חברי הכנסת קיש ובר מציגים את היוזמה
חברי הכנסת קיש ובר מציגים את היוזמהצילום: באדיבות המצלם

הצעת חוק יוצאת דופן של סגן יו"ר הכנסת חיליק בר (המחנה הציוני) וח"כ יואב קיש (הליכוד) מבקשת לחולל מהפכה בהליך החקיקה בישראל ולראשונה לאפשר לאזרחים להגיש הצעות חוק ישירות לכנסת.

בחודשים האחרונים עמלו השניים בחשאי על ניסוח ההצעה, ובשלב מסוים הכניסו בסוד העניין את יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שנרתם ונתן את ברכתו ליוזמה.

על פי ההצעה הכנסת תחויב לדון בהצעות שעליהן יחתמו לפחות 50 אלף אזרחים בעלי זכות בחירה - כפי שהיא דנה בחוק רגיל. הצעות אלה, בדומה להצעות חוק של הממשלה, יהנו מפטור מקריאה טרומית ויועברו ישירות לוועדת הכנסת.

יחד עם זאת יוזמת החקיקה שגובשה לאחר התייעצות עם גורמים משפטיים, מטילה סייגים על חוקים שיוכל להציע הציבור. לדברי יו"ר הכנסת אדלשטיין, ״יש חשיבות גדולה לכך שנקרב את הציבור לבית המחוקקים וניתן לו לנסות ולהשפיע על ההליך הדמוקרטי לא רק באמצעות בחירת נציגיו לכנסת אחת לכמה שנים".

ח"כ בר הוסיף, "לא רצינו ליצור הצעה פופוליסטית אלא רפורמה רצינית שתנגיש את הדמוקרטיה לציבור מבלי לפגוע בכבודה ובסמכותה של הכנסת".

"לכן", הוא מספר, "החלטנו, בעצת מומחים מתחומי המשפט ומדע המדינה, להחריג מהחוק הצעות שנוגעות לנושאי חוץ וביטחון, חוקי יסוד, חנינת עבריינים, מדיניות המיסוי וכן תקציב המדינה. בנושאים הללו רק חברי כנסת יוכלו ליזום הצעות חוק, אולם בכל שאר הנושאים הציבור יוכל לומר את דברו ישירות".

ח"כ יואב קיש ציין כי "לאחר עבודת מחקר מעמיקה מצאנו את הנתיב הנכון ליצירת קירוב ושיתוף של אזרחי ישראל בעבודת המחוקק".

"בעזרת הצעת החוק המשותפת נביא למצב שבו הצעות חוק יגיעו ישירות לידי המחוקק בצורה בלתי אמצעית, כל עוד הן מוצאות תמיכה אמיתית מצד הציבור. כך נוכל לשתף את הציבור מבלי לפגוע בכבודה או בעצמאותה של הכנסת. בהצעה זו יש שילוב בין הימין והשמאל, קואליציה ואופוזיציה שמטרתה אחת היא - לחזק את נגישות הכנסת לציבור הישראלי", אמר ח"כ קיש.

על מנת למנוע זיופים קובעת הצעת החוק סטנדרטים מחמירים לאיסוף החתימות. כל אזרח שירצה להצטרף להצעת חוק אזרחית יצטרך למסור בנוסף לשמו המלא גם את מספר תעודת הזהות שלו וחתימתו המוכרת בכתב או במדיה דיגיטלית.

"הגיע הזמן שגם בישראל ישולבו בשיטת הממשל מרכיבים של דמוקרטיה ישירה", הוסיף ח״כ בר. "כל עוד הדבר ייעשה בצורה אחראית מדובר בלא פחות ממהפכה אשר תרחיב את מעגלי ההשתתפות בחברה האזרחית בישראל ותגביר את האמון והשיתוף בין הכנסת לציבור". 

ח״כ קיש ציין כי "הערך הראשון אותו אני רואה לנגד עיניי הוא האפשרות לבטא את רצון העם בצורה הבהירה ביותר. במקום בו הזמנים החדשים מאפשרים זאת לנו, חלה עלינו החובה לקרב בין נבחרי הציבור לעם ולערב את אזרחי ישראל ככל הניתן בהליך הדמוקרטי".