בפועל האיחוד פועל על פי ההצהרה הזו כבר שנים רבות. דגל האיחוד האירופי
בפועל האיחוד פועל על פי ההצהרה הזו כבר שנים רבות. דגל האיחוד האירופיצילום: Vincent Kessler | reuters

לא מעט דיפלומטים, אנשי משרד החוץ ואפילו ראש הממשלה עצמו נשמו לרווחה ביום שני השבוע כשהאיחוד האירופי פרסם את ההצהרה החדשה שלו בנוגע ליהודה ושומרון.

אף אחד לא באמת מופתע מההצהרה שקובעת שהסכמים עם ישראל לא יחולו ביהודה ושומרון וגם מהגינוי להמשיך הרחבת ההתיישבות.

אלא שדרך החתחתים שעברה המערכת בשבועות האחרונים הביאה להישגים – או אם נדייק יותר לריכוך של הנוסח המתלהם שתיכננו שרי החוץ האירופים לפרסם.

אגב, את המהלך הזה הובילה שבדיה – מדינה שישראל לא מתייאשת וממשיכה להחזיק בה נציגות דיפלומטית, חרף כמה מנציגי המדינות הקטנות תהו כיצד ביום בו מובאת למנוחות אשה שנרצחה על ידי טרוריסט פלסטיני (דפנה מאיר הי"ד) ומחבל דוקר אשה הרה בתקוע – יוציא האיחוד גינוי לישראל
ההתקפות הקשות כלפי חוץ והמאבקים הקשים במסדרונות האיחוד בבריסל כדי להוקיע אותנו.

אלא שהפעם הצליחה ישראל לייצר לובי משלה – והובילה מהלך שעשוי להשליך בעתיד על הפוליטיקה והביורוקרטיה של האיחוד.

לצד ישראל התייצבו בקרב הזה כמה מן המדינות הקטנות באיחוד – הבולטות שבהן יוון וצ'כיה שנתניהו התאמץ מאוד בשנה האחרונה לקרב ולחבק אותן. המאמץ הזה השתלם ובגדול.

המדינות הקטנות נשכבו על הגדר מול הגדולות ופשוט לא אפשרו להן להוציא נוסח שהיה יכול להיות גרוע בהרבה, גם אם רק מבחינה הצהרתית כלפי ישראל.

כך לדוגמה, זעמה יוון על הכוונה להכניס את המילה "בידול" לתוך ההצהרה. הפקידות האנטי ישראלית קידמה מצב שבו יוכרז על בידול מוחלט מבחינת האיחוד בין מה שנעשה בתוך הקו הירוק ובין מה שמתרחש מחוצה לו.

במקביל בנוסח המקורי נכללה הצהרה בדבר האלימות היתירה נגד פלסטינים מצד מערכת הביטחון. כמה מנציגי המדינות הקטנות תהו כיצד ביום בו מובאת למנוחות אשה שנרצחה על ידי טרוריסט פלסטיני (דפנה מאיר הי"ד) ומחבל דוקר אשה הרה בתקוע – יוציא האיחוד גינוי לישראל.

ההתעקשות השתלמה – והשכל גבר על הקישקעס. בסופו של דבר הנוסח שהביא האיחוד מנציח את המצב הקיים.

האיחוד ממילא לא משקיע כמעט, אם בכלל, בצד היהודי ביהודה ושומרון. אצל הפלסטינים מדובר בהשקעות בסך עצום, כך שמי שחשב שמעבר להצהרה יש גם משמעות בשטח – יכול להירגע. בפועל האיחוד פועל על פי ההצהרה הזו כבר שנים רבות.

בירושלים, עם זאת, היו מי שהופתעו מהגיבוי האמריקני האוטומטי להצהרה האירופית. אובמה או מי מבכירי הממשל לא קריאת התיגר של המדינות הקטנות טרם נענתה על ידי הגדולות – שחלקן לפחות, מחוץ לגוף שנקרא האיחוד האירופי מנהלות מערכות יחסים טובות וחיוביות עם ישראל
התבטא בנושא – אבל דובר מחלקת המדינה אמר דברים ברורים וחדים שרומזים שאין בהצהרה אנטי ישראלית שכזו שום בעיה.

אלו שלא הופתעו במערכת המדינית ידעו שזה יגיע. אמנם המתקפה של דן שפירו שטען שישראל נוקטת בסטנדרט כפול באכיפת החוק ביהודה ושומרון לא הייתה צפויה וראש הממשלה הגיב לה בחריפות, אבל מעבר לכך בישראל כבר לא מצפים לשום דבר מהממשל הנוכחי. חרף הפגישות שהיו אתמול (חמישי) בין נתניהו לג'ון קרי וג'ו ביידן – בירושלים ממתינים לסוף השנה ולבחירות שיביאו מישהו אחר לבית הלבן.

ובחזרה לאיחוד. בישראל מביטים כעת קדימה. המהלך שיצרו בירושלים, בטוויית חוטים דיפלומטית זהירה ומחושבת – עלול לתת את אותותיו באיחוד.

קריאת התיגר של המדינות הקטנות טרם נענתה על ידי הגדולות – שחלקן לפחות, מחוץ לגוף שנקרא האיחוד האירופי מנהלות מערכות יחסים טובות וחיוביות עם ישראל.

אם לא תהיה תגובה חריפה לקריאת התיגר הזו, הרי שבטווח הארוך יצרו הדיפלומטים וראשי המדינה מהלך שיכול בסופו של דבר להשפיע משמעותית על הנעשה באיחוד, לא רק מבחינת ישראל אלא בעיקר בתככי הגוף עצמו.

---

מתוך מגזין ערוץ 7