איתן כבל
איתן כבלצילום: הדס פרוש, פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, קיימה היום (שני) דיון מיוחד לנוכח הדיווחים על ליקויים בהקמת המנהרות בקו הרכבת המהיר ירושלים-תל אביב, לאחר שחברי הוועדה סיירו במנהרות בשבוע שעבר.

הדיון התקיים ביוזמת ח"כ כבל, ולבקשת ח"כ עליזה לביא וח"כ ישראל אייכלר, לאחר שביום חמישי האחרון סיירה הוועדה בקו ועמדה על הנעשה בשטח.

כבל ציין כי הסיור היה מאלף, אך יחד עם זאת אמר כי הוועדה לא באה להכריע במחלוקת בין הרכבת לחברה הקבלנית ''שפיר'' אלא תובעת בדיקה חיצונית בלתי תלויה ולא רק של המנהרה שרצפתה התבקעה. "נדרוש לדעת שמדובר בכשל נקודתי ולוודא שכל המנהרות האחרות תקינות", הבהיר.

ח"כ עליזה לביא סיפרה כי נחשפה לנושא בעיתונות והתייעצה עם בתה שהיא מהנדסת תחבורה. "הבנתי שזה כשל מתמשך שהרכבת ידעה עליו כבר לפני 4 שנים", אמרה.

"הרכבת התעלמה מחוות דעת והחליטה, כמו שבתי הסבירה לי, לחסוך בבטון ובמקום דיפון של מטר החליטה על דיפון של 20 ס"מ, חרף ההתראות שזה לא יחזיק בלחצי המים".

היא אף ביקשה לדעת "מה ההשלכות של האירוע, או הפשלה או החיסכון הזה במנהרות שצריכות לשרוד 120 שנה וקורסות כבר עכשיו".

ח"כ אייכלר הוסיף ושאל איך אפשר להבטיח שלא יהיה לחץ מים מכיוון תקרת המנהרות שעלולה להביא לקריסת התקרה. ח"כ עיסאווי פריג' אמר כי "בסיור ראינו מנהרה אחת מתוך 46 מנהרות מקשרות, ויש 11 מנהרות עם סדקים שעומדות בפני אותה בעיה".

הוא שאל את מנכ"ל הרכבת על עלות התיקון ואמר כי אם מדובר רק במיליון שקל מדוע חולטו ערבויות של 30 מיליון שקל והאם יש בכירים ברכבת שמאיימים על החברה המבצעת ש"הם יראו להם מה זה במכרזים הבאים".

מנכ"ל הרכבת, בועז צפריר, אמר כי מי שקובע את התכנון זה המזמין והמזמין זו הרכבת, ואם יש כשלים המתכנן חייב לפתור אותם. הוא הוסיף כי כמו שציין בסיור, עלות התיקון תהיה עד מיליון שקל.

באשר לחילוט הערבויות אמר כי אין שום קשר בין זה לבין התיקון. "החילוט נובע מכך שהחברה המבצעת איחרה במשך שנה תמימה ממועד המסירה", אמר. ח''כ כבל העיר לצפריר על העיתוי של ההודעה על החילוט, בבוקר הסיור של הוועדה, והקשר שנעשה בין החילוט לסיור.

צפריר הוסיף כי לאירוע לא תהיה שום השפעה על לוח הזמנים. באשר לדברי ח"כ פריג' אמר צפריר כי "ברכבת פועלים לקבל את מלא התמורה למזמין הממשלתי. יש לנו מחלוקת עם הקבלן הזה ונמצה אותה בשלושה פרויקטים עד הסוף".

ראש מינהלת הקו המהיר לירושלים ברכבת, דרור סופרו, אמר כי הסדקים שהתגלו ב-11 המנהרות המקשרות נמצאות במעקב והוסיף "אנחנו לא חושבים שהתופעה כמו במנהרה 24 תתרחש שוב".

המהנדס הראשי של חברת שפיר, אבי פנטורין, אמר כי החברה התריעה מיד עם קבלת התוכניות. "ראיתם את הכוחנות של הרכבת, שמחלטת ערבות עוד לפני הבירור, וכך היה גם תוך כדי הביצוע. ביצענו את התוכניות למרות שחברה חיצונית סברה שהן לא טובות. המשכנו לבצע את זה בהנחיה חד משמעית של הרכבת ולצערנו בסופו של דבר קרו כשלים במנהרות.

"מספר הכשלים במנהרות הוא יותר גדול, למעלה מ-50% מהמנהרות המקשרות סדוקות. לדעתנו הסדקים קונסטרוקטיבים, כאלה שמהווים כשל. למעלה מ-20% מהמנהרות המקשרות נוזלות. מנהרה מס 24 למעשה קרסה ובאחוז גדול מהקירות, לפי סקר שביצענו, יש עיוותים (דיפורמציות – תזוזות של המבנה)", אמר.

ח"כ לביא שבה ושאלה האם יהיה איחור בהפעלה, ופנטורין השיב כי שפיר לא מעורבת בלוח הזמנים, אך ציין כי להערכתו התיקון יעלה עשרות מיליונים.

מנהל אגף בכיר רכבות במשרד התחבורה, משה אמסלם, אמר כי "היום מגיע מומחה מהולנד לבצע בדיקה בלתי תלויה". הוא הוסיף כי כל המנהרות ייבדקו, ואמר כי השר הנחה אותו לבצע את הבדיקה תוך 60 יום והוא מעריך שיעמוד בלוח הזמנים.

היו"ר כבל התייחס לדברי פנטורין ואמר כי מדובר בדברים חמורים מאוד, עם זאת הוא ציין כי אין ביכולתה של הוועדה לבצע חקירה ולכן צריך להיזהר.

"אנחנו רוצים תשובות ברורות גם לגבי 11 המנהרות בהן התגלו סדקים וכן דורשים שתתבצע בדיקה בכל המנהרות המקשרות בפרויקט. מיד לאחר שהדוח יונח בפני השק נזמן ישיבה נוספת למעקב ונתבע תשובות ברורות לשאלות שעלו בסיור ובדיון היום", סיכם.