פורום תיירות חרדית
פורום תיירות חרדיתצילום: פלאש 90

משרד התיירות ערך היום (ה) פורום לפיתוח התיירות במגזר החרדי.

הפורום נערך בהובלת שר התיירות יריב לוין, שר הבריאות יעקב ליצמן, יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, נציגי רשויות מקומיות, ראשי עמותות תיירות, נציגי חברות תיירות המשווקות נופש למגזר החרדי, ואנשי מדיה וייעוץ אסטרטגי למגזר החרדי.

שר התיירות יריב לוין אמר שהציבור החרדי יוצא ומטייל יותר ויותר ברחבי הארץ, "זהו ציבור שיכול להניע באופן מאוד משמעותי את תיירות הפנים ויש להתאימה גם לצרכיו. למשל בשטחים ציבוריים ובחדרי מלון גדולים יותר, או בהקמה של חדרי אכסון במירון, שדווקא בו יש מעט מאוד חדרי אירוח.   

נדרשת גם התאמה של המוצר התיירותי עצמו לתייר החרדי. אנחנו נאתר את המקומות הרלוונטיים ונוודא כי יותאמו לציבור זה, החל מרמת הסרטונים שיוצגו באתרים ובאטרקציות ובכל דבר שיאפשר לחרדים לנפוש בשלווה ובביטחון בהתאם לאורח חייהם".

שר התיירות הוסיף, כי "נפעל לייצר מעטפת פרסומית ושיווקית בחו״ל, בעזרת הלשכות שלנו בעולם, ונעודד את בעלי העסקים התיירותיים ותעסוקת העובדים במגזר החרדי. בין השאר, אנחנו מתכוונים לקיים קורס מורי דרך ייעודי למגזר החרדי. השר אמר עוד כי הצלחת כל המהלכים הללו תלויה בשיתוף הפעולה בין המשרד לבין ראשי המגזר, שמכירים את הצרכים והבעיות".

הוא ביקש מהמשתתפים לפנות אליו ואל עובדי המשרד עם כל רעיון, הצעה או בעיה והתחייב לעשות כל מאמץ לטפל בה. "אם עד היום המשרד הזה היה מבחינת הציבור החרדי חסר משמעות, אני מודיע לכם, שהמשרד הזה יהיה פעיל עבורכם ומשמעותי ואני מצפה לשיתוף פעולה פורה ומלא בהמשך הדרך".

שר הבריאות יעקב ליצמן, ברך על יוזמת שר התיירות, "מדובר בנושא בעל חשיבות, שעד היום לא ניתן לו מענה מספק מצד המדינה. לציבור החרדי כוח תיירותי עצום, הן בתיירות פנים והן בתיירות חוץ וזה הזמן לתת לכך משקל נכון ולהביא לקידומו תוך התאמה לצרכי הציבור החרדי ואורח חייו".

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני אמר "האירוע הזה הוא אירוע מכונן כי הוא אירוע נורמלי מקצועי רגיל של חרדים שמדברים על כלכלה. כל הגישה של המדינה אל הציבור החרדי היא אנכרוניסטית. צריך לשלב את הציבור החרדי בכל תחומי התעסוקה, לרבות בתיירות. משרד התיירות הבין שמועמד לקורס מורה דרך, בוגר 12 שנות לימוד בישיבה, אינו פחות טוב מכל אחד אחר, ולעתים קרובות ההיפך. האירוע הזה מכונן כי הוא מראה את הדרך הנכונה לשתף את הציבור החרדי, שרבים בו רוצים להתפרנס בכבוד מבלי שיטילו עליו סטיגמות".

על פי אומדן הלמ"ס, המגזר החרדי בארץ מהווה כ-11% מכלל האוכלוסייה - כ-960 אלף איש. אין נתון מדויק לגבי מספר הלינות שניתן לזקוף למגזר זה, ואולם, על פי סקר שביצע האגף לעידוד תיירות פנים במשרד התיירות בשנת 2013 לבחינת הרגלי הנופש של המגזר החרדי, 57% מהנשאלים הצהירו שיצאו לחופשה בארץ הכוללת לינה. 59% מתוכם לנו באכסון מוכר (בתי מלון, אכסניות נוער ובתי הארחה).

בהתאם לזאת, ובהתבסס על מספר הלינות של תיירות הפנים בשנת 2013, ניתן להעריך כי 5% בלבד מלינות הישראלים בארץ במתקני אכסון מוכרים, מתבצעים על ידי המגזר החרדי. כלומר, הייצוג החרדי בלינות בבתי מלון מוכרים נמוך בכמחצית מייצוג המגזר באוכלוסייה. מנגד, ההערכה היא כי חלקן של הלינות באכסון הלא מוכר (דירות נופש, דירות להחלפה וחניוני קמפינג) דומה או אף גבוה יותר ביחס לייצוג באוכלוסייה.