'נותנים כוח למשטרה ושומרים על כבוד האדם'

ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת אישרה היום (שני) לקריאה שנייה ושלישית את החוק המרחיב את סמכויות החיפוש של שוטרים, וזכה לכינוי "חוק המישוש".

הוועדה הידקה את הבקרה ביחס לחיפוש הביטחוני והוסיפה דרישה של "חשד סביר" למעשה אלימות לצורך החיפוש הפלילי; הביטוי "משמיע גידופים", הוחלף ב"נוקט אלימות מילולית" ובהצעת החוק מוגדר מהו "חשד סביר" באופן רחב יותר, הכולל בריונות.

בחלק הביטחוני קבעה הוועדה כי מפקד מחוז יוכל להכריז על מקום מסוים שיש לגביו חשד לאלימות חבלנית עוינת ושם ניתן יהיה לערוך חיפוש ללא חשד כלפי אדם מסוים. 53 הסתייגויות נדונו ונדחו ולכן צפוי החוק להגיע עוד היום לאישור מליאת הכנסת בקריאות שנייה ושלישית

היו"ר, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), אמר בדיון, "הוועדה בראשותי שינתה את החוק באופן משמעותי ואני שמח שדרישתי לחשד סביר התקבלה על-ידי הגורמים השונים. הצלחנו להרחיב את יכולת המשטרה לערוך חיפוש ובכך שינינו דרמטית את יכולתה לפעול. מצאנו פשרה לפיה בהיבט הפלילי מצד אחד אנחנו נותנים כוח למשטרה להילחם באלימות ומצד שני שומרים על כבוד האדם ולכן לא ייערך חיפוש אלא אם יש חשד למעשה אלימות, כאשר ההצעה בקריאה ראשונה דיברה על יכולת המשטרה לערוך חיפוש בלי חשד סביר".

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) הוסיפה, "יש קונצנזוס כמעט מלא ביחס למניעת פעולות טרור ויש התנגדות לגבי יכולת המשטרה לחפש על נוער וצעירים מתוך נוהג מקובל שרואים שנים, יהיה פרופיילינג ואז ייטפלו לערבים, אתיופים, בעלי חזות מזרחית ואז רוסים". שבעה ח"כים תמכו בהצעת החוק ושישה התנגדו.