מצעד החיים אושוויץ מסע לפולין
מצעד החיים אושוויץ מסע לפוליןצילום: פלאש 90

מעל לשמונים ניצולי שואה, נשיאי פולין וקרואטיה, שגרירים ואורחים נוספים הגיעו היום (ד) לציין את יום השואה הבינלאומי במוזיאון אושוויץ-בירקנאו.

השנה צויין גם יום השנה ה 71 לשחרור המחנה על ידי הצבא האדום בשנת 1945.

בנאומו פנה נשיא פולין אל ניצולי השואה ואמר להם כי "אני מנסה לדמיין, למרות 71 השנים שחלפו מאז השואה, עד כמה קשה לכם להגיע למקום הזה. לא רק בגלל גילכם אלא בעיקר בגלל המשמעות של המקום הזה עבורכם והמראות המופיעים לנגד עיניכם כאשר אתם נכנסים בשער הזה. אושוויץ הוא לא רק מוזיאון ולא רק קבר גדול מאחר והאפר של הקורבנות נמצא כאן בכל מקום. המקום הזה הוא סמל למה שעלול לקרות אם החברה והחיים הפוליטיים יישלטו על ידי שנאה. מה עלול להיות הגורל במידה והחוק הבינלאומי יופר והקהילה הבינלאומית לא תגיב בזמן, או במידה ומדינות מסויימות ינסו להשתלט על שטחן של מדינות אחרות ללא תגובת העולם".

אחד מניצולי השואה שנכחו בטקס היה אשר אוד מישראל, אשר גורש לאושוויץ בשנת 1944. בנאום נרגש שנשא בטקס אמר אוד "אני עומד כאן וזוכר בבהירות את היום בו נגעו רגליי באדמה המקוללת הזו. אני עומד כאן בשמם של אלו שהיגרו לישראל. אלו שעשו זאת לפניי, יחד איתי, אחריי, ואלו שלא זכו לעשות זאת. אני עומד כאן 72 שנה לאחר שדרכתי כאן לראשונה וליבי מלא – לא רק בכאב ועצב על אלו שאינם איתנו יותר, אלא גם בגאווה על כך שיצרנו דור חדש. הדור שלי הגיע לישראל שבור וסובל מטראומה, אבל היינו חזקים מספיק על מנת להקים את מדינת ישראל".

גם שגרירת ישראל בפולין, אנה אזרי, נשאה נאום בטקס המרגש. לפני הטקס הניחו ניצולי השואה, יחד עם מנהל מוזיאון אושוויץ פיוטר ציווינסקי, זר פרחים סמוך לבלוק מספר 11 במחנה. אנשי המוזיאון גם חנכו תערוכה חדשה בשם "העד" שהוכנה על ידי אנשי "מצעד החיים".

בשנה החולפת ביקרו 1.72 מיליון בני אדם באושוויץ, מספר שיא של מבקרים בכל הזמנים.

1.1 מיליון בני אדם, מרביתם יהודים, מצאו את מותם במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו.