פתיתי שלג במרום גולן
פתיתי שלג במרום גולןצילום: תיירות מרום גולן

בגליל, בגולן ובכינרת נערכים למזג האוויר הסוער. לאחר תקופת היובש שהורגשה בצפון, מצפים לגשמים שימלאו את הנחלים ויעלו את מפלס הכינרת. נרשם ביקוש גדול בחדרי האירוח והמלונות בגליל ובגולן.

בקיבוץ מרום גולן שבצפון רמת הגולן, החלו לרדת פתיתי שלג ראשונים לאורך שעות היום שצפויים להתגבר במהלך הלילה. בקיבוץ נערכים למצב של שלג בכבישים עם מפלסות, מחפרונים ושופלים, המוכנים לכל תרחיש, בקיבוץ מלאו את מחסן החירום בשקי מלח שיפוזר על הכבישים למניעת החלקה עקב הכפור, התושבים תודרכו להשאיר ברז מים חמים מטפטף בכדי למנוע התפוצצות צינורות, לוודא תקינות מערכות החימום, להצטייד בתנור חימום שאינו מופעל על ידי חשמל, לנקות תאי ניקוז מים בחצרות ומרזבים על הגגות, לגזום עצים וענפים בגינות ובסמוך לכבלים, להצטייד בתאורת חירום, תרופות חיוניות, מים וכד' וכמובן לגלות ערנות למצב השכנים והקשישים ולעדכן את הגורמים הרלוונטיים בהתאם לצורך.

בכפר הנופש מרום גולן, הממוקם 1,000 מטר מעל פני הים, מצפים לנופשים ומטיילים רבים שיגיעו לחזות ביופיו של הטבע במזג אויר חורפי. שפי מור, מנהל התיירות בקיבוץ מרום גולן אומר: "על פי התחזיות מצפים לשלג שיצבע הכל בלבן וימשוך את המטיילים להגיע צפונה, אני מזמין למרום גולן ליהנות מחוויה חורפית אמתית ואטרקטיבית בכפר הנופש המציע לינה בבקתות עץ, חדרי סטודיו חדשים, לובי ענק עם אולמות התכנסות ואח מחממת" מציין מור ומוסיף, כי כפר הנופש מצויד בגנרטור שיופעל במידת הצורך.

המרכז הרפואי זיו בצפת ערוך לקראת השלג והטמפרטורות הנמוכות ולתפקוד מלא בתנאי מזג אוויר קשים.

ד"ר סלמאן זרקא, מנהל המרכז הרפואי זיו אומר, כי בבית החולים ערוכים לקראת האפשרות של חסימת כבישי הגישה למרכז הרפואי וכי במקרה הצורך ייעזר בית החולים בשרותי חברות המפעילות רכבי שטח בעלי יכולת עבירות בשלג וכן מתנדבים עם רכבי 4X4, בכדי לתת מענה להגעת הצוותים הרפואיים לעבודתם ולחולי דיאליזה וכאלו הנזקקים לטיפולים דחופים.

בעקבות מזג האוויר הסוער הפוקד את מדינת ישראל, הוכרזה בחברת נתיבי ישראל כוננות "מזג אויר סוער". במסגרת ההיערכות, פרוסים ברחבי הארץ צוותי כוננות וחירום בעשרות נקודות אסטרטגיות שונות. פריסת הכלים והצוותים ופעילותם תימשך ללא הפוגה עד לסיום הכוננות.

בצפון הארץ פרוסים בכוננות בנקודות שונות כ-21 צוותים של יחידות סיור מרחביות, ו-4 צוותים ניידים להתערבות מהירה. במרחב פועלים מעל 70 כלים הנדסיים שונים שהוצמדו לצוותי הכוננות. הכלים והצוותים ערוכים לכל תרחיש בדגש על פתיחת צירים על ידי מפלסות באירוע שלג ברמת הגולן ובגליל העליון.

