יו"ר מפלגת 'יש עתיד', ח"כ יאיר לפיד, השתתף היום (רביעי) בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי ותקף את מדיניות החוץ של ממשלת נתניהו.

לפיד הציג בנאומו את תוכניתו לחיזוק מערך החוץ של ישראל ואמר כי "הקשרים הבינלאומיים שלנו קריטיים לבניית הכוח הצבאי של ישראל וביצירת המעטפת הביטחונית שמבטיחה את עוצמתנו. הנסיגה המתמשכת במעמדה הבינלאומי של ישראל מסכנת את הביטחון הלאומי שלנו.

"בניהול נכון של מדיניות חוץ מעודכנת – הנשען על תוכנית עבודה מסודרת - אפשר להחזיר לישראל את מעמדה הייחודי – מול ארה"ב, מול אירופה ומול חלק ממדינות האיסלאם – ולחזק באופן משמעותי את הביטחון הלאומי שלנו", טען.

יו"ר יש עתיד השיב לטענת ראש הממשלה נתניהו ולפיה מצבה של ישראל בעולם לא גרוע כפי שנדמה. "הטענה הזו אינה מבוסס על עובדות, אלא על כך שהציבור אינו יודע להבדיל בין נימוסים דיפלומטיים ולחיצות ידיים עם חיוכים למצלמות, לבין שיתוף פעולה מדיני אמיתי.

"העובדה המצערת היא שמעולם, בכל תולדות המדינה, לא היה מצבנו הבינלאומי גרוע יותר מבימים אלה. מדיניות החוץ שלנו אינה עוסקת בייצור קוקטיילים ומסיבות עתונאים״, אמר לפיד.

הוא התייחס גם למערכת היחסים בין ישראל לארצות הברית ואמר כי "משבר היחסים הוא החמור ביותר אי פעם. אתמול על הבמה הזאת היה לזה הדהוד בנאומו של שגריר ארה"ב לישראל דן שפירו. לא מדובר רק ביחסים הגרועים במופגן בין הנשיא אובמה לראש הממשלה נתניהו, אלא בבעיה מערכתית.

"הממשל דחק אותנו החוצה מהשיחות על הסכם הגרעין עם איראן, הוא עושה מאמץ גלוי לקרב את המשטר האיראני ולנרמל את היחסים איתו, הוא האשים אותנו כמעט בגלוי בכישלון המגעים עם הפלשתינים, מסרב להתחייב על הטלת וטו על החלטות אנטי ישראליות במועצת הביטחון, ולא מערב אותנו במהלכים שלו בסוריה למרות שהיא יושבת על גבולנו הצפוני".

לפיד גם הציג פתרונות, ''מה שמדינת ישראל זקוקה לו היא שינוי תפיסה במדיניות החוץ. לפני עשר שנים משרד החוץ היה אחראי על טיפוח היחסים הדיפלומטיים והמסחריים של ישראל. היום משימתו העיקרית היא הבטחון הלאומי שלנו. הדה-לגיטימציה פוגעת בבטחון הלאומי. ההידרדרות מול האמריקאים, פוגעת בבטחון הלאומי. המפולת המתמשכת במוסדות הבינלאומיים ובראשם מועצת הביטחון של האו״ם, פוגעת בביטחון הלאומי".