אמבולנס
אמבולנסצילום: ערוץ 7

מנהלי מרחבים במד"א שיגרו בימים האחרונים נהלים חדשים בנוגע לשיבוץ מתנדבי נוער בניידות מד"א, כך דווח הערב (שלישי) בערוץ 1.

הנהלים החדשים נועדו ככל הנראה להתמודד עם החשיפה בתחקיר ששודר בחדשות השבת בערוץ 1, ממנו עלתה תופעה של הטרדות מיניות בארגון ההצלה הלאומי של ישראל.

על פי הנהלים, מתנדבי נוער ישובצו מעתה רק בזוגות בניידות מד"א, ועל הנהגים יאסר לבחור את המתנדבים עמם הם מעוניינים להיות במשמרת.

הנחייה נוספת קובעת כי אסור להסיע מתנדבים ברכבם הפרטי של העובדים.

נציין כי חלק ניכר מהתלונות שעלו בתחקיר נגע להטרדות של מתנדבות צעירות על ידי עובדים ונהגים, בעיקר במהלך משמרות ארוכות.

תחקיר: הטרדות מיניות במגן דוד אדום

בראיון לערוץ 7 התייחס הרב שמואל אליהו, מי שעמד בעבר בראש ועדת הרבנים שמונתה לייעץ להנהלת מד"א לדברים שנחשפו בתחקיר, וכינה אותם "שערוריה".

הרב אליהו ציין כי לא מדובר בבעיות חדשות, "התרענו על הבעיות הללו. נראה היה לנו שאלי בין מודע לבעיה, אבל אני לא מבין למה זה לא מחלחל למטה, לשטח, אבל כשראיתי את הכתבה לגמרי לא התפלאתי. הדברים שערורייתיים, אין מילה אחרת. כל אחד אומר שזה מקרה נקודתי, כפי שדובר מד"א הגיב, אבל זו תגובה שנקלטת טוב לציבור, הציבור, כך אני שומע מחברים, לא השתנתה, או השתנתה רק קצת מאז שטיפלנו בזה. אנשים לא מיישמים את ההמלצות ואת הפתרונות".

הרב אליהו הדגיש בראיון כי יש לקבוע נהלים פשוטים שיגדירו מי נוסע עם מי וכיוצא באלה, "בחורה בת 15 לא יכולה לנסוע עם נהג בלילה. זה מזמין צרות. גם אם תכתוב נוהל זה מזמין צרות. קבענו בתחילת הדרך שמד"א יתנהל בנושא ההפרדה המגדרית כמו בצבא. יש הגדרות ברורות של מה מותר ומה אסור ומה קורה עם מי שמעד. לפי הכתבה מי שמעד חזר להיות יו"ר ועדת המשמעת. זו לא בעיה נקודתית אלא בעיה מערכתית".