ההפגנה של אם תרצו באוניברסיטת ת"א
ההפגנה של אם תרצו באוניברסיטת ת"אצילום: אם תרצו

לאחר עימות מול הנהלת אוניברסיטת תל אביב אושר קיומו של מפגן אלטרנטיבי מול כנס של מרץ ו'שוברים שתיקה' המתוכנן להתקיים היום (ראשון) אחר הצהרים.

בראיון ליומן ערוץ 7 מספרת הודיה שחר, יו"ר תא הליכוד באוניברסיטת תל אביב וממארגני האירוע יחד עם תא 'ישראלים' של הבית היהודי ותא 'אם תרצו', על האירוע המתוכנן ועל העימות התמוה מול הנהלת האוניברסיטה.

בראשית הדברים אומרת הודיה שחר כי היא עצמה אינה מבינה את מניעי הנהלת האוניברסיטה שביקשה למנוע את קיומו של מפגן אלטרנטיבי שכזה, מפגן שאינו הפגנה או פרובוקציה כזו או אחרת, אלא אירוע אלטרנטיבי בלבד.

שחר מבהירה כי כוונת ההתארגנות הייתה לקיים מול הבניין בו מתקיים האירוע המשותף למרץ ול'שוברים שתיקה' אירוע בו יוקראו עדויות שנאספו מחיילים וקצינים המתארים את המורכבות האמיתית של תפקוד חיילי צה"ל בשדה הקרב ולא באופן הדמוני בו מציגים אנשי 'שוברים שתיקה' את ישראל ואת צה"ל בעולם.

לאחר ששאלו את הנהלת האוניברסיטה מדוע לא יאושר להם לקיים את האירוע נמסרה תגובה תמוה בעיני שחר, ולפיה ניתן יהיה לקיים את האירוע, אך במועד אחר. מבחינתה של שחר מדובר בניסיון לקבוע מתי חופש הביטוי שלה לגיטימי. "הם לא שמעו על רלוונטיות, תזמון ואקטואליה. אי אפשר להגיד לבן אדם שחופש הביטוי שלו יישמר אבל במועד אחר, כי אז זה לא חופש ביטוי אלא סתימת פיות והשתקה. האוניברסיטה לחלוטין רצתה לסתום לנו את הפה".

לאחר שהתקבלה תשובה זו הבהירה שחר כי אם עד לשעה מסוימת לא תחזור בה הנהלת האוניברסיטה מהחלטתה יעבור העניין לידיעת התקשורת, ואכן משלא אירע דבר עד אותה שעה פנתה לתקשורת והחל לחץ ציבורי על האוניברסיטה. בעקבות הלחץ הזה, מספרת שחר, התכנסה ועדה ובתום הדיון אישר הרקטור את קיום האירוע.

בעקבות האישור שהתקבל יתקיים כאמור האירוע אותו מקפידה שחר להגדיר כטקס אלטרנטיבי ולא כהפגנה או אקט אלים כלשהו. על 'שוברים שתיקה' היא מוסיפה ואומרת כי "הם עושים נזק מאוד חמור לישראל. מכפישים אותנו בכנסים באוניברסיטאות בעיתונים בשיתוף עם עמותות החרם. אם מישהו מחברי 'שוברים שתיקה' מרגיש שהוא עשה משהו לא מוסרי למה שלא ילך לבית דין פלילי ויצהיר על הדברים? למה להכפיש את צה"ל? למה שלא יעביר את הביקורת כאן בישראל? למה לצאת החוצה? מה המטרה?", היא שואלת וקובעת כי בהתייחס לחיבוק הכלכלי שמקבל הארגון מגורמים אירופיים בעלי מגמה מדינית פוליטית ברורה בישראל, מתברר כי אכן מטרתם היא אך ורק פוליטית ולא מוסרית אנושית.

עוד נשאלה שחר אם הביקורת שתחתיה נמצא ארגון 'שוברים שתיקה' בימים האחרונים מגיע להערכתה גם אל מעבר לים או שהוא נותר כאן בישראל. להערכתה אכן 'שוברים שתיקה' מצליחים מאוד במסרים שלהם בחו"ל. "הם מהווים דלק לארגוני החרם. הם אומרים שאם הישראלים אומרים כך על עצמם כנראה שזה נכון. קשה לאמוד את הנזק שהם עושים לנו בחוץ ואם ניתן להם לגיטימציה להכפיש לא נצא מזה".

באשר לתחושה שהביקורת על 'שוברים שתיקה' נשמעת מארגוני ימין דווקא, ואולי הדבר מתייג את צה"ל כולו כימני, מציינת שחר כי צה"ל אינו מתויג ימנית. "הצעתי לכל התאים בקמפוס להצטרף למאבק. הם לא מצאו לנכון לקחת חלק. זו תעודת עניות לטעמי. זה לא מאבק פרטי של תא הליכוד או 'אם תרצו' אלא מאבק של כולנו. זה מאבק של הצבא שלנו".

להערכתה סטודנטים מאנשי 'יש עתיד' בחרו שלא להצטרף רק "כי מי שהרים את האירוע זה אנשי הליכוד. זו קטנוניות. מעבר לזה אני לא יודעת. אין לי מגמה להתחנן ל'יש עתיד' או 'העבודה' להצטרף. מי שלא עושה את זה בלב שלם שלא יגיע".

מדוברות אוניברסיטת תל אביב נמסר בתגובה לטענות כי "הטענה כאילו האוניברסיטה ניסתה לסתום את הפה לתא הליכוד היא חסרת שחר. האוניברסיטה מאפשרת לנציגים מכל גווני הקשת הפוליטית לקיים פעילות ציבורית בקמפוס בהתאם לחוק הנוהג במדינה". 

עוד מצוין בתגובה כי "בבקשה שהגיש תא הליכוד לאוניברסיטה לא נאמר שהאירוע מהווה תגובה לפעילות הציבורית של תא מרץ וכי יש חשיבות מיוחדת לקיים אותו במקביל.  לכן, אישרה לו האוניברסיטה לקיים את הפעילות במועד אחר. משהסביר תא הליכוד את החשיבות שהוא רואה בקיום פעילות במקביל לתא מרץ, קיימה האוניברסיטה דיון נוסף ואישרה את בקשתו זו".