דנון באו''ם
דנון באו''םצילום: UN photo/ Cia Pak

האו"ם יציין את יום השואה הבינלאומי ביום רביעי הבא, בטקס בעצרת הכללית של האו"ם.

בצעד שלא נעשה בעבר, בחר שגריר ישראל באו"ם דני דנון להזמין את ניצולת השואה מרתה וייס לייצג את מדינת ישראל בטקס באו"ם במקומו.

"התרגשתי מאד לקבלת הפנייה מהשגריר", אמרה וייס לקראת האירוע והוסיפה "לא האמנתי כילדה במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו, שיגיע היום בו אייצג את מדינת ישראל באו"ם".

מרתה וייס (81), ניצולת שואה אשר שרדה את מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו כילדה, עלתה לישראל לפני כ-18 שנים ומתגוררת בירושלים. היא נבחרה על ידי דנון בסיוע "יד ושם", לייצג את ישראל בטקס.

"אני מרגיש זכות גדולה לאפשר למרתה לייצג את מדינת ישראל בפרלמנט העמים", אמר דנון. "מרתה מייצגת את הסיפור של העם היהודי, והנאום המרכזי אותו תישא בשם מדינת ישראל יציג את הערכים עליהם נבנתה מדינת היהודים".

בכינוס ימסור עדות גם ניצול השואה חיים רוט, יוזם מפעל הנצחת השמות "לכל איש יש שם" ואביו של סגן ראש המשלחת הישראלית לאו"ם דוד רוט.

בטקס יטול חלק גם מזכ"ל האו"ם באן קי-מון, נשיא העצרת הכללית מוגנס ליקטופט, שגרירת ארה"ב באו"ם סמנתה פאוור והנציג המיוחד של ממשלת גרמניה לקשר עם ארגונים יהודיים פליקס קליין. את הנאום המרכזי תישא ציידת הנאצים ביאטה קלרספלד אשר הקדישה שנים רבות לחקר השואה על מנת להעמיד לדין פושעי מלחמה נאצים.