סיעת הבית היהודי
סיעת הבית היהודיצילום: דוברות הבית היהודי

הרב אמנון שוגרמן, ראש ישיבת הגולן, מזקני רבני הציונות הדתית, קורא למפלגת 'הבית היהודי' להציב בפני ראש הממשלה אולטימאטום פוליטי לפיו או שיתקבלו תביעותיהם שסוכמו כבר בהסכמים הקואליציוניים או שהמפלגה תצא משורות הקואליציה.

העילה לדבריו החריפים של הרב שוגרמן היא פרשת הבתים בחברון ויחסו של השר יעלון, אך פרשה זו מצטרפת לקודמותיה. "אני מכבד את השר יעלון עם היכולות שלו והאופי המיוחד שלו, אבל לצערי, דעתי חלוקה על הסגנון שבו הוא מטפל בדברים. הוא לא מאפשר לרב בן דהן להיות סגן שר בתפקיד שיועד לו בהסכם הקואליציוני, האחראי על המנהל האזרחי, כך שהוא בעצם איזה אזרח עובד צה"ל... עכשיו משנים את אופייה וסגנונה של הרבנות הצבאית והופכים אותה לחלבית לחלוטין כי בתודעה יהודית היא לא תעסוק, מאחורי הקלעים שינו את סדרי הקבורה שלא יהיו במתכונת שהרב גורן סיכם עם בן גוריון ותהיה בבתי העלמין קבורה חילונית. עכשיו עומד על הפרק סוגיית ועדת שרים לענייני ההתיישבות. בשעתו יעלון ביקש להפקיע זאת מאהוד ברק ברק, וקולה של הציונות הדתית לא נשמע".

"אני מעריך את מה שעושים השרים שקד בנט ואריאל", אומר הרב שוגרמן, "אבל הגענו לקו פרשת דרכים שלא ניתן להמשיך יותר. שר הביטחון מקבל רוח גבית מראש הממשלה ומסתתר מאחורי גבו וראש הממשלה מסתתר מאחורי גבו של שר הביטחון, אחד הילד הטוב ואחד הילד הרע. צריך להפסיק עם הסיפור הזה. הבית היהודי צריכים להגיד שאו שאנחנו מקבלים את מה שסוכם איתנו או שאם אנחנו סוג ב' נשב זמנית באופוזיציה. לא יתכן שלא ישמע קולנו בדמותו של הצבא שאנחנו חלק משמעותי מאוד בו. אם רוצים שנהיה חיילים פשוטים אנחנו לא צריכים לשם כך להיות חברים בקואליציה".

"ההתיישבות ביו"ש בשר מבשרנו. הרי הכול מוסדר. אם הייתה בעיה כמו שהיה במקומות אחרים, אבל הכול מוסדר, אז מה ההתחכמות הזו? אני לא מבין את שר הביטחון. להראות מי הגיבור ולתפוס את הפוזה של המבוגר האחראי? אני לא מקבל את הסגנון התנשאותי הזה של שר הביטחון ולא את הפטרוניות של ראש הממשלה, שאני מכבד אותם. הבית היהודי צריך להגיד עד כאן. אני קורא לחברי הבית היהודי - אתם לא יכולים להמשיך כי אתם שומטים את הבסיס שעליו באתם. זה לא עניין סקטוריאלי. ארץ ישראל אינה סקטוריאלית. גם בליכוד רבים רוצים בארץ ישראל".

ממשיך הרב שוגרמן ואומר בהתייחסו לפרשת דורית רביניאן והמתקפה לה זכה השר בנט: "הרי שר החינוך לא עשה כלום. רק סופרת אחת שרצתה להרוויח הוצאה של עוד מהדורות עשתה עליו סיבוב, אז הוא החשוך? הוא ושקד עושים תפקידם נאמנה, ורק אנחנו סופגים ומטיפים לנו שאנחנו לא בסדר, אז אם לא רוצים אותנו נחיה באופוזיציה ונילחם משם. אנחנו לא יכולים להיות סוג ב' שלא מתחשבים בהם. שר הביטחון יכול לקבל קבוצת רבנים בהערכה רבה אבל מוציאים לתודעה היהודית את הנשמה. צריך לעצור את הסחף הזה".

לדבריו הציונות הדתית אמנם תשלם מחיר בישיבה באופוזיציה אך "אנחנו לא יכולים להיות שותפים לפגיעה בכל כלך הרבה עניינים". ומה באשר לכניסה הצפויה של מתנגדי ההתיישבות לעגלת הקואליציה ביום שאחרי הפרישה? "ברור שבמחנה הציוני יש מי שמחכה לזנק פנימה, אבל בינתיים מיישמים את המדיניות שלהם. אין בזה כל ספק. אז נכון שיש מחיר ליציאה מהממשלה, אבל הבוז והעליבות של מי שנהיה אסקופה נדרסת של ראש הממשלה ושל שר הביטחון זה כבר מעל ומעבר. זה בלתי נסבל".

"אם רוצים אותנו שקודם כל יקיימו את מה שסוכם מראש. אנחנו לא מבקשים משהו חדש. הבית היהודי שומר על פרופיל נמוך. מספיק. הציבור שלנו לוקח אחריות נושא בעול הביטחוני ותמיד נותר החפ"שים. נמאס לנו מהסיפור הזה. לכן אני קורא לשרים בנט שקד ואריאל להודיע לראש הממשלה 'עד כאן. אם זה לא משתנה אין חלקנו בממשלה שלך' ".