קורן מזהירהערוץ 7

יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות ח"כ אלי אלאלוף הפסיק את הדיון הסוער ברפורמה בביטוחי הבריאות שנכנסה היום (שני) לתוקף, והודיע על הקמת ועדת משנה לענייני ביטוחי בריאות וסיעוד בראשות ח"כ איציק שמולי, במסגרתה תיבחן האפשרות להתערבות הכנסת בחקיקה בתחום.

אלאלוף הודיע כי בשל מורכבות הנושא, קוצר הזמן והרוחות הסוערות, ראוי יהיה לייחד דיון מעמיק בנושא הרפורמה במסגרת ועדת המשנה, ודרש כי המפקחת על הביטוח דורית סלינגר תהיה נוכחת בו.

להחלטה זו קדם ויכוח ער בין יוזמי הדיון, חברי הכנסת שמולי, אוסאמה סעדי ונורית קורן יחד עם חברות הכנסת אורלי לוי-אבקסיס וסופה לנדבר לבין מנהלת מחלקת ביטוחי בריאות במשרד האוצר, שרונה פלדמן. "הולכים פה על הראש של אנשים מבוגרים ובעלי מוגבלויות וממשיכים לחייב אותם בחיתום. 200 אלף איש עומדים להיפגע והמפקחת על הביטוח אפילו לא מצאה לנכון לענות לפניותיי", אמרה ח"כ קורן.

ח"כ שמולי אמר כי "לא ייתכן שרפורמה בסדר גודל כזה עוברת, והממשלה והכנסת לא מודעות למרכיביה. הפכנו להיות שחקן ביציע. זה רק מבהיר כמה עודף כוח יש לרגולטור הספציפי הזה ביד (אגף שוק ההון, הביטוח והחיסכון, ח''ע). הורדתם את מחירי הביטוח לטווח קצר בלבד ואיפשרתם להעלות את המחיר בכל שנתיים; אתם מקדשים את הפגיעה במבוטחים ומפקירים אותם".

"לא ייתכן שלא התקיים דיון מעמיק בכנסת לפני שהרפורמה נכנסה לתוקף", טען ח"כ סעדי. ''זאת רפורמה שמשנה סדרי בראשית בתחום ביטוח הבריאות וביום בהיר אחד אנחנו שומעים עליה לפתע. אתם מאפשרים העלאת פרמיה עד 20% מבלי להתערב? אז מה תיקנתם כאן? אתם לא נורמלים, רצים בריצת אמוק ויוצרים עיוותים", אמרה ח"כ לוי-אבקסיס.

מנהלת מחלקת ביטוח בריאות וסיעוד במשרד האוצר, שרונה פלדמן, אמרה בדיון "פרסמנו את הרפורמה באפריל אשתקד. אנשים לא רוכשים ביטוחי בריאות כתוצאה מהחלטות רציונליות; כשמדובר בבריאות קרובינו, אנחנו ממהרים לחתום בלי לדעת אם יהיה לכך כיסוי.

"מי שרוצה לבזבז את כספו רשאי לעשות את זה, אבל יידע הציבור שכשהוא קונה ביטוח יש מי שיגן עליו, ואין צורך לקנות עוד ועוד ביטוחים שנותנים בדיוק אותו דבר. למעלה מ-90% מהפוליסות דומות, והמבוטח לא יודע, כי נותנים שמות אחרים לאותם דברים. משווקים היום חבילות שאינן תואמות את הצרכים הייחודיים של כל מבוטח, ואנחנו מחייבים אותן לפרק את הפוליסה.

פלדמן הוסיפה, "אנחנו נקבע מה יהי ה הכיסוי הניתוחי והוא יהיה אחיד, ללא החרגות של ספורט אתגרי או מחלות. הוספנו כיסוי לניתוחי מניעה. אני מדגישה שכמו היום, כל ייקור בפרמיה, גם אם הוא בשיעור אחוז אחד, מחייב את הסכמת המפקח על הביטוח במשרד האוצר".

ח"כ שמולי הגיב "תני לי דוגמה אחת לבקשה לייקור פרמיה שלא אישרתם". פלדמן השיבה לו "אינני סבורה שתפקיד המפקח על הביטוח הוא למסור לאיזו חברה נמסרו אישורים".

ח"כ אלאלוף החליט כי "בשלב זה הדיון עקר. אין לי ברירה, אלא להודיע שנמשיך את הדיון במסגרת ועדת המשנה בעוד שלושה חודשים".