מנכ"ל חברת נתיבי ישראל, ניסים פרץ: "צוותי הכוננות של נתיבי ישראל מלווים במאות כלים הנדסיים פרוסים בכל הארץ בנקודות אסטרטגיות, בכל תנאי מזג אוויר ובכל שעה וערוכים לתקן את נזקי הסופה באופן מידי. נשמח לקבל ממשתמשי הדרך דיווחים על מפגעים על מנת שנוכל לעבור את החורף בשלום". 

ברשות הכינרת נערכים למערכת החורפית. הרשות ביצעה בשבועות האחרונים עבודות תחזוקה ותשתית הכוללות ניקוי מעברי מים וסחף, הגבהת סוללות בתעלות המים השונות, גיזום צמחיה, פינוי מכשולים, איסוף פסולת, בניית מתקנים הידראוליים וכן מגוון עבודות עפר. כלל העבודות התבצעו מתוך מאמץ לשמור על תקינות התעלות והמתקנים השונים, במצב של גשמים עזים כצפוי במערכת הקרובה.

צוותי פיקוח וניהול החופים של רשות הכינרת עמלו בימים האחרונים על ביצוע גיזום בטיחותי בעצים בחופי הכינרת.

דנה בכר, מרשות הכינרת אומרת, כי כל החופים שבאחריות הרשות מטופלים באופן שוטף מבחינה בטיחותית על מנת למנוע ככל הניתן נפילת ענפי עצים וקריסת של עצים. "נערכנו לקראת אירוע מזג האוויר הסוער הצפוי, צוותים שלנו עובדים לאורך כל השנה בתחזוקה והפעלת החופים. כולנו תפילה, כי המערכת הקרובה תביא גשמי ברכה ותעלה את מפלס הכינרת".

חיים סתתיהו, מנכ"ל תיירות עין גב, שעל שפת הכנרת מציין, כי מפלס הכנרת ממשיך לעלות ומושך מבקרים רבים שמגיעים לאזור ומעלים את הביקוש ללינה. בתיירות עין גב מציעים להורים ולילדים סדנאות חורף בנגריה של סבא יוסי וכן משחקיה מושקעת מעץ במקום סגור ומחומם.

תיירות עין גב

הדבוראים בישראל ומועצת הדבש מברכים על הגשמים ומנות השלג הצפויים ונערכו מבעוד מועד לסערה הצפויה. הרצל אבידור, מנכ"ל מועצת הדבש אומר: "הדבוראים הידקו את גגות הכוורות וחזקו אותן לנקודות ההצבה בעזרת סוגרים מיוחדים כבדי משקל וכך לא יפגעו מהרוחות ויישארו יציבות במקומן. כמו כן, הדבוראים שומרים על תברואת הכוורות לאורך כל ימי השנה בכדי שיהיו חזקות ויעמדו בתנאי מזג אוויר קיצוניים" ציין אבידור.

עופר ברנע, מהמחלקה החקלאית של של החברה לפיתוח הגליל אומר, כי החקלאים בגליל העליון ועמק החולה מצפים לבואה של המערכת החורפית המשמעותית המגיעה לגליל העליון בשמחה רבה. "ספיקת מקורות המים בצפון עדיין נמוכה במיוחד. אנו מקווים, כי מערכת חורפית זו ומערכות גשם נוספות ימלאו את הנחלים ומקורות המים וישפרו את מאזן המים באזור כולו לטובת החקלאות והחקלאים" אומר ברנע.

ברק מאירי, כורם ביקב הרי גליל, ביראון אומר, "מזג האוויר הגשום והקר הצפוי בימים הקרובים טוב ומטיב לכרמים, הן מבחינת מנות קור המאפשרות טיפוח ענבים איכותיים והן מבחינת משקעים. ככל שירד יותר גשם וירטיב את האדמה, כך יחסכו בהשקיית הכרמים. אנו מקווים שירד גם שלג, כך שהגפנים יספגו מנות קור שיביאו לענבים איכותיים וארומטיים".