מתוך יצירות התערוכה. הפליט. פליקס נוסבאום
מתוך יצירות התערוכה. הפליט. פליקס נוסבאוםצילום: באדיבות יד ושם

לקראת יום השואה הבינלאומי פתח מוזיאון "יד ושם" תערוכה ובה מאה יצירות אמנות מהשואה במוזיאון ההיסטורי בברלין.

התערוכה כוללת מאה יצירות אמנות שנוצרו במהלך השואה ושייכות לאוסף האמנות של "יד ושם". התערוכה היא שיתוף פעולה בין המוזיאון הישראלי לקרן לאמנות ותרבות בגרמניה ולעיתון הגרמני "בילד", והיא תוצג במוזיאון הגרמני עד חודש אפריל השנה

יו"ר "יד ושם", אבנר שלו, אמר לקראת פתיחת התערוכה כי "ביצירות ששרדו את השואה ניכרת כוחה של האמנות בחשיפת נקודת מבטו האישית של הקרבן היהודי. התערוכה מאפשרת מפגש נדיר, דווקא בברלין, בין הצופה של ימינו לבין האדם שחווה את המאורעות בתקופת השואה. כל יצירה מהווה עדות חיה מתקופת השואה והצהרה על הרוח האנושית המסרבת להיכנע".

התערוכה החדשה תהיה הגדולה והמקיפה ביותר של יצירות מקור מתקופת השואה מאוסף האמנות של "יד ושם" הכולל קרוב ל- 10,000 יצירות אמנות, שהוצגה אי פעם מחוץ לישראל. היצירות מבטאות את התחושות והחוויות הקשות שעברו האומנים במהלך מלחמת העולם השנייה כאשר חלקם יצרו את יצירות האמנות תוך סיכון חייהם. התערוכה תציג את היצירות לפי נושאים, כאשר לצד כל יצירת אמנות יופיעו הסבר על היצירה וקורות חייו של האמן בשלוש שפות – עברית, גרמנית ואנגלית. 

אליעד מורה-רוזנברג, אוצרת התערוכה ומנהלת מחלקת האמנות ב"יד ושם", אמרה כי "רישומים וציורים נדירים אלה, פרי יצירתם של חמישים אמנים שכמחציתם נרצחו בשואה, משקפים את המתח בין הצורך לתעד לבין רצונם של האמנים להפליג למחוזות הדמיון, האמונה והיופי. התערוכה מהווה מחווה לעוז הרוח האנושית ששימרו האמנים במחנות, בגטאות ובמסתור". קאי דיקמן, עורך עיתון ה"בילד" שיזם את פתיחת התערוכה לאחר שביקר ב"יד ושם", הוסיף כי "אני מקווה שהאמנות תוכל לעזור לבנות מחדש את הגשר שנהרס בין גרמנים ליהודים".

(הצילום המצורף הוא ציורו של פליקס נוסבאום (1944-1904) 'הפליט', בריסל 1939, שמן על בד, מתוך אוסף מוזיאון האמנות של יד ושם)