אורי אורבך
אורי אורבךצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ביום ראשון בעוד שבועיים תתקיים בתיאטרון ירושלים אזכרה במלאת שנה לפטירתו של השר לאזרחים ותיקים, אורי אורבך ז"ל.

המשרד לאזרחים ותיקים היה מפעל חייו של אורבך — אולם אנשי המשרד לא ממש סייעו לארגן את האזכרה הממלכתית, אף שהחוק מחייב אותם לכך, והיא עברה לטיפולה של הרשות לשירות לאומי, כך מדווח הבוקר "ידיעות אחרונות".

במדינת ישראל קיים נוהל מסודר לאזכרות של אישי ציבור, המכונה "נוהל חבצלת" ונמצא באחריותה של מזכירות הממשלה. לפי הנוהל, משרד ממשלתי חייב לסייע למשפחתו של השר שעמד בראשו לקיים אזכרה שנתית. למרות זאת, גורמים בבית היהודי מספרים כי בשבועות האחרונים הניסיון לקבל סיוע בארגון האזכרה מהמשרד לאזרחים ותיקים — ששינה את שמו למשרד לשוויון חברתי — נתקל בגרירת רגליים מצד אנשי המשרד והמנכ"ל, אבי כהן.

לאור זאת, לפני כשבועיים החליטו להסתייע ברשות השירות הלאומי־אזרחי, שגם היא הייתה כפופה למשרד שבראשו עמד אורבך ז"ל. שם נענו לבקשה בשמחה: "מנכ"ל הרשות, שר־שלום ג'רבי, קיבל ברצון את פנייתה של משפחת אורבך בבקשה לסייע בארגון האזכרה הממלכתית, לאור היכרות רבת שנים עם השר", נמסר מהרשות לשירות הלאומי־אזרחי.

גורם בבית היהודי, שהיה מקורב מאוד לאורבך, אמר אתמול כי בתקופה האחרונה נדחקים זכרו ופועלו של אורבך לפינה: "ישנו ניסיון קטנוני, עצוב ולא ראוי למחוק את כל הקרדיט לעשייה של אורי בשל החשש להישאר בצילו של השר האהוב והכריזמטי", אמר. "אפילו פרויקט הדגל שלו, 'שלישי בשלייקס', שזכה להצלחה אדירה, כמעט בוטל. חבל שיש מי שזכרו של אורי מאיים עליו ובגלל זה לא ניתן לו הכבוד שלו הוא ראוי".

מהמשרד לשוויון חברתי נמסר כי "לא רק שהמשרד הציע להפיק את האירוע לזכר השר אורבך ז"ל אלא גם הציע למשפחה את כל הסיוע האפשרי. אנו מכבדים את החלטת המשפחה לבחור לערוך טקס מצומצם יותר, שייערך על ידי מקורבי השר". אולם לדברי גורם אחר במפלגת הבית היהודי, מארגני האזכרה לא קיבלו סיוע מאנשי המשרד לשוויון חברתי במשך שבועות ארוכים. "רק כשבמשרד הבחינו שעלולה להתעורר סערה עקב העובדה שהאזכרה יוצאת מאחריותם, נדרכו שם והתחילו לשתף פעולה", אמר.