יהונתן ואסתר פולארד
יהונתן ואסתר פולארדצילום: רויטרס

חודשיים אחרי ששוחרר, מתחיל המאבק הבא של יהונתן פולארד – להקל בתנאי השחרור שלו ואולי אף לאפשר לו להגיע לישראל.

המגזין האמריקני 'פורוורד' מדווח כי פולארד ייפגש בשבוע הבא עם ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים בניו יורק – ואחת ממטרות הפגישה היא לדון בסיוע למאבק המשפטי של פולארד בתנאי השחרור שלו.

שני חברי קונגרס דמוקרטים יהודים, אליוט אנגל וג'רי נדלר יטלו חלק בפגישה. השניים כבר עשו מספר צעדים בנושא והיו מעורבים גם במאמצים לשחרורו של פולארד.

אגב, בשל העובדה שלפולארד אסור להשתמש במחשב – כל התקשורת איתו התבצעה בטלפון ולא דרך אימיילים – כנראה בתקווה שדבר הפגישה לא ידלוף.

כזכור, על פי המגבלות שנגזרו עליו, עד שיחלפו חמש שנים ממועד שחרורו חייב פולארד להישאר לא רק בשטח ארה"ב – אלא בניו יורק. גם במדינה זאת הוא אינו יכול להסתובב חופשי. בלילה הוא חייב להיות בביתו ומוצמד לו אזיק אלקטרוני במשך כל שעות היממה.

ראוי לציין שפרקליטיו של פולארד הצליחו להשיג הקלה בעניין הצמיד שהוחלף – לאחר שדרשו שהאזיק האלקטרוני יהיה כזה שלא יגרום חילול שבת. הם גם ביקשו לשנות את השעות שבהן פולארד מחויב להיות בביתו כדי לאפשר לו לסעוד את סעודות השבת עם אנשים נוספים.

פולארד מתהלך חופשי כמה ימים לאחר שחרורו

בדיון שנערך בחודש שעבר, הפנה השופט את התיק שוב אל ועדת השחרורים – כדי שתבדוק מחדש את תנאי השחרור ואולי תמליץ להקל בהם.

דווקא התגובה של הפרקליטות האמריקנית היא זו שמעניינת ושופכת אור על הליך השחרור שלו. בהצהרה שמסר פולארד לועדה לפני חצי שנה הוא הבהיר כי "למדתי את הלקח ואינני רוצה לשוב לכלא". הוא גם הודה במעשיו ולא ניסה לתרץ או להמעיט בערכם. כשנשאל מה דעתו על ישראל ענה "אין לי דעה".

על פי המסמך פולארד אמר לוועדה כי הוא יודע שתנאי השחרור יכללו הגבלות על תנועותיו אך הבהיר שאין לו שום כוונה לנסוע מניו יורק. הדבר מנוגד לדעה הרווחת לפיה פולארד רוצה להגיע לישראל.

המסמך הזה גם שופך אור על המקרה היחיד שבו פולארד נענש על ידי הנהלת הכלא במהלך כל 30 השנים שהיה כלוא. בשנת 1992 סוהר סירב לאפשר לו לשוחח עם עורך דינו. הסוהר אמר לפולארד: "אני מנהל את הכלא הזה" ובתגובה אמר פולארד: "לא, אלוקים הוא זה שמנהל את העולם". על התגובה הזו הוא נענש, כאמור.