קארין אלהרר
קארין אלהררצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

משרד המשפטים מנסח בימים אלו חוק שיעגן את סמכויותיה של הנציבות לביקורת על הפרקליטות והתביעה המשטרתית.

כך סיפר היום (רביעי) רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, בישיבה משותפת לוועדה לביקורת המדינה וועדת חוקה חוק ומשפט.

יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) הדגישה כי "ההחלטה להעמיד לדין יכולה להביא לכליאת-שווא או לזיכוי, ובמשך שנים נחשפו מספר פרשיות והתנהגות מטרידה של הפרקליטות, טעויות והסדרי-טיעון מקלים מדי. הציבור הוא העיקר, וכגודל הסמכות של הפרקליטים - כך הצורך בגודל העין המפקחת עליהם".

ח''כ ניסן סלומיאנסקי (הבית היהודי), יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט, קרא לבדוק את דו"ח השופט גולדברג בנושא לגופו, והדגיש כי אין צורך לקיימו כלשונו אלא ליטול חלקים מאזנים ממנו.

עו"ד שמחה רוטמן, נציג התנועה למשילות ודמוקרטיה הוסיף כי "מהיום הראשון הזהרנו שיש חובה לעגן את סמכויות הנציבות בחקיקה, לצורך הענקת חיסיון, תקציבים להגנה משפטית ועוד. הנציבות היא גוף חיוני לאמון הציבור בגופי התביעה, יש לשמור עליה מכל משמר ולדאוג שהביקורת על ידה תהיה יעילה".

המשנה ליועמ"ש נזרי ציין כי "גם בתוך משרד המשפטים יש חילוקי דעות ביחס לנציבות הביקורת, אך שרת המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה הודיעו כי יאמצו את דו"ח גולדברג, וכבר הכנו טיוטת-חוק ברוח הדו"ח, שהופץ להערות גופי הביקורת".

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) תמכה בעמדת התנועה למשילות ודמוקרטיה והמכון הישראלי לדמוקרטיה, כי "הציבור רוצה שקיפות וביקורת מלאה, פרטנית ומערכתית".

שרת המשפטים לשעבר, ח''כ ציפי לבני (המחנה הציוני), אמרה כי "היה ברור שתהיה ביקורת מערכתית ופרטנית גם-יחד, כולל על פעילות היועץ המשפטי עצמו. נטיית כל גוף הוא להצדיק את עצמו, אין אדם שחסין מביקורת והפרקליטים טועים בהתנגדותם לביקורת".

ח''כ דוד ביטן (הליכוד) טען כי "עוברים מקיצוניות לקיצוניות, מחוסר ביקורת לביקורת יתר  - ולכן החוק חייב להיות מאוזן", ואילו ח''כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) הזהיר מפני מניעת מפגש גורפת עם עורכי דין מפעילי שמאל, והדגיש כי הביקורת-המערכתית על שיקול הדעת והנתונים הכוללים היא החשובה.

לדברי ח''כ אוסמאה סעדי (הרשימה המשותפת) "אפילו תלונה מוצדקת אחת - היא עולם ומלואו", וח''כ אלעזר שטרן (יש עתיד) הזהיר כי "במקום שאין ביקורת יש אשליה". ח''כ רויטל סוויד (המחנה הציוני) הדגישה כי "כיום אין לציבור אמון במערכת המשפט, והדרך להשבת האמון היא רק על ידי ביקורת, פרטנית ומערכתית, תחת נציבות אחת".

לימור פלד, יו"ר ארגון הפרקליטים הזהירה מנגד כי "הנציבות הוקמה בהליך נמהר, עם סמכויות לא ברורות ובלתי-מוגבלות, גורמת התראת-יתר,  איום על פרקליטים והססנות בהחלטות משפטיות. עלולה להיווצר מציאות שישוחררו פושעים לרחוב".

נציבת הביקורת השופטת (בדימוס) הילה גרסטל, דחתה לחלוטין את ביקורת הפרקליטים, הבהירה כי הם הודיעו על אי-שיתוף פעולה עוד טרם מינויה, וציינה כי "לגוף בעל כוח חייב להיות ריסון, ומעולם לא התערבנו בשיקול-דעת, בחקירה נגדית או בעיצומו של הליך משפטי".

היא הזהירה מפיצול הביקורת לפרטנית ומערכתית – כהצעת גולדברג – שלדבריה היא הרס הביקורת, ותביא לבזבוז משאבים והחלטות סותרות. "חשפנו כשלים בעבודת הפרקליטות, כמו אנשים שהתיק נגדם תלוי ועומד כבר למעלה מ-17 שנה, ולמרות פניותיהם  - הוא איננו מוכרע".