עליזה לביא
עליזה לביאפלאש 90

 

 

בכנס שנערך אתמול (שלישי) בכנסת נדונה סוגיית אתגרי המחר בתעסוקה.

יוזמת הדיון, ח"כ עליזה לביא (יש עתיד), אומרת לערוץ 7 שמדינת ישראל נרדמה בשמירה, כלשונה. "אנחנו נמצאים באיחור גדול מול העולם המשתנה מול עינינו. מקצועות שאנחנו מורגלים בהם ושולחים את הילדים שלנו ללמוד כי זה מה שקיים, כבר לא מתאימים לעולם המשתנה".

ח"כ לביא מזהירה כי תוך חמש שנים צעירים רבים שלמדו באוניברסיטה ימצאו את עצמם ללא עבודה, "הרבה מקצועות הולכים לאיבוד, למעלה מ-5 מיליון משרות ילכו לאיבוד ובמדינת ישראל ממשיכים לכוון את הילדים לאותם כיוונים. צריכים להקים גוף שירכז את הידע והניסיון, שתהיה יד מכוונת מגיל הגן ועד עולם ההשכלה הגבוה".

לדבריה המיומנויות הטכנולוגיות חייבות להיות הציר המרכזי, "אני היום נעזרת בילדים שלי להוריד אפליקציה. מי שלא יהיו לו המיומנויות האלה יישאר מאחור. ההמלצה שלי היא על כל המקצועות הטכנולוגיים כולל הנדסה. ומי שלא מתאים לזה שילך לכיוון של השירותים לנפש האדם, העולם היום נהיה בודד יותר, ללכת על קאוצ'ינג, ליווי, מלווים רוחניים ופסיכולוגים".

ח"כ ד"ר לביא חוששת כי גם האוניברסיטאות הופכות אט אט לפחות רלוונטיות, "כל ההבנות שחייבים להיות בוגר תואר כזה או אחר, יורדות אט אט, זה לא סוד שבאקדמיה יש ירידה בהרשמה. יש כאן הרבה צעירים שמבינים שעולם התעסוקה מחכה להם לא באוניברסיטה. הצעירים שלנו מגיעים מאוחר ללימודים אחרי הצבא ולא כולם חושבים שידע זה מה שיאפשר להם להשיג עבודה.

''ראינו בארה"ב את הנשיא אובמה שפתח רשת של קולג'ים חברתיים. יש היום מתח בין המכללות לאוניברסיטאות, בוודאי שצריכים מכוני מחקר, אבל צריכים לראות איך מאפשרים לכוון את הצעירים למקצועות עם עתיד. בעידן של שוק חופשי יש היום הרבה קורסים נוספים שגם בוגרים של מדעי הרוח לדוגמא חייבים ללמוד כדי לפתח את הידע עם הידע הטכנולוגי. אנשים היום חייבים לפתח את הידע הטכנולוגי ולהיות גמישים מול העולם המשתנה כדי שהם יוכלו להשתלב בעולם המחר".