעיירות הקטנות של גליציה לקרנגי הול, מגג העולם לתהומות השפל. אגדה שהתרחשה במציאות המקפלת בתוכה את הדרמה הגדולה של יהדות מזרח אירופה, הגירתה לעולם החדש בראשית המאה ה-20, השתלבותה המדהימה בחברה האמריקנית ובתרבותה, ותרומתה המכרעת לפרויקט הציוני.

קבוצת התיאטרון הירושלמי , עשתה כאן עבודה מעולה עבור כולנו. עבור הדור שגדל על האיש שלא באמת הכיר אותו, עבור הדור הצעיר שלא שמע עליו כמעט. השחקנים דניאל בוצר, שרון בורשטיין-ביצ'צ'י, רפי קלמר, אמיר ירושלמי, אייל רז, לאון מורוז, אריאל קריז'ופולסקי, יוצרים מחזה נפלא של האיש העצום הזה יוסל'ה רוזנבלט.

כה טוב עשו מפיקיה ויוצריה של ההצגה, עד אשר בתום שעה וארבעים אתה יוצא מהאולם נפעם, מלא ידע והערכה לדברים שהיום כלל וכלל לא קיימים. נקי, איכותי עם עבודת בימוי מהטובות לאחרונה.