חרם על ישראל
חרם על ישראלצילום: Miriam Alster | Flash 90

יום השואה הבינלאומי שצוין השבוע היווה הזדמנות מצוינת לשמוע כמה מבכירי האיחוד האירופי מודים שעמוק בפנים, בתוככי הארגון שהם מובילים, קיימת אנטישמיות.

יש מי שניסו להצניע ויש מי שהודו שיש תופעה כזו, אך מיהרו להבהיר שאין ליהודי היבשת מה לדאוג. הם מוגנים ועתידם מובטח. אחד מהמנהיגים אף טען כי "אירופה לא תוכל להתקיים ללא יהודים".

אלא שממש באותו היום, ישבה בארצות הברית מועצת הביטחון של האו"ם והוסיפה עוד גינוי לאוסף הגינויים האינסופי – בדיון החודשי המוקדש לישראל. מזכ"ל האו"ם חרג שם אפילו מהנורמות העצמויות שלו וסיפר כי הוא מבין לליבם של בישראל לא חושבים שבאן הוא אנטישמי. יש מי שיאמרו שהוא לוקה באנטי-ישראליות. זו אולי הבעיה המודרנית שאיתה מתמודדת המערכת המדינית בימים הללו
המחבלים שרוצחים יהודים.

בישראל אגב לא חושבים שבאן הוא אנטישמי. יש מי שיאמרו שהוא לוקה באנטי-ישראליות. זו אולי הבעיה המודרנית שאיתה מתמודדת המערכת המדינית בימים הללו.

קיים ניסיון ברור – במיוחד מצד האירופים אבל לא רק, ליצור הפרדה מוחלטת בין יהדות וישראליות. יש מדינות באירופה שרוממות הגנת היהודים בגרונם – לצד רדיפה מעשית של מדינת ישראל הן במוסדות בינלאומיים והן בהובלת החלטות שונות ומשונות כמו חרמות וסימוני מוצרים.

הבעיה הזו זוהתה כבר מזמן. הרי איראן וטורקיה הן מדינות ש"מתגאות" בהגנה על היהודים – אבל במקביל מכנות את מדינת ישראל "שטן ציוני" וזה עוד ביטוי עדין.

בעת האחרונה עלו בכמה פורומים מדיניים סגורים התהיות לגבי חוסר הטיפול המשמעותי בעניין. שהרי זה מה שמנסים אויביה של מדינת ישראל לעשות – ליצור רושם שהיהודים הם לא הבעיה – אלא מדינת היהודים בעייתית.

גורם מדיני שעמו שוחחנו על הנושא מציין כי "אין מספיק תשומת לב או דגש לאבחנה הזו. האנטישמיות המודרנית מנסה לעשות הפרד ומשול שבסופו של דבר שמים בפינה כל יהודי באשר הוא מצד אחד ואת המדינה מצד שני".

שינוי המחשבה שצריך להיעשות בנושא הוא מחוייב המציאות. ישראל צריכה להבהיר הבהרות ברורות לאנשים מסוגו של מזכ"ל האו"ם שמותח ביקורת נוקבת על מדינת היהודים – אבל רץ לגנות אנטישמיות
אז מה עושים? הכוחות המדיניים – הן מבחינת דיפלומטים והן מבחינת מסבירנים עסוקים בבעיות דומות אבל אחרות לגמרי. את האבחנה הדקה עליה מדבר הגורם המדיני הם מפספסים.

לא בגלל שהם מנסים להתעלם מהבעיה. ידי הדיפלומטים עמוסות בעיות רבות כל כך – במיוחד בתקופה הזו והם כבר נאבקים באנטי ישראליות ובאנטישמיות – אבל כגזרות שונות. מקבילות – אך לא זהות.

שינוי המחשבה שצריך להיעשות בנושא הוא מחוייב המציאות. ישראל צריכה להבהיר הבהרות ברורות לאנשים מסוגו של מזכ"ל האו"ם שמותח ביקורת נוקבת על מדינת היהודים – אבל רץ לגנות אנטישמיות.

באותה הדרך צריך לנקוט מול בכירי האיחוד האירופי – שרצו בשבוע האחרון מבמה לבמה כדי לספר כמה השואה היתה נוראית ואיך צריך למגר את האנטישמיות – ושכחו שהם עצמם מגבים את מי שמנסים להשמיד מדינה שבה חיים הדורות הבאים של פליטי אותה השואה בדיוק.

עד שלא יימתח באופן ברור הקו המשווה בין התנכלות ליהודי לבין התנכלות למדינת היהודים, יילכו ויתרבו המדינות ה"צבועות", שימשיכו "לשמור" על יהודים ולהצדיק את השמדתם – בנשימה אחת.

---

מתוך מגזין ערוץ 7