פרופ' אשר כהן
פרופ' אשר כהןניסים לב

פרופ' אשר כהן משוכנע שמאחורי המתקפה החזיתית על שר החינוך, נפתלי בנט, בעקבות פרשת ספר האזרחות עומד לא יותר מאשר חששה של אליטה מאיבוד ההגמוניה שבה שלטה עד כה.

לדבריו, כמי שראה את הספר ואת הפרקים המדוברים אין כל קשר בין הטענות המוטחות בשר לבין המציאות.

"מה שמקפיץ אותם זה מבט העל על כל הדברים", הוא אומר ומתייחס לשורת ההתקפות על בנט, "מגיע שר חינוך עם גישה אחרת ותפיסה שונה ביחס להרבה סוגיות. זו תגובה שהיא חלק ממבט על של אליטה שהתרגלה לקבוע הכול בכל התחומים, ומישהו מגיע ומחליף אותה וקובע גישה אחרת".

בדבריו קובע פרופ' כהן כי חלק מהתיאורים הכלולים במתקפה נגד השר ונגד האמור בספר "מוקצנים ברמה בלתי סבירה".

אחת הדוגמאות לטענות מוקצנות שכאלה היא הטענה לפיה בתקופתו של השר בנט נפגעים לימודי הדמוקרטיה לטובת העיסוק בזהותה היהודית של המדינה. זאת בה בשעה שבדיקה פשוטה מגלה כי בספר החדש יש 14 פרקים העוסקים בעקרונות הדמוקרטיה, ואילו על מדינת הלאום רק 8. "וזה מכונה הפרת איזון...", מעיר כהן בציניות.

"ההקצנה באה לא ממי שמבצע, אלא מהתגובות שהן לפעמים מטורפות", אומר פרופ' כהן הממשיך ומזכיר לציבור את השתלשלות האירועים שהחלה במחאתו של העורך הלשוני של הספר: "כדי להבין איך העסק מתרחש צריך לראות מה קורה כאן. יש כאן עורך לשוני שעמדותיו הדתיות והלאומיות לא מעניינות אותי. הוא איש מקצוע ושיתחיל לעבוד, אבל פתאום הוא מגיע כעורך אידאולוגי וכותב שבפרק על זכויות האדם יש קרוב ל20 מקורות דתיים.

זו הטעיה שמי שקורא ב'הארץ' חושב שמדובר רק במקורות דתיים, אבל הוא לא מספר שהפרק מתחיל בשיר של דן אלמגור 'יום יבוא לא יושפל עוד אדם על צבעו וגזעו', מובא שם משה נגבי הפרשן הפוליטי של רשת ב' שכנראה לא מצביע לבנט, מובאים ציטוטים של אהרון ברק, מביאים את כל מגילת זכויות האדם של האו"ם, מביאים את הפילוסוף עמנואל קנט, מביאים את חגי אלעד מנכ"ל 'בצלם', מביאים גם סורות מהקוראן וקטעים מהברית החדשה, אבל על זה לא כותבים. הדתיים והפאשיסטים מביאים ציטוטים מהקוראן מהברית החדשה ומאהרון ברק אבל זה לא כתוב ואנשים חושבים שמישהו כתב כאן ספר דתי".

"מה קורה כאן, יש כאן אדם שהשקפותיו חילוניות ולא מוצא חן בעיניו שיש יותר מדי מקורות דתיים. המקורות הדתיים מעצבנים אותו אז כעורך לשוני הוא כותב מכתב ומקבל גיבוי וליווי של 'הארץ' במאמר מערכת ובמאמרי דעה והעסק מתנפח, אבל בספר הזה יש הרבה יותר על דמוקרטיה מאשר על מדינה יהודית ולזה קוראים סכנה לדמוקרטיה. גלאון מציעה ועדת חקירה פרלמנטארית על השחתת ספר האזרחות! אנשים השתגעו לגמרי! זה לא הגזמה, אנשים השתגעו!".

ממשיך פרופ' כהן ומציג את העיוות התקשורתי סביב הספר כשהוא מזכיר כי "מי שקורא את הארץ חושב שהספר קובע שהסתה לא הובילה לרצח רבין", זאת בעוד "מי שקורא את הספר מבין שמוצגות בו כמה עמדות ואחת מהם, של מני מזוז, לא של כהנא או בגופשטיין, שכותב שבהקשר המשפטי אין שום הוכחה שיש קשר בין ההסתה לרצח רבין, ולא מספרים במכתב שמיד לאחר עמדת מזוז מוצגת העמדה ההפוכה. הם לא מספרים שהספר מציג את שתי העמדות. מספרים רק צד אחד. המכתב הוא עיוות גמור. מילא מי שלא קרא את הספר, אבל העורך הלשוני קרא ויודע את הדברים האלה, הוא מכיר את מה שיש בספר ועושה מניפולציה".

"בכל מקום שבו יש טעות עובדתית העניין תוקן", קובע כהן.

"יש כאן עמדה לגיטימית שלא נבחרה בבחירות והיא שכשכותבים ספר אזרחות לא צריך להביא מקורות דתיים. הוא גם כותב במכתב שאין קשר בין דמוקרטיה לדת ויש כאן ניגוד מהותי - לא אדבר על הבורות שבכך שהרי בהגות המערבית עצמה יש מחקרים שמראים שהדמוקרטיה שואבת מרעיונות מקראיים - הוא מחזיק בעמדה לגיטימית שיש סתירה בין המקורות הדתיים ללימודי אזרחות. הספר לוקח מקורות יהודיים ומראה שמהם ניתן להוציא הרבה ערכים שנוגעים וקשורים לדמוקרטיה כמו כיבוד זכויות. הספר עושה את החיבור הזה אז הם צועקים 'מה אתה שם דברים דתיים בספר'. מעבר לכך שלא מדובר בעניין דתי אלא במקורות תרבותיים ומקורות של מורשת. אז מה אם 'חביב אדם שנברא בצלם' זה משפט מהמקורות?".

בנוסף לכל אלה מעיר פרופ' כהן כי "בעוד כולם תוקפים את בנט היועץ של הספר, ד"ר אביעד בקשי, והכותבות של הספר לא נקבעו בימיו של בנט ואפילו לא בימי פירון אלא מימי גדעון סער. פשוט יצא שעכשיו הספר יוצא וזה נפל במשמרת הזו, אבל אלו עובדות ועובדות זה דבר בעייתי... אנחנו בתקופת הפוסט-עובדתית".