הרב הראשי לצה''ל, תא''ל הרב רפי פרץ עם שר הביטחון יעלון
הרב הראשי לצה''ל, תא''ל הרב רפי פרץ עם שר הביטחון יעלוןPhoto by IDF Spokesperson/FLASH90

רבנים צבאיים יצאו בשבוע האחרון במבצע במסגרתו הם נפגשים עם מאות רבני ערים, רבני שכונות וראשי ישיבות שונות ברחבי הארץ, ומחתימים אותם על איגרת נגד העברת תחום תודעה יהודית אל מחוץ לרבנות הצבאית.

המבצע מתקיים כחלק מהמאבק כנגד הוצאת תחום תודעה יהודית מהרבנות הצבאית והעברתו לאכ''א.

האיגרת קוראת "להצטרף ולפעול בכל דרך על מנת למנוע את הפגיעה ברבנות הצבאית, ולהשאיר את תחום תודעה יהודית תחת אחריותה".

הרבנים החתומים על האיגרת מדגישים כי עמדתם היא שלא להסכים לשום פשרה, "הדבר היחיד הנכון הוא השארת תחום תודעה יהודית תחת הרבנות הצבאית ולא תחת אכ"א. כל פשרה אחרת תהפוך את הרבנות לכלי ריק מתוכן".

עד כה חתמו על האיגרת עשרות רבנים כאשר המסע יימשך בשבועות הקרובים. בין הרבנים שחתמו עד כה נמנים: הרב יעקב אריאל, הרב צפניה דרורי, הרב נחום רבינוביץ, הרב חיים שטיינר, הרב אביגדר נבנצל, הרב מיכה הלוי, הרב מאיר מאזוז, הרב דוד פנדל וכאמור עוד עשרות רבנים.

באיגרת שנשלחה לבכירי הרבנים נכתב בין היתר: "בלב המדינה נמצא הצבא ובו הרבנות הצבאית שעושה את מלאכתה במסירות והתמדה אין קץ, בתחומי הכשרות, השבת, זיהוי החללים וקבורתם על פי ההלכה ועוד כיוצא בכך. בנוסף, עוסקת הרבנות הצבאית בהנחלת ערכי תודעה יהודית וחיזוק ערכי הלחימה על פי רוח ישראל בקרב חיילי צה"ל, מתוך אמונה בכוחה של תורת ישראל לחזק את כוחו של צה"ל במלחמה על ידי בניין הצבא  ומתוך אהבת חינם. ברוך ה', המאמצים נשאו פרי וענף תודעה יהודית הפך למבוקש בכל שדרות הצבא, חיילים והמפקדים".

עוד נכתב, "לצערנו הרב, יש מי שהצלחתה הגדולה של הרבנות הצבאית היא לצנינים בעיניו. כוחות משולבים בתוך הצבא ומחוצה לו נועצו יחדיו על מנת להצר את צעדי הרבנות הצבאית במגוון תחומים, וענף 'תודעה יהודית' בראשם. לאחר לחץ, החליט הרמטכ"ל בגיבוי שר הביטחון להפקיע את תודעה יהודית מחיל הרבנות ולמסרו לאחריות ראש אגף כח אדם. עלינו להבין כי מדובר על מאבק כולל על כלל ענפי הרבנות הצבאית, כחלק ממאבק על זהותה היהודית של המדינה".

כותבי האיגרת מציינים, "כבר היום נאלצים מפקדי צה"ל להשתתף בקורסי פיקוד של חיל החינוך המופעלים על ידי ארגונים קונסרבטיביים, בהם מלמדים שיש גם יהדות אחרת. אגרות שנשלחות מטעם בכירים בחיל החינוך למפקדי צה"ל ולחייליו מציירים תמונה מעוותת ברוח רפורמית אודות קדשי ישראל, כדוגמת עיוות חובת הצום בתשעה באב או הבלטת דמותה הפמיניסטית של ושתי במגילת אסתר. אליהם שותפים אנשי רוח ועיתונאים שעמלים לגדף בכל הזדמנות את הרבנות הצבאית עם שאר קדשי ישראל".

הרב חיים שטיינר, מחותמי האיגרת, הוסיף "זכינו לעבודה הנפלאה של תחום תודעה יהודית. מוטל על הצבא להוסיף ולהרחיב את הענף הזה שקושר את החיילים לשרשרת ההיסטוריה של עם ישראל".

בחתימתו על האיגרת, מוחה הרב אביגדור נבנצל בתוקף על הפגיעה ברבנות הצבאית, "חלילה לסטות מזה ולמוטט את רוח צה"ל ולבסוף את כל כוחו".