סערת ספר האזרחות הגיעה לוועדת השקיפות

יו"ר הוועדה, ח"כ שפיר: משרד החינוך לא יכול לבצע רפורמות כל כך משמעותיות ללא שקיפות וללא דיון ציבורי.

חזקי ברוך , כ"ב בשבט תשע"ו

סתיו שפיר
סתיו שפיר
צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

ועדת השקיפות בראשות ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) דנה היום (שני) בספר האזרחות החדש ובקולות ההתנגדות לו שנשמעים במחנה השמאל.

נציגת הלשכה המשפטית של משרד החינוך אמרה לכל אורך הדיון כי הן נוסח ספר האזרחות החדש והן המתווה לגבי סל תרבות הם תהליכים בשלבי גיבוש, ומשכך אין לדון בהם, כי הם אינם מייצגים את עמדת המשרד.

רק כאשר יצא הספר לאור, ואם וכאשר יגובש ויפורסם מתווה לעניין סל תרבות, יהיה ניתן לערוך דיון ציבורי לגביהם. בעת הזו, אמרה עו"ד אילת מלקמן, הדברים מבוססים על שמועות והדלפות מטעם אנשים בעלי אינטרס.

בתחילת הדיון אף טענה עו"ד מלקמן כי איננה יכולה לאשר בוודאות כי יהודה יערי אכן היה העורך הלשוני של ספר האזרחות, אולם בהמשך בדקה את הדברים ואישרה כי אכן היה.

עו"ד מלקמן אמרה כי איננה יודעת להשיב לגופם של תהליכי כתיבת הספר וגיבוש מתווה סל התרבות, ויו"ר הוועדה מחתה על כך שמשרד החינוך בחר בכוונת מכוון לשלוח לדיון נציגה אשר מתוקף תפקידה איננה יכולה לדעת את התשובות לשאלות בנושאים אלה, שהועברו למשרד החינוך באופן מפורט ובעוד מועד. "זהו זלזול מופגן בציבור ובכנסת", אמרה ח''כ שפיר.

יו"ר הוועדה העירה כי אין היא מקבלת את העמדה שהדיווחים מבוססים על דברים שלא פורסמו, אם משרד החינוך מסרב להעביר את הטיוטות ולנהל הליך שקוף של דיון ציבורי בטרם יודפס הספר, ואילו לנהל דיון ציבורי לאחר הדפסת הספר משמעותו או הדפסה מחדש של הספר בעלות תקציבית גבוהה לאחר תיקונים ושינויים, או שילדי ישראל ילמדו עם ספר הכולל שגיאות, כדי לחסוך עלויות.

עו"ד מלקמן ציינה כי ישנה תמיד האפשרות כי הגרסה הסופית של הספר אשר תצא לאור תהיה ללא טעויות. היא דחתה גם ביקורת על הליך הכנת הספר ואמרה כי לא קיימים במשרד החינוך נהלים לגבי תהליך כתיבת ספר ע"י המשרד, וכי כל הטענות על אי היצמדות לנהלים רלוונטיות רק לספרים שלא נכתבים ע"י המשרד עצמו, ואז אכן יש הליך של אישורים, אשר, כאמור, לא נדרש במקרה זה.

יהודה יערי, אשר היה העורך הלשוני של הספר, ביקש לא להגיע לדיון הוועדה, על מנת שזה לא יעסוק באישיותו וענייניו האישיים כי אם בתוכן הספר, ושלח מכתב אשר הוקרא ובו כתב, בין השאר "נכון, הייתי רק פועל ניקיון, אבל גיליתי בחלק מהקרונות של הרכבת תקלות, ראיתי מחובתי לדווח על כך, וציפיתי שיעכבו את יציאת הרכבת עד שיתוקנו התקלות. גם אם מנהל התחנה כועס. אחרת, הרכבת עלולה הייתה –והיא עדיין עלולה לאבד את הבלמים והקטר עלוללרדת מהמסילה".

עמרו אגבריה, חבר ועדת מקצוע האזרחות לשעבר, טען כי "הספר נכתב כבר חמש שנים ואני וכל חברי בוועדת המקצוע לא יודעים כלום על הספר ולא התקיים שום דיון על הספר. זה דבר נורא ואיום שחברי ועדת המקצוע, שאמורים להתוות את המדיניות של לימוד המקצוע, לא יודעים".