מסתננים במתקן "חולות"
מסתננים במתקן "חולות"צילום: תומר נויברג, פלאש 90

הממשלה דנה היום (ראשון) בחוק למניעת הסתננות ועודכנה כי עד כה יצאו כ-22,000 מסתננים מהמדינה בשנים האחרונות וזאת בשל פעולות הממשלה בנושא. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו שיבח את עבודתם של שרי הפנים בנושא ובמיוחד את שר הפנים לשעבר סילבן שלום, "סילבן ראוי להערכה רבה, הוא

בעקבות קביעת בג"ץ בנוגע לחוק המסתננים, הממשלה תיקנה היום את החוק וזמן שהיית השוהים הבלתי חוקיים במתקן חולות יקוצר ל-12 חודשים, זאת בעקבות הנחיית בג"ץ.

נזכיר כי לפני מספר חודשים דחה בית משפט השלום בירושלים תביעת 16 מסתננים לא חוקיים שביקשו לחייב את המדינה בפיצויים בגין מעצרם. המסתננים גם דרשו בתביעתם לחייב את המדינה בפיצוי בגין כך שנמנע מהם לעבוד.

על פי כתב התביעה שהגישו 16 מסתננים מסודן ואריתראה, הם טענו כי שהייתם במתקן חולות מהווה עוולה של כליאת שווא. עוד טענו המסתננים כי כתוצאה משהייתם במתקן זה, נגרמו להם שורה של נזקים ובהם אובדן מקום מגורים ואובדן מקום עבודה.

השופטת תמר בר אשר צבן קבעה בהחלטתה כי תנאי לקיומה של כליאת שווא היא כליאה שלא כדין, ובזמן שהתובעים היו נתונים במשמורת במתקן חולות, ברור שהמשמורת הייתה כדין ועל פי החוק ולמעשה חלה באותה תקופה חובה על המדינה לפעול כך. עוד קבעה השופטת כי מתקן חולות אינו מתקן סגור ולכן אין מדובר בשלילה מוחלטת של חירות המסתננים.