ח"כ מוטי יוגב
ח"כ מוטי יוגבצילום: חזקי עזרא

חבר הכנסת מוטי יוגב, חבר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, רואה בפיגועים האחרונים, הרצח בעתניאל והתקיפה בתקוע, עליית מדרגה המביאה את הטרור אל תוך הישובים, עלייה המחייבת חשיבה מחודשת ומציאת פתרונות חדשים ואפקטיביים.

בראיון ליומן ערוץ 7, דקות לאחר שיצא מביקור תנחומים בבית משפחת מאיר שבעתניאל הוא אומר כי אל מול רוח הרצח שמקרינים שכנינו הערבים  -העם היהודי שוחר חיים, ובראש ובראשונה יש להקרין כלפי חוץ וכלפי פנים מסרים של אחדות וגבורה, ולפעול באופן אחראי. "אנחנו בוודאי בעד חזון של ריבונות ישראל מהים ועד הירדן, אבל אנחנו צריכים לפעול על פי מה שאפשר במערכת היחסים הבינלאומיות".

"בזרוע אחת צריך להילחם עד חורמה בטרור, ובזה יש הסכמה רחבה ביותר, גם באופוזיציה, ובזרוע השנייה לחזק את החוסן ובאופן פיזי את ההתיישבות ביהודה ושומרון ולומר לטרור לא ישתלם לכם לעולם".

יוגב נשאל אם הזרוע השנייה, ההתיישבותית, אינה פוגעת למעשה באחדות שבה הוא רואה ערך גדול כל כך, שכן מיד יבואו כל אותם גורמי אופוזיציה ויעוררו שוב את המחלוקת הפוליטית. יוגב מזכיר כי גם בקרב האופוזיציה יש תומכי התיישבות רבים כדוגמת אנשי 'ישראל ביתנו' ואחרים במפלגות אחרות התומכים בבנייה, לפחות בגושי ההתיישבות. "יש כאן רוב לאומי מוצק שתומך בחיזוק ההתיישבות".

לטעמו של חבר הכנסת יוגב חיזוקה של ההתיישבות היא מהלך שאותו יודעת ממשלת ימין לבצע, אך כאשר נשאל אם לשם כך יש להמתין עד שיתחלף הדייר בבית הלבן ותסתיים כהונתו של אובמה, אומר יוגב כי "בהחלט יש גם דבר שכזה. ההתייחסות שלנו לארה"ב צריכה להיות באחריות.

"יש לנו אינטרסים משותפים ויש דברים שביטחונה של ישראל מסתמך גם על כך שארה"ב מטילה וטו על יוזמות של הקמת מדינה פלשתינית ומסייעת במודיעין ובאמצעים מול איומים כמו הנושא האיראני ונושאים אחרים. לכן, עם כל הביקורת שיש לי, גם על דברי השגריר האמריקאי, עם כל זאת אנחנו לא יכולים לשבור את כל הכלים, וצריך לפעול באחריות. עם זאת, יחד עם האחריות יש משימות שהן ברות ביצוע".

אחת המשימות הללו, סבור יוגב, היא הקמת שכונה על שמה של דפנה מאיר הי"ד. "גם העולם יבין שצריך לחזק את עתניאל בשכונה של כמה מאות יחידות דיור על שמה של דפנה מאיר. גם את שאר הישובים צריך לחזק וגם את התשתיות צריך לחזק כי חזרנו ליהודה ושומרון כי זו ארצנו וכי זה מה שיבטיח את בטחונינו".

השיחה עם חבר הכנסת יוגב נסובה גם למענה הביטחוני מעשי מול הטרור. יוגב נשאל כיצד ניתן לבצע את גירוש משפחות המחבלים, מהלך בו הוא דוגל, למרות התנגדות מערכת המשפט. "יש ארבעה צעדים מתבקשים – בהסכמי אוסלו העקובים מדם נתנו לפלשתינים את הסמכויות. שללנו מהם את הסמכות הביטחונית ב'חומת מגן' כי הבנו שאסור שהיא תהיה בידם וכעת הסמכות הביטחונית בידינו בכל מקום ביהודה ושומרון.

"נתנו את הסמכות החינוכית והם הפכו אותה לסמכות לרצח. חייבים לחשוב איך שוללים מהם את הסמכות החינוכית הזו להסתה ורצח. זה לא יהיה פשוט. זה מחייב הרבה מחשבה. צריך להתחיל במזרח ירושלים והלאה. לראות איך מונעים מהם להפוך את מערכת החינוך לחינוך לקצח. זו תשתית שבונה רוצחים. זו בעיה קשה שמחייבת צוות שיפעל בדבר למיגור ההסתה".

"ההרתעה חייבת לצאת מהמחבל הבודד, וחייבים להרתיע גם את משפחתו, להרוס את ביתה בתוך זמן קצר, ימים עד שבוע, ולהפקיע את אדמת הבית כאדמת מדינה ולא לאפשר בה שום בניה מחדש ולחלוט כל כסף שמגיע למשפחה מהרש"פ". בנוסף לאלה הוא אומר כי אכן יש לגרש את משפחות המחבלים, אך מאחר ומערכת המשפט אינה מאפשר לגרש לעזה יש להקים עבורם מתקן מיוחד בפינה נידחת במדבר יהודה. "5-10 משפחות שתהיינה שם ויאבדו את פרנסתם ויכולת הלימוד של ילדיהם וכל הטבה אחרת, לדבר הזה יש הרתעה. שום בן לא ירצה שאביו ואמו ימצאו את עצמם ללא פרנסה ואחיו ללא בית ספר".

יוגב אינו חושש שהקמת מקום שכזה תהפוך את המוחזקים בו למעין קדושים מעונים ונערצים על ידי האוכלוסייה הפלשתינית. "יש מציאות של חיים. קדושים מעונים יכולים להיות עד מצב מסוים, אבל מעבר לזה ערעור מציאות החיים היא דבר לא פשוט למשפחה. אף אחד לא רוצה להיות במקום הזה, לעזוב את ביתו ואת קרבתו לקרוביו ולעבור להתגורר במקום נידח. אנשים לא יחפשו להיות שם.

"יהיה כאן עוד מרכיב של הרתעה. מחבל שהיום חושב שהוא יגיע לגן עדן ואבו מאזן, מעודד הטרור, יזרים 12 אלף שקל למשפחתו. את המוסכמה הזו צריך לחתוך והוא יעשה את החשבון הזה".

מזכיר חבר הכנסת יוגב כי למסקנה שכזו הגיעה גם נשיאת העליון כאשר, שלא כעמדת השופט פוגלמן, הגיעה למסקנה שהרס הבתים הוא צעד מוסרי ומציל חיים, זהו צעד ממוקד ואקט מרתיע. זה יגרום למוכתר הכפר לגנות את הרצח, כמו שהיה בערערה. בכל מקום שאין גינוי כזה יש צורך להרתיע גם את המשפחה הקרובה".

"במידה וכפר מסוים או מוקד מסוים מתברר כמוקד טרור, יש מקום למנופי לחץ נוספים באותה נקודה על כלל האוכלוסייה שרוצה במרקם חיים פשוט. כשפוגעים באופן ממוקד יש בכך הרתעה לאחרים ומנופי לחץ על סביבת האחר".