ינסה לאחד. אריה קינג
ינסה לאחד. אריה קינגפלאש 90

תרומה של מיליון וחצי שקלים לעיריית ירושלים עומדת במרכזה של מחלוקת במועצת העיר. זאת בשל הגוף העומד מאחורי התרומה – הקרן לידידות.

בראיון ליומן ערוץ 7 מספר חבר מועצת העיר, אריה קינג, על המניע שמוביל אותו למאבק נגד קבלת התרומה.

"הקרן לידידות מציעה תרומה על סך מיליון וחצי שקלים לרכישתו של רכב חפ"ק לעיריית ירושלים לצרכי החירום והביטחון של עיריית ירושלים, אלו צרכים מאוד פופולאריים בימים הללו", מעיר קינג ומספר כי "ועדת הכספים אישרה שלשום את המתווה של קבלת התרומה. הסתייגתי ומחר אעלה במועצת העיר את ההסתייגויות בתקווה שידידי וחברי לסיעה, יו"ר ועדת הכספים שמואל שקדי, ודב קלמנוביץ' והחרדים יתנגדו לקבל את התרומה שאסור לטעמי לקבל".

קינג ממשיך וקובע כי "כמחזיק תיק החירום והביטחון בעיריית ירושלים אני קובע שאין צורך אמיתי בתרומה כזו. זו מגלומניה לשמה. העיר הסתדרה בלי החפ"ק הזה. יש משטרה בעיר. זה נועד רק ליחסי ציבור לקרן לידידות. זו לא קרן ידידותית בכלל. על מטרותיה של הקרן כמעט קיים קונצנזוס בקרב רבני ישראל שלא לקבל מהם כספים. די לי להסתמך על הרבנים כמו הרב אליהו זצ"ל, הרב שמחה הכהן קוק, הרב דרורי ורבים אחרים שאסור לנגוע בכל אגורה שחוקה שאותם נוצרים רוצים לתת לנו. תפקידנו כחברי מועצה שאמורים לשקף את תפיסת העולם של הציבור הדתי בעיר לעשות הכול כדי שלא לתת עוגן לשום גוף נוצרי בתוך עיר הקודש ירושלים".

ממשיך קינג ומסביר את מניעי התנגדותו החריפה: "חשוב להבין שהם לא נותנים תרומה בעילום שם. הם רוצים שכולם ידעו. הם דורשים טקס מפואר עם ראש העיר ונציגי הנוצרים. לא רק זה, הם דורשים שתהיינה הקדשות על הרכב מבחוץ ומבפנים של כל אותם נוצרים שרוצים לתרום את הכסף. אני חושב שבטחון הדת שלנו ועתידה, וביטחון הציבור היהודי בירושלים לא פחות חשוב מהביטחון שכביכול הרכב הזה אמור לתת לנו מול הטרור המוסלמי. יש טרור נוצרי לא פחות מסוכן מהטרור המוסלמי".

קינג נשאל כיצד הוא מסביר את טיעוניו לחבריו במועצת העיר ששיקוליהם מעשיים ופחות נתונים להשלכות תיאולוגיות כאלה ואחרות, שהרי אלה יכולים להגיד לו שכעת נכון לקבל את התרומה המעשית ולרכוש את רכב החירום ומה שנוגע למחלוקות דתיות אודות אחרית הימים נשאיר לאחרית הימים. קינג מספר כי שאלה ברוח זו שמע גם מאחד מחברי המועצה החרדים שאמר לו שאם התרומה הייתה לישיבה או תלמוד תורה ברור היה לו מדוע נכון להתנגד, אך כאשר מדובר בענייני ביטחון הגישה אולי צריכה להיות אחרת.

קינג השיב לאותו חבר מועצה ש"זה לא רק לביטחון. הקרן לידידות מבקשת לגיטימציה וייצוג ולהשפיע לאט לאט, בהתחלה רק בענייני רווחה וביטחון ובהמשך להכניס אלמנטים כאלה ואחרים, שלטים וציורים, ואחר כך מפגשים שאנחנו אולי נדע להתמודד איתם, אבל הירושלמי שפחות חזק ופחות נשען על מורשת ישראל סבא יכול להיות חלש יותר וכשהוא יראה שכעירייה אנחנו נותנים לגיטימציה לאותו גוף, אז כשאותו גוף יציע כסף לאותו אדם למחייתו הוא ייקח את הכסף גם במחיר התקרבות ובמחיר של פשרנות מול מעורבות אלמנטים נוצריים בחייו".

"אנחנו צריכים להיות חסם. אנחנו צריכים לוודא שאותם נוצרים לא משתחלים ומתערבבים בינינו. אם רק לשם זה נבחרתי די לי בזה. המסוכנות של המעורבות הנוצרית בחיינו בירושלים לא פחות מסוכנת מהמוסלמים. אנחנו רואים את זה בלובינג בכנסת, בהר ציון ועוד. זה מתחיל בביטחון ובחיבוק של לכאורה אהבה ותמיכה, אבל זה לא נגמר שם. זה נגמר במקומות הרבה יותר בעייתיים".

קינג מספר באכזבה על תוצאות ההצבעה בועדת הכספים על מתווה קבלת התרומה. "לצערי הרב - אני לא חבר בועדה - הועדה אישרה את התרומה ואת השימוש בתרומה לצורך הזה. הודעתי להם שכמחזיק תיק הביטחון אעדיף נסיעה על אופניי ולא על הרכב הזה. חמור מאוד שמחייבים את עובדי העיר להיכנס לרכב הזה שיהיה חפ"ק". עוד הוא מספר כי ביקש מחבר סיעתו העומד בראשות הועדה, שמואל שקדי, להסיר את הסעיף מסדר היום, אך בקשתו לא התקבלה ובסופו של יום "מלבד יצחק פינדרוס, נציג החרדים, אף אחד לא התנגד".

"מאז שנבחרתי למועצת העיר אני מתייעץ עם שורת רבנים ואני מזהה דפוס פעולה שהם מנחים אותי בו והוא אומר שמי שלא נלחם על שלמות ירושלים לא יילחם על השבת ועל קדושת העיר ואני מנסה להילחם על כל אלה ומצפה מהחרדים לאחד כוחות גם בנושא הזה כמו בנושא השבת", חותם קינג.

טיוטת ההסכם שיובא מחר לאישור מועצת העיר